Iako se činilo da je procedura odobravanja moratorija na kredite po principu”3 plus 3 mjeseca” konačno usuglašena i poznata, neugodna iznenađenja, čini se, teško je izbjeći.
Raiffeisen banka obavijestila je svog klijenta (podaci poznati redakciji) putem maila da je promijenila uvjete ugovaranja odgode otplate kredita koji su osigurani hipotekom na nekretnini. Umjesto tri mjeseca, sada nudi moratorij na šest mjeseci, a ukoliko ga želi produžiti, klijent može podnijeti zahtjev do 30. lipnja.
Hipoteka
- Maksimalni rok trajanja moratorija za hipotekarne stambene i nenamjenske kredite sada je šest mjeseci, a rok otplate kredita može se produžiti za razdoblje trajanja moratorija. Za produženje roka otplate kredita dodatak ugovora potpisujete kod javnog bilježnika uz solemnizaciju, što podrazumijeva za vas dodatne troškove, a za provedbu moratorija potrebno je upisati novu hipoteku na nekretnini - piše RBA svom klijentu koji je ostao prilično zatečen činjenicom da produženje moratorija podrazumijeva novi trošak. U slučaju da ne pošaljete novi zahtjev, RBA poručuje klijentu “moratorij će isteći sukladno ugovorenim uvjetima postojećeg moratorija”.
Na pitanje o promjeni procedure ugovaranja produžetka moratorija u RBA daju tek uopćen odgovor, a u prvi plan stavljaju velike napore banke da bi njeni klijenti bili sretni i zadovoljni. Pojašnjavaju kako je glavni cilj bio pružiti “podršku klijentima”, da je sam proces izrade moratorija i uvjeti koji su za to potrebni “kreiran u iznimnim okolnostima”, da se situacija mijenjala iz dana u dan, “što je značilo brze prilagodbe smjernicama koje smo dobivali od državnih institucija”.
- Klijentima iz segmenta stanovništva za kredite osigurane stambenom nekretninom je prvotno ponuđen moratorij na tri mjeseca bez odgode roka i bez solemnizacije. Svima njima je i dalje na raspolaganju produljenje moratorija za dodatna tri mjeseca, opet bez odgode roka kredita i bez solemnizacije. Solemnizacija se traži u slučaju zahtjeva klijenta za odgodom roka kredita, objašnjavaju iz RBA, uz poruku kako se “jasne i sažete informacije o samom procesu kao i o svim drugim detaljima” mogu naći na njihovim službenim stranicama. No, ako im je potreban moratorij, većina klijenata treba i odgodu roka, u suprotnom, povećava im se rata kredita, što vjerojatno žele izbjeći. Sve informacije ipak se ne mogu naći na službenim stranicama banke.
Ne tako davno RBA se našla u aferi upravo zbog loše komunikacije svojih poslovnih ciljeva, toliko loše da je na kraju morao otići ne samo predsjednik Uprave, već i osoba odgovorna za odnose s javnošću. Vodstvo banke preuzela je njena dugogodišnja djelatnica Liana Keserić koja je prošli tjedan dala i svoj prvi intervju tjedniku Lider. U odgovoru koji se odnosi na zahtjeve za moratorij na otplatu kredita i mogućnost njihova produljenja, ona nudi vrlo slične formulacije kao i u odgovoru Jutarnjem listu: cilj banke je klijentima pružiti podršku “i osjećaj da ipak nije sve tako neizvjesno kao što se čini”, banka je osmislila jednostavni online formular za podnošenje zahtjeva za moratorij, samo je trebalo unijeti broj kredita, nekoliko osobnih podataka i poslati zahtjev.
Zahtjevi opadaju
- Tijekom koronakrize dobili smo oko deset tisuća zahtjeva građana za odgodu otplate kredita, gdje je, ovisno o vrsti kredita, ponuđeno produljenje roka otplate od tri do šest mjeseci. Od poslovnih klijenata zaprimili smo oko 1400 zahtjeva s rokom odgode od šest mjeseci. Za turističku i povezane djelatnosti, rok moratorija za klijente odobrili smo na dvanaest mjeseci. Pozitivno je što broj zahtjeva za moratorije opada i ukupno je manji od predviđenoga, priča Keserić u svom prvom intervjuu, ali u njemu ne spominje promjenu uvjeta ugovaranja odgode moratorija, što bi klijentima banke sigurno bilo zanimljivije od pukih riječi samohvale.
Pokušali smo saznati i u drugom bankama je su li mijenjali uvjete za produžavanje moratorija, a sudeći po njihovim odgovorima, neki klijenti ne trebaju strahovati od sadržaja maila iz banke, dok su neki manje sreće.
Aneks ugovora
- Kod OTP banke nema razlike u uvjetima pri odobravanju (ili dodatnom produljenju) moratorija na tri ili šest mjeseci ili u slučajevima kada je većina prihoda od turističkih djelatnosti i na 12 mjeseci. Klijent nema solemnizaciju, već samo potpisuje aneks ugovoru o kreditu, poručuju iz OTP banke.
PBZ kaže da je ugovaranje moratorija kod njih bez naknade i bez troškova solemnizacije dodatka ugovoru, a može se ugovoriti na rok do 6 mjeseci, odnosno 3 plus dodatna 3 mjeseca. Pritom, za razliku od RBA koji traži posebni zahtjev i solemnizaciju, PBZ nudi “automatsko produljenje ako se klijent ranije ne javi u banku”. Automatizma nema ni kod Addiko banke koja je omogućila moratorij na šest ili 12 mjeseci.
- Nakon isteka tog roka, proces ugovaranja novog moratorija podrazumijevao bi istu proceduru kao i prilikom sklapanja prvog ugovora o moratoriju - kratko odgovaraju iz te banke koja je, za razliku od pojedinih banaka, od početka imala čvrst stav o nužnost solemnizacije. Odgovor nismo dobili od HPB-a i Zagrebačke banke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....