Američko pravosuđe istražuje kompaniju Nikola zbog sumnje da je prevarila investitore praveći se da je razvila supermoderne i ekološke kamione na vodik, a nije.
Riječ je o nedavno blamiranoj američkoj kompaniji, koja se nazvala po legendarnom znanstveniku Nikoli Tesli te, zajahavši val popularnosti novih tehnologija na području prometa, u vrlo kratko vrijeme postala tvrtka vrijedna milijarde i time jednaka tradicionalnim proizvođačima automobilske industrije. No, kako je to sažeo jedan bloger, riječ je o kompaniji koja nije ništa proizvela, koja nema tehnologiju, niti je blizu bilo kakvoj masovnoj proizvodnji proizvoda na kojem se temelji.
“Mi ne proizvodimo kamione, nego reklamiramo vodik”, pravdao se jedan od šefova tvrtke za koju prije koji mjesec nitko nije čuo. A onda je, kako to obično na burzama biva, preko noći izlaskom na dioničko tržište počela vrijediti 30 milijardi dolara. Nije to dugo trajalo, zahvaljujući u potpunosti izvještaju investicijske kuće Hindenburg Research koja je promidžbene materijale Nikole prokazala kao “fake news”, a tvrtku kao “lažnjak”.
Naime, Hindenburg Research otkrio je da je navodni kamion na vodik, glavni proizvod tvrtke Nikola, snimljen na nizbrdici kako u leru, bez ikakva pogona, “juri” naprijed pogonjen zakonima fizike, a ne nekim gorivom. Kamera je postavljena tako da se čini da kamion na vodik juri po ravnoj cesti, ali zapravo je gurnut po nizbrdici. Kada se to otkrilo, i vrijednost Nikole otišla je u istom smjeru.
Vodik
Jednom od članova Odbora i prvih investitora u kompaniju, Jeffu Ubbenu, to uopće nije problematično. Štoviše, Ubben tvrdi da je tvrtka pogrešno shvaćena, da će unijeti revoluciju u prijevoz i da je zapravo poput Applea, najjače tehnološke kompanije na svijetu. “Nikola je za prototipove. I najveća kompanija na svijetu, Apple, za prototipove je. To je ono što mi radimo. Mi ne pokušavamo prodati kamione, mi pokušavamo prodati vodik”, izjavio je Ubben. Samo što to nije točno jer tvrtka pokušava prodati električne kamione.
Kompanija Nikola, iako to još nije ni blizu potvrđeno, mogla bi se pokazati kao velika prijevara investitora i zato je, uostalom, istražuje američko pravosuđe, odnosno američki SEC. Naime, riječ je o kompaniji koja je najavljivala razvoj vodikovih kamiona i čak sklopila partnerstvo s tvrtkama poput General Motorsa i Iveca. Kompanija se u više navrata hvalila stotinama narudžbi od tvrtki poput belgijskog Anheuser-Busch InBeva, koji je naručio 800 kamiona, i Republic Servicesa, koji je naručio 2500 kamiona za odvoz smeća.
Pomama
Velik uspjeh na tržištu dionica tvrtka je požnjela u prvom redu zahvaljujući pomami ulagača za startupima vezanim za električna vozila. Uspjeh pionirske tvrtke na tom području, Tesle Elona Muska, koja je proteklih mjeseci po vrijednosti nadmašila tradicionalne proizvođača automobila i postala najcjenjeniji autoproizvođač na svijetu, prelio se i na ostale. Svoj komadić Teslina kolača dobila je i Nikola. Praktički nepoznata tvrtka dobila je veliku pažnju. Za razliku od Tesle, koji je usredotočen na osobna vozila, ova je tvrtka bacila oko na tržište teretnih vozila na baterije i mješavinu kisika i vodika.
Nikolin plan, piše Wall Street Journal, bio je da iznajmljuju velike teretnjake i infrastrukturu za punjenje hibridnih vozila velikim korporacijama koje su zainteresirane za okoliš i nove tehnologije, a koje proteklih godina dobivaju i sve više državnih subvencija. Kompanije poput Amazona, svjetskog broja 1 za dostavu, i najveće američke poštarske tvrtke United Parcel Service, već su obećale da će smanjiti ugljično zagađenje i nabaviti vozila s nultom stopom štetnih emisija. Korporacije, baš kao i krajnji potrošači, sve su zabrinutije za okoliš i sve više žele koristiti proizvode i usluge koje čuvaju planet Zemlju.
