O digitalizaciji države napokon se može napisati jedna konkretna brojka. Više od četvrtine državnih tijela sada ima mogućnost elektroničke razmjene dokumenata, objavio je Središnji državni ured za digitalno društvo. To znači da svako četvrto tijelo više ne mora službene dokumente, dozvole, mišljenja i odgovore slati preko pošte ili fizičkih urudžbenih ureda već to sve može napraviti preko e-maila. I to čak i preko mobitela.
Bernard Gršić, državni tajnik za razvoj digitalnog društva kaže da se sad svi dokumenti koje ta tijela šalju elektronički potpisuju digitalno takozvanim kvalificiranim digitalnim potpisom što znači da su pravno valjani, jednako kao i da su isporučeni na papiru.
Veliki interes
- Kroz nacionalnu platformu za e/m-Potpis i e/m-Pečat omogućili smo građanima i tvrtkama da lakše predaju dokumente prema javnoj upravi, tijelima javne uprave da lakše razmjenjuju dokumente te da iste lakše isporučuju građanima, a svi takvi dokumenti vrijede na sudu i u Hrvatskoj i u cijeloj EU - kaže Gršić.
Dodaje da je od 2500 državnih tijela, koliko je procijenjeno da ih ukupno ima, njih 641 unazad pola godine se spojilo na nacionalnu platformu za e/m-Potpis i e/m-Pečat. Oni su prema podacima Vlade, dosad elektronički potpisali 143.137 dokumenata u elektroničkom formatu. U pravilu je riječ o PDF dokumentima. Kasnije ih se može slati preko e-maila, raznih web sučelja pa i chat aplikacija poput WhatsAppa i Vibera, a da i dalje, zbog toga što sadrže kvalificirani elektronički potpis, vrijede na sudu.
- Najviše u korištenju ove nove platforme prednjače Ministarstvo pravosuđa i uprave, zatim Državna geodetska uprava, Grad Split, Hrvatska javnobilježnička komora, Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine te Ministarstvo poljoprivrede - kaže Gršić.
Igor Ljubi, voditelj projekta razvoja nacionalne platforme za e/m-Potpis i e/m-Pečat kaže da je riječ o projektu koji je započeo 2018. godine. Godinu kasnije zaključena je međunarodna javna nabava na kojoj je pobijedila državna IT tvrtka AKD. U 2021. je počelo testiranje sustava, a na ljeto prošle godine počela su povezivanja prvih korisnika na sustav. Ukupno je projekt vrijedan 3 milijuna eura (22,5 milijuna kuna) i financiran iz Europskog socijalnog fonda.
Rade preko API-ja
- Razvili smo nacionalnu platformu za e/m-Potpis i e/m-Pečat, koja je besplatna, a na koju se svako tijelo spaja preko API-ja. To za njih rade njihovi sistemski integratori i za to treba vremena da se provede u svim tijelima - kaže Ljubi.
Navodi da sad intenzivno rade na edukaciji državnih službenika kako bi znali koristiti taj novi sustav. Iz njihove perspektive sustav je isti kao i prije, samo što sada, kad žele poslati službeni dokument koji sadrži kvalificirani elektronički potpis, u pozadini koriste ovu nacionalnu platformu.
- Mi smo pripremili ukupno 30.000 identifikacijskih kartica za zaposlenike državnih tijela s kojima se oni mogu kvalificirano digitalno potpisivati, a te kartice se mogu koristiti i za pristup štićenim objektima, zbog sigurnosti, te druge svrhe - kaže Ljubi.
Pojašnjava da se umjesto fizičkih kartica, koje se očitavaju preko fizičkih čitača spojenih u računala, kvalificirano elektronički može potpisivati dokumente i preko mobitela - u cloudu. Kao primjer navodi besplatnu mobilnu aplikaciju Certilija od AKD-a. Tako se, pojašnjava, mogu besplatno potpisivati i građani, jer s novom osobnom iskaznicom dobiju besplatno kvalificirani digitalni potpis.
Besplatna opcija
Na internetu smo pronašli nekoliko web adresa na kojima građani mogu besplatno potpisati svoje elektroničke dokumente. To su https://web.epotpis.rdd.hr. Usluga je besplatna, ali je za njeno korištenje potrebno imati aktiviran digitalni potpis. U prvom koraku traži se samo da se upiše ime i prezime, OIB, odabere kredencijal i doda PDF koji se želi kvalificirano digitalno potpisati. Nakon toga, u idućem koraku slijedi provjera identiteta i primjena e-potpisa.
Jure Sertić, direktor AKD-a kaže da je ovaj projekt pokazao što tvrtka koju vodi može na međunarodnom planu. Navodi da su na projektu surađivali sa Središnjim državnim uredom za razvoj digitalnog društva i da je riječ o tehnologijama koje će se koristiti i u ponudi usluge nacionalnog digitalnog novčanika.
Pojašnjava da su u kombinaciji s mobilnom aplikacijom Certilija prvi u EU omogućili udaljeno potpisivanje i mobilno potpisivanje dokumenata. Lani su, navodi, dobili priznanje da je druga generacija hrvatskih osobnih iskaznica najbolja u EU po dizajnu i sigurnosnoj tehnologiji, a i aktivan su dio EU tima koji radi na razvoju eIDAS 2.0 regulative.
- Naša Certilija ima veliki potencijal. Samo brend sada vrijedi 50 milijuna eura, što je za državnu tvrtku malo neobično - kaže Sertić.
Ubuduće i drugi EU certifikati
Bernard Gršić, državni tajnik za razvoj digitalnog društva navodi da je nacionalna platforma za e/m-Potpis i e/m-Pečat otvorena i za druge pružatelje certifikata za digitalne potpise.
- Trenutačno platforma podržava certifikate hrvatskih organizacija, to su AKD i Fina, ali otvorena je i na nju se, prema interesu, mogu spojiti i drugi zainteresirani, kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu - zaključuje Gršić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....