Pandemija koronavirusa zaustavila je gospodarstvo i promet, smanjivši potražnju za sirovom naftom a puni spremnici potaknuli su ulagače u SAD-u da pokušaju izbjeći troškove skladištenja nudeći kupcima popust.
Na američkom se tržištu cijena barela nafte u ponedjeljak prvi puta u povijesti spustila u negativan teritorij, te se barelom s rokom isporuke u svibnju, koji istječe u utorak, trgovalo po minus 37,63 dolara.
To znači da su ulagači koji su kupili naftu s rokom isporuke u svibnju odbijali isporuke kako bi izbjegli troškove skladištenja. U konačnici su je bili spremni prodati i po nižoj cijeni da je se riješe.
U elektroničkoj trgovini tijekom noći cijena barela ipak je porasla, i to 39 dolara, te se njime trgovalo po 1,37 dolara.
Više se trgovalo naftom s rokom isporuke u lipnju, čija je cijena na američkom tržištu jučer zaključila trgovinu u plusu 96 centi, na 21,39 dolara.
Na londonskom tržištu cijena barela zaključila je trgovanje u minusu 20 centi, na 25,37 dolara.
Cushing je gotovo pun
Američko je tržište preplavljeno naftom i teško je pronaći skladišni prostor. Vlada je prošlog tjedna objavila da je 10. travnja bilo popunjeno 72 posto skladišnog prostora u srcu američke naftne infrastrukture u Cushingu, koji može primiti 76 milijuna barela nafte.
Pad cijena povezan je i s načinom trgovanja u SAD-u gdje proizvođači prebacuju kupljene barele, njih 1.000 po terminskom ugovoru, u svoja spremišta u Cushingu.
A ona bi uskoro mogla biti puna do vrha.
"Više nema raspoloživog skladišnog prostora pa je cijena robe de facto bezvrijedna", tumači Bob Yawger iz njujorškog ureda japanske banke Mizuho.
"Kada je cijena nafte jedan dolar, to znači da su vam spremni platiti da je se riješe", tumači Yawger.
Bile bi to dobre vijesti za kućanstva i aviokompanije - da nije pandemije
Zbog pada cijena nafte američka će kućanstva vjerojatno u travnju na kupnji goriva uštedjeti 150 do 175 dolara, procjenjuje Tom Kloza iz Oil Price Information Servicesa.
"Cijene bezina, dizela i kerozina i dalje će padati kako se bližimo svibnju ali ne treba prenagliti sa zaključkom da će ih se prodavati budzašto ili da ćemo ponovo svjedočiti nevjerojatnom padu cijena bez presedana kakav smo gledali danas", smatra Kloze.
Za aviokompanije niže cijene nafte značit će jeftinije letove, doduše gotovo bez putnika budući da ljudi zbog koronavirusa ostaju kod kuće.
Pad cijena nafte odražava i očekivanja tržišta da prijevoznici neće tako skoro povećati broj letova, dodaje Savanti Syth iz Raymond Jamesa.
Kada će se gospodarstvo oporaviti?
Neki pak analitičari iz pada cijena nafte iščitavaju prognoze o oporavku gospodarstva.
U protekla dva do tri mjeseca uskladišteno je čak 30 milijuna barela nafte dnevno, oko 30 posto nekadašnje potražnje. Čak i ako se potražnja vrati na razine prije koronakrize, bit će potrebno puno vremena da se ta količina nafte potroši, upozoravaju analitičari.
"Tržište energenata zapravo poručuje da se potražnja neće tako skoro obnoviti a ponuda je prevelika", tumači Kevin Flanagan iz njujorškog Wisdomtree Asset Managementa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....