OECD

Ako Hrvatska želi ući u eurozonu, morat će ispuniti ovih 11 preporuka. Neka se našim političarima neće svidjeti

Za upravljanje državnim poduzećima potrebna je posebna agencija, dobro plaćeni i stručni ljudi...
Zdravko Marić
 Dragan Matic/Cropix

Da bi postala članica OECD-a i ušla u eurozonu, Hrvatska će morati značajno unaprijediti upravljanje državnim poduzećima, što uključuje donošenje novog zakona i osnivanje posebne državne agencije koja bi koordinirala i nadzirala njihovo poslovanje. „Zakon o državnim poduzećima i korporativnom upravljanju, kojeg ćemo izraditi uz pomoć kolega iz OECD-a, vrlo je važan zakon koji će državnim poduzećima omogućiti da po pitanju korporativnog upravljanja budu na razini europskih poduzeća i u skladu s najboljom međunarodnom praksom, zaključila je Sanja Bošnjak, državna tajnica u Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine nakon predstavljanja publikacije OECD-a u kojoj se stručnjaci te institucije iznijele 11 preporuka za Hrvatsku. Na zahtjev same Vlade i uz financijsku podršku Europske komisije izrađen je „OECD-ov pregled korporativnog upravljanja u državnim poduzećima u Hrvatskoj“, a koji procjenjuje u kojoj je mjeri ono usklađeno sa smjernicama te organizacije. Kao ključne slabosti identificirani su fragmentiranost i ispolitiziranost sustava upravljanja, te nedostatak transparentnosti.

Trenutačne vlasničke strukture, navodi se u analizi, otežavaju ostvarivanje prava državnog vlasništva na razini cijele državne uprave. Resorna ministarstva, pri čemu najviše Ministarstvom prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, nadgledaju portfelj od 39 poduzeća u državnom vlasništvu od posebnog interesa, dok CERP ima izravnije pravo vlasništva nad ostatkom državnog portfelja, uključujući 19 poduzeća u potpunom ili većinskom državnom vlasništvu (kada se uključi i 938 poduzeća na lokalnoj razini, državna poduzeća ukupno čine 47,5 posto BDP-a i imaju 66.939 zaposlenih). Situacija se dodatno komplicira zbog nedovoljno definiranih uloga i odgovornosti između vlasnika i „očitog nedostatka komunikacije i koordinacije između nadležnih ministarstava“. K tome, kako nema službene politike državnog vlasništva, nije jasan ni opseg tržišnih i netržišnih ciljeva poduzeća, pa je teško pratiti i njihovu učinkovitost.

- Temeljni nedostatak na razini pojedinačnih poduzeća u državnom vlasništvu jest ograničena uloga nadzornih odbora koji obično nisu neovisni niti su odgovorni za ispunjavanje osnovnih uloga osmišljavanja strategije i korporativnog nadzora. Postupci imenovanja nisu ujednačeni u različitim poduzećima u državnom vlasništvu, a nadzorni odbori nisu dovoljno zaštićeni od političkog utjecaja“, stoji u analizi. Osim toga, naknade za nadzorne odbore nisu dovoljan poticaj za stručnjake da se jave na ta mjesta. U praksi brojna poduzeća u državnom vlasništvu stoga funkcioniraju kao produžetak nadležnih ministarstava ili prema diskrecijskim odlukama uprave (čije predstavnike imenuje država, a ne nadzorni odbor). Problem je i to što većina poduzeća u državnom vlasništvu ima različite unutarnje kontrole, etike i mjere usklađivanja. Pritom nije uklonjena opasnost od iskorištavanja poduzeća u državnom vlasništvu za stjecanje nezakonite koristi, „na što ukazuju nedavni skandali i optužnice u koje su uključeni direktori poduzeća u državnom vlasništvu i visoki politički dužnosnici“. Stoga se čini, zaključili su i stručnjaci OECD-a, kako je problem izravno vezan "uz pretjeranu politizaciju poduzeća u državnom vlasništvu i njihovih upravnih tijela". Konačno, kako su poduzeća u državnom vlasništvu obično veliki igrači u tržišnim sektorima ekonomije, posebnu pažnju zahtjeva i održavanje poštene konkurencije, a može je narušiti, uz ostalo, neujednačena provedbu pravila javne nabave u tim poduzećima.