Kompanija je, poput Rusa za cjepivo za covid-19, primala narudžbe i prije proizvodnje prvog vozila, obećavajući skori proboj i izbacivanje prvog vozila. Prije velikih problema u koje je upala, najavljivala je da će prve prototipove za InBev imati do kraja 2021., a s konkretnom proizvodnjom na veliko početi 2023. godine.
No, objava Hindenburg Researcha pomrsila im je planove. Kompanija tvrdi da je riječ o namjernom podmetanju i običnoj tržišnoj igri jer je Hindenburg short selling kompanija koja padom vrijednosti Nikole financijski dobiva. A tvrtka Nikola je nakon objave pala za čak 20, a potom za još osam posto.
U ponedjeljak su Nikola i vlasnik kompanije Trevor Milton u dugačkom odgovoru naveli kako je “short seller” objavio “lažne i obmanjujuće informacije”, iako su, de facto, potvrdili sve što je objavljeno. Naime, Nikola je priznala da je kamion iz promotivnog videa iz 2018. godine doista rulao po nizbrdici, ali su istaknuli da nigdje nisu niti naveli da “vozi na vlastiti pogon”.
Investitori su, tvrde u Nikoli, bili upoznati da je riječ o ilustraciji te da se tek čeka revolucionarni proboj prema potrebnoj tehnologiji. Nije u redu, istaknula je tvrtka, ni što ih se uspoređuje s Theranosom, startupom za testiranje krvi čija vlasnica, poduzetnica Elizabeth Holmes, trenutačno čeka suđenje pod optužbom da je izvela više milijardi vrijednu prijevaru ulagača. Elizabeth Holmes (rođena 1984.) netočno je tvrdila da je razvila revolucionarnu tehnologiju kojom je moguće provoditi krvne testove iz minimalne količine krvi. Holmes je prije pet godina, kada je imala samo 29, proglašena mladom nadom, a Forbes ju je uvrstio na svoju listu mladih uspješnih milijarderki koje su bogatstvo same stekle.
No, samo godinu poslije, nakon što je počela istraga američke Agencije za financijsko tržište SEC, njezino je bogatstvo prošlo reviziju i svedeno na nulu, a ona je proglašena jednim od najvećih razočaranja godine. Korona je odgodila početak njezina suđenja na kojem će odgovarati na optužbe da je obmanula i investitore i američku vladu. Sve to podsjeća na trenutačne optužbe na račun tvrtke Nikola koju također istražuje SEC.
Punionice
Prema riječima člana Odbora Jeffa Ubbena, koji je krajem kolovoza prodao dobar dio svog udjela u tvrtki, usporedba s Theranosom je “apsolutno apsurdna” jer kompanija Nikola ima vozilo u razvoju. Nikola trenutačno razvija bateriju za električne kamione, no pravu zaradu, ističe Ubben, očekuju na stanicama za punjenje vodikom. Mreža punionica u SAD-u očekuje se tek za sedam do osam godina. Upravo tu leži većina vrijednosti Nikole, a ne u samim kamionima, tvrdi Ubben. “Mi nismo poput Tesle. Oni će zaradu imati na autima i kamionima. Taj model je zahtjevan. Mi ćemo prodavati gorivo svim ostalim vozilima na vodik. To je naš konačni cilj”, izjavio je neki dan Ubben za list Financial Times.
Izvršna direktorica starog autodiva GM-a dala je izjavu u kojoj navodi da i dalje stoji njihov dogovor s Nikolom. “Radili smo s mnogo različitih partnera. Imamo sposobne ljude koji su sve prikladno istražili”, navela je Mary Barra. Prema dogovoru sklopljenom s Nikolom, GM će proizvoditi baterije i ostalu tehnologiju za buduća Nikolina vozila. U zamjenu za to, dobit će 11-postotni udio u Nikoli.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....