Ako investicijski planovi najveće domaće kompanije za zbrinjavanje akumulatora i baterija CIAK GRUPE D.D. budu išli po zacrtanome planu, Hrvatska bi krajem 2023. trebala dobiti prvi Centar za reciklažu litij-ion baterija za električna vozila. To će se postrojenje CIAK GRUPE nalaziti u blizini njezina Centra za reciklažu olovno-kiselinskih baterija u Zaboku.
- Postojeći Centar za reciklažu olovno-kiselinskih baterija bio je vlastita greenfield investicija CIAK Grupe u 2015. godini kojom je otvoreno 55 novih radnih mjesta. Centar radi uspješno, omogućujući istovremeno našoj državi dostizanje svih ciljeva reciklaže olova spram EU legislative. CIAK Grupa sada je pokrenula prvu fazu pripreme projekta Centra za reciklažu litij-ion baterija za električna vozila koji će isto tako biti vlastita greenfield investicija, s očekivanjem da bi operativno poslovanje Centra počelo prije kraja 2023. - navode u CIAK GRUPI.
Javna ponuda
Spomenuta prva faza izgradnje Centra za reciklažu Litij-ion baterija za električna vozila, otkrivaju u CIAK GRUPI, sastoji se od ishođenja dodane projektne dokumentacije i pripreme ekoloških dozvola, a uslijedila je nakon potpisanog inicijalnog ugovora s jednom od vodećih tehnoloških kompanija s područja reciklaže litij-ionskih baterija te proizvođača opreme koji je, ističu u Grupi, opremio i pokrenuo takvo postrojenje kod jednog od vodećih proizvođača automobila u Njemačkoj.
- Druga faza projekta predstavlja samu izgradnju Centra za reciklažu litij-ion baterija. Uz postojeći know-how u tehnologijama reciklaže baterija, mrežama prikupa opasnog otpada, kao i ekstenzivnim znanjem svih vrsta startnih, stacionarnih, hermetičkih i trakcijskih baterija i ćelija, CIAK GRUPA je u potpunosti posvećena učiniti mobilnost budućnosti održivom – poručuju iz CIAK GRUPE koja sa spomenutom investicijskom najavom izlazi nakon zimus uspješno odrađene javne ponude dionica i uvrštenja na Zagrebačku burzu.
U nedavnoj javnoj ponudi CIAK GRUPA prikupila je 63,4 milijuna kuna ulagača čime je potvrđen dosadašnji uzlet kompanije i trasiran put prema daljnjem širenju na tržištima na kojima je Grupa prisutna od 1994.. Prva tvrtka, naime, kojom upravlja današnja CIAK GRUPA, CIAK. AUTO d.o.o., osnovana je u ožujku 1994., mjesec dana kasnije proradio je CIAK TRADE d.o.o. a u studenome iste godine osnovan je i CIAK. d.o.o..
Dok je djelatnost CIAKA d.o.o. od početka distribucija, sakupljanje i reciklaža akumulatora i baterija, CIAK AUTO osnovan je za uvoz, prodaju i distribucija rezervnih autodijelova. U posljednjih desetak godina spomenute tvrtke poduzele su niz preuzimanja na hrvatskome tržištu, tako da je u sastavu CIAKA d.o.o. do izlaska Grupe na burzu završilo devet, a CIAK AUTA četiri tvrtke. Kada su u pitanju inozemna tržišta, već 1995. CIAK d.o.o. osnovao je tvrtku u BiH, a kasnije su, po istome modelu, uslijedile tvrtke kćeri u Srbiji i Sloveniji.
Početkom 2003. Grupa je osnovala i tvrtku CIAK TRUCK za distribuciju rezervnih dijelova za gospodarska vozila. I CIAK TRUCK krenuo je u posljednjih desetak godina u preuzimanja, pripojivši do sada četiri tvrtke. Sve u svemu, danas je u sastavu CIAK GRUPE 19 tvrtki koje posluju u Hrvatskoj, BiH, Sloveniji, Crnoj Gori i Srbiji. Grupa je s preko 100 prodajnih mjesta vodećih distributer autodijelova i dodatne opreme u zemlji, vodeća je i u zbrinjavanju akumulatora i baterija te se s četiri centra za gospodarenje opasnim otpadom smatra pionirom ekološki osviještenog gospodarenja otpadom. U prošloj godini prihod CIAK GRUPE prebacio je milijardu kuna, zapošljavala je oko 1400 radnika a u prodajnoj mreži imala je zastupljenih oko 1000 proizvođača.