OECD vjeruje da se značajan napredak može postići osnivanjem neovisne javne agencije koja bi izravno odgovara Vladi ili bi bila smještena u ministarstvo, „pod uvjetom da nije zaduženo i za regulaciju sektora“. Tijelu treba zakonski dodijeliti odgovarajuće ovlasti i resurse potrebne za učinkovito ispunjavanje uloge koordinatora, uključujući, između ostalog, sljedeće zadaće: razvoj i nadzor usklađenosti s državnim standardima upravljanja i objavljivanja za poduzeća u državnom vlasništvu; praćenje rada poduzeća u državnom vlasništvu i redovito javno izvješćivanje. Isto tako, trebalo bi imati ulogu u imenovanju nadzornog odbora poduzeća u državnom vlasništvu predlaganjem kandidata nadležnim ministarstvima, što omogućuje uspostavu stručnih nadzornih odbora. Novoj agenciji može se dodatno dodijeliti izravno pravo vlasništva, u prvoj fazi za određeni portfelj poduzeća u državnom vlasništvu, s ciljem postupnog proširivanja portfelja kako bi u konačnici uključivala sva poduzeća u državnom vlasništvu.

U slučaju Nadzornih odbora, barem najvećih poduzeća u državnom vlasništvu (više od 500 zaposlenika), preporuka je da imaju većinu neovisnih članova, što uključuje jasne kriterije za njihovu neovisnost od dioničara te od poduzeća i njegove uprave. Predstavnici države, državni službenici i ostali, ističe OECD, ne mogu se smatrati neovisnima. Postupci imenovanja trebaju osigurati da se članovi nadzornog odbora biraju na temelju njihovih stručnih kvalifikacija u transparentnom i konkurentnom postupku. "Državna politika i prakse dodjeljivanja naknada za članove nadzornog odbora trebaju osiguravati mogućnost privlačenja i zadržavanja kvalificiranih stručnjaka", smatraju u OECD-u.

Ulaskom u ERM-II 10. srpnja prošle godine, Hrvatska se obvezala poboljšati upravljanje državnim poduzećima upravo revidiranjem i usklađivanjem nacionalnog zakonodavstva s OECD-ovim smjernicama za korporativno upravljanje u poduzećima u državnom vlasništvu ('SOE Smjernice'). Iako su posljednjih godina poduzeti koraci u tom smjeru, OECD jasno ukazuje da je pred Hrvatskom još puno posla.

11 preporuka OECD-a

1. Jačanje funkcije državnog vlasništva - osnivanje javne agencije za koordinaciju vlasništva u državnim poduzećima koja izravno odgovara Vladi

2. Proširivanje vlasničke politike, uz jasna obrazloženja i ciljeve državnog vlasništva, visoki standardi korporativnog upravljanja i objavljivanja za poduzeća u državnom vlasništvu.

3. Uspostava financijskih i nefinancijskih ciljeva poslovanja: obavljaju li prvenstveno funkciju javne politike, pretežno tržišnu funkciju ili oboje.

4. Usklađivanje pravnog i regulatornog okvira - donošenjem novog zakona i/ili izmjena postojećeg zakonskog okvira (obrazloženja državnog vlasništva, uloge i odgovornosti svih dionika)

5. Pojednostavljivanje pravnog i korporativnog oblika poduzeća u državnom vlasništvu. Statutarna poduzeća, poznata kao „pravne osobe”, koja posluju na tržištu trebaju biti ustanovljena kao dionička društva.

6. Povećanje opsega objedinjenog izvješća. Da bi se poboljšala transparentnost, treba razviti godišnja objedinjena izvješća za sva poduzeća u državnom vlasništvu

7. Poboljšanje objavljivanja financijskih i nefinancijskih informacija u poduzećima u državnom vlasništvu.

8. Jačanje učinkovitosti sustava unutarnje kontrole poduzeća u državnom vlasništvu (mjere zaštite autonomije unutarnjih revizora, neovisnost vanjskih revizora)

9. Uspostava stručnih i neovisnih nadzornih odbora. Nadzorni odbori, barem najvećih hrvatskih poduzeća u državnom vlasništvu, trebaju imaju većinu neovisnih članova

10. Osnivanje neovisnih revizijskih pododbora u poduzećima u državnom vlasništvu, trebaju imati financijski kvalificirane članove i neovisnog predsjednika, odnosno neovisnog od poduzeća i države kao dioničara.

11. Osnaživanje nadzornih odbora da izvršavaju funkcije određivanja strategije i nadzora upravljanja, kako bi dosljedno nadzirati strategiju ili imenovali glavnog direktora

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 20:01