Epilog propasti kompanije

Borba za ostatke Thomasa Cooka odvlači turističke investitore iz Hrvatske

Zbog masovnog repozicioniranja na turističkom području Mediterana ulagači bi se mogli u većoj mjeri koncentrirati na konkurentske zemlje ZAPOČELO NAJZNAČAJNIJE PRESLAGIVANJE TUROPERATORSKOG BIZNISA Za imovinu najstarije turističke kompanije na svijetu bori se i njegov najveći rival. Ironično, zbog novonastale situacije Hrvatska bi mogla ostati bez velikog broja turista
Thomas Cook
 Henry Nicholls / REUTERS

Ni dva tjedna nakon što je propala jedna od najstarijih europskih turističkih kompanija na svijetu, Thomas Cook, na turističkoj karti svijeta u tijeku je dosad vjerojatno najznačajnije preslagivanje turoperatorskog, ali i hotelsko-nekretninskog biznisa, iz kojeg bi kao pobjednici mogli izaći dosad najjači Cookovi rivali.

Konkretnije, to se odnosi na njemački TUI, kompaniju koja je posljednjih dana u fazi jedne od svojih najznačajnijih akvizicijskih utrka, ali u priču se pokušavaju uključiti i drugi igrači, željni preuzeti poslove koje je Thomas Cook imao s više od 6000 europskih hotelijera, a pomama je i za njegovih 20 milijuna aviosjedala kojima je britanska kompanija, uz pomoć 90 aviona, turiste razvozila diljem svijeta.

Posrnulo poslovanje

Ironično, ali priča će, izuzev nekoliko izoliranih slučajeva, gotovo pa zaobići hrvatsko tržište s obzirom na to da je Thomas Cook, prema procjenama, ovamo godišnje dovodio 200-tinjak tisuća aviogostiju, čiji će se nedostatak najviše odraziti na poslovanje Bluesuna u vlasništvu Jake Andabaka te na tvrtku Waterman u vlasništvu Marijana Dužića koji ima hotele u Supetru.

Izuzev njih, a za Andabaka je već objavljeno da mu Thomas Cook duguje malo više od 16 milijuna kuna, ne bi trebalo biti većih kolateralnih žrtava, osim što je izgledno, upozoravaju stručnjaci s kojima je Jutarnji razgovarao, da bi masovno repozicioniranje na području Europe i Mediterana moglo iz Hrvatske odvući ionako malobrojne investitore koji će se u većoj mjeri koncentrirati na konkurentske zemlje u kojima će preuzimati Cookove operacije.

Kad je u pitanju TUI, pretpostavke su da bi ova kompanija mogla preuzeti između 5 i 6 milijuna Cookovih putnika, no u tijeku je i preuzimanje ugovora koje je imao s hotelijerima u Grčkoj, Turskoj, Egiptu i Cipru, kao i preuzimanje hotelskih nekretnina.

Prema neslužbenim informacijama koje je Jutarnji dobio iz sektora, u tijeku su pregovori i između TUI-ja i Bluesuna s obzirom na to da je kompanija zainteresirana preuzeti Cookove dugove, no zasad nije poznato je li postignut kakav dogovor s upravom te tvrtke.

Neovisno o tome, poslovi koje će TUI preuzeti u konkurentskim zemljama Mediterana svakako su ambiciozniji od bilo čega što bi se moglo događati u Hrvatskoj jer je Thomas Cook u Tursku godišnje dovodio 2,5 milijuna putnika, u Grčku i Cipar oko 3 milijuna, a u Egipat oko 500.000 gostiju.

Osim ove njemačke putničke grupacije, za posrnulo Cookovo poslovanje natjecat će se i EasyJet, koji sve jače ulazi u odmorišni turizam te je prije svega zainteresiran za širenje na području Velike Britanije.

Samo ove godine na tržište Turske planira ući s oko pola milijuna novih putnika, a njegovo bi širenje moglo biti značajno čak i za Hrvatsku zna li se da godišnje u Split dovozi oko milijun putnika.

Rewe grupa

U igru će se potom prema pisanju stranih medija pokušati uključiti i REWE grupa, koja ulazi u hotelski biznis, traži akvizicije po Turskoj i Grčkoj te želi uzeti određeni dio tržišnog udjela.

Prema pisanju Financial Timesa, TUI bi preuzimanjem dijela Cookovih operacija trebao ostvariti godišnji rast prihoda od otprilike 4 posto, a može se očekivati da će trenutno izgubljena avionska sjedala Thomasa Cooka u potpunosti biti vraćena na tržište tijekom razdoblja od 12 do 24 mjeseca.

Inače, propala britanska kompanija držala je 30 posto udjela tržišta odmorišnog turizma u Velikoj Britaniji te 10 posto njemačkog, a Stieflovi analitičari procjenjuju da je Thomas Cook bio zaslužan za oko 2,5 posto kapaciteta avionskih sjedala na relaciji između Ujedinjenog Kraljevstva i Europe te za 1,5 posto svih sjedala na unutareuropskim letovima.

Ipak, treba reći da je od njegova poslovanja na životu još aviokompanija Condor, čija je sudbina neizvjesna s obzirom na to da trenutno funkcionira zahvaljujući državnim subvencijama, a živa je i zasebna kompanija Thomas Cook Nordic, koja je već objavila da traži kupce.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 00:32