Centar za reciklažu olovno-kiselinskih baterija u Zaboku CIAK GRUPA počela je graditi 2013., a dovršen je dvije godine kasnije za proces obrade komponenti starih akumulatora, uključujući postupke sortiranja i hidroseperacije 90 do 95 posto akumulatora koji se zaprime na ulazu u Centar. Uz taljenje olovne rešetke, paste i prašine, u zabočkom Centru se proizvode obrađene olovne legure (ingoti), plastika i kiselina za komponente novih akumulatora. Na taj način CIAK je zatvorio sustav za recikliranje akumulatora i baterija jer se novi akumulatori proizvedeni u Zaboku stavljaju u prodajnu mrežu kompanije.
S udjelom od 50 do 55 posto na tržištu prikupljanja starih akumulatora, CIAK je vodeći u zemlji. Godišnja proizvodnja ingota u Zaboku je 5,5 tisuća tona godišnje.
Procjena EK
- Gospodarimo s preko 30 tisuća tona opasnog i neopasnog otpada godišnje te imamo iskustva u gospodarenju svim vrstama i kategorijama otpada, s tim da Grupa raspolaže s maksimalnim kapacitetom od preko 70 tisuća tona godišnje – navodi se u dokumentaciji CIAK GRUPE za javnu ponudu koju potpisuje Uprava Grupe predvođena predsjednikom i većinskim vlasnikom kompanije Ivanom Lekom.
Pripreme za izgradnju zabočkog Centra za reciklažu litij-ion baterija naslanjaju se, među ostalim, na nedavno objavljenu procjenu Europske komisije da će, u cilju smanjenja emisije stakleničkih plinova, broj električnih vozila u EU do 2030. biti povećan za gotovo 30 puta. Naime, prema navodima agencije Reuters, EK planira energetskim politikama i poticajima ostvariti plan da na cestama Unije 2030. prometuje oko 30 milijuna električnih vozila. Krajem prošle godine, navodi isti izvor, u članicama Europske unije bilo je registrirano milijun i 800 tisuća električnih i plug-in hibridnih vozila.
Trend povećanja
Bez forsiranja električnih vozila, prema planovima Komisije, EU ne može ostvariti plan postizanja klimatski neutralnog gospodarstva do 2050.
U Hrvatskoj je, prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH), krajem prošle godine bilo registrirano 1343 električna vozila, 8080 vozila na hibridni pogon i 553 hibridna vozila s vanjskim punjenjem. Kada se ti podaci usporede s istovrsnim pokazateljima CVH-a za 2019. te uzmu u obzir spomenute najave Europske komisije, očiti je izraziti trend povećanja broja registriranih električnih vozila u nas s očekivanim daljnjim uzletom u narednim godinama. Stoga se, među ostalim, postavlja pitanje gdje će se u Hrvatskoj zbrinjavati litij-ion baterije za električna vozila dok ne proradi CIAK-ov centar u Zaboku?
- Preuzimanje otpadnih industrijskih baterija i akumulatora koje nastaju nakon servisiranja električnih i hibridnih vozila su prema članku 10., stavku 2. Pravilnika o baterijama i akumulatorima i otpadnim baterijama i akumulatorima dužni osigurati proizvođači koji ih stavljaju na tržište – kažu nam u Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u kojem, kako su nam poručili, ne raspolažu s podacima koliko se trenutno godišnje u Hrvatskoj zbrinjava litij-ion baterija električnih vozila, a koliko će se zbrinjavati kada broj vozila očekivano značajno poraste.
Zajedno s vozilom
Pojašnjavajući spomenute obveze proizvođača električnih vozila u sakupljanju baterija, u Fondu napominju kako su baterije sastavni dio otpadnog vozila za kojeg je, ističu, plaćena naknada gospodarenja otpadnim vozilima.
- Baterije se predaju zajedno s vozilom koje su od servisera obvezni preuzeti sakupljači otpadnih vozila, tj. osobe koje s Fondom imaju važeći Ugovor o obavljanju usluge sakupljanja otpadnih vozila – navode u FZOEU.
Komentirajući buduće trendove povećanja broja električnih vozila i narastajuće potrebe zbrinjavanja baterija, u Fondu su nam skrenuli pozornost kako će Europska komisija uskoro predložiti novi regulatorni okvir za baterije uzimajući, kažu, u obzir mjere za poboljšanje stope njihova sakupljanja i recikliranja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....