Iako su u upravi Uljanika d.d. i Ministarstvu gospodarstva u posljednje vrijeme stalno isticali kako vode ozbiljne pregovore s naručiteljima brodova da ne otkazuju ugovore i da se redefiniraju postojeći ugovori, kanadska brodarska kompanija Algoma Central Corporation objavila je na svojim internetskim stranicama u petak da je poduzela korake kako bi otkazala četiri ugovora o novogradnjama s hrvatskim brodogradilištem 3. maj. Ta ja kompanija, naime, krajem rujna raskinula ugovor o gradnji broda za prijevoz rasutog tereta koji je trebao graditi Uljanik, a sada je raskinula i ugovore za dodatna tri broda s 3. majem. Ako se zna da je Uljanik prije dva mjeseca jedan od brodova isporučio kupcu te da je norveška kompanija Siem Shipping Inc. otkazala 1. rujna Uljaniku ugovore o kupnji četiriju brodova, tada ispada da je, službeno, knjiga narudžbi Uljanik Grupe spala sa 17 na osam brodova. Mada, potrebno je reći, paralelno s otkazivanjem brodova nastavljaju se voditi razgovori između naručitelja, države i Ministarstva gospodarstva pa postoji mogućnost da neki od tih brodova, pogotovo oni koji su u visokoj ili srednjoj fazi izgradnje, budu ipak re-ugovoreni uz drugačiju strukturu i izvore financiranja. No, brojke govore kako se s ovim zadnjim otkazivanjem polako približavamo brojci od 300 milijuna eura, za koje je Zdravko Marić, ministar financija, kazao da ćemo ih morati platiti na ime državnih jamstava.
Dogovori s kupcima
Darko Horvat, ministar gospodarstva, potvrdio je tu Marićevu izjavu, ali uz napomenu kako će do toga doći ako se s kupcima ne postigne dogovor. Od tih 300 milijuna eura znamo da je OTP splitska banka već naplatila od države 48 milijuna eura za polovinu kredita od 96 milijuna eura danog početkom ove godine za omogućavanje nastavka poslovanja i isplate plaća u Uljanik Grupi. Drugu polovinu od 48 milijuna drži Hrvatska poštanska banka i samo je pitanje vremena kada će i ta banka naplatiti od države dodatnih 48 milijuna eura. Prema neslužbenim informacijama, raskid ugovora, čiji je proces započela Algoma Central Corporation, za sobom može povući oko 70 milijuna eura izdanih državnih jamstava za avansne uplate Kanađanima te dodatnih četrdesetak milijuna dolara za financijska jamstva države za te kredite. Kada se tome pribroje ona četiri otkazana broda Siem Shipping Inc., čiji bi trošak za državu mogao biti oko 75 milijuna eura, tada smo već blizu iznosa od 300 milijuna eura. Iz Uljanika d.d. su povodom nove ture otkazivanja brodova poručili kako je “s obzirom na okolnosti to bilo očekivano, ali da postoji čvrsta osnova da se brodovi mogu vratiti u reugovoreni program”. U tome je sva nada i uprave Uljanika d.d., krovnog društva Uljanik Grupe, ali i Ministarstva gospodarstva i Ministarstva financija, jer će u suprotnom država morati platiti sva ta jamstva, a ne samo dio njih.
Nema rada za obustavu
No, ovdje postoji niz dodatnih podscenarija, u kojima država plaća jamstva za te bodove i preuzima ih u svoje vlasništvo, ali i potom financira njihovo završavanje preko HBOR-a ili komercijalnih banaka. U tom slučaju postoji mogućnost da se od prodaje tih brodova naknadno namakne dovoljno novca za pokriće tih plaćenih jamstava. Naravno, to podrazumijeva da ova dva brodogradilišta nastave poslovati u predstečaju, stečaju s restrukturiranjem ili u nekoj drugoj formi dok ih ne preuzme netko od strateških partnera ili do izlaska iz mogućeg stečaja s restrukturiranjem. Taj bi scenarij bio moguć jedino ako bi radnici bili spremni raditi za minimalnu plaću idućih mjeseci, kako sada stvari stoje, a u sindikatu tvrde da to neće proći i najavljuju štrajk ako u ponedjeljak ne stigne plaća. Problem je, ironično, što trenutno baš i nema puno “rada” koji bi radnici mogli “obustaviti”.
Zbog neplaćanja pomoraca inspekcija prisilno zaustavila brod MT Pomer
Da nesreća nikada ne dolazi sama, pokazao je i e-mail koji je u subotu stigao redakciji web-portala Pomorac, a prema kojem je brod MT “Pomer” pulske kompanije Uljanik plovidba prisilno zaustavljen u australskoj luci Gladstone. U e-mailu se navodi kako su, prema informacijama dobivenim od zaposlenika kompanije, “nakon dugogodišnjih iskorištavanja hrvatskih pomoraca na brodovima pulske Uljanik plovidbe reagirale australske vlasti, jer očito hrvatske nije bilo baš previše briga”. Ističe se da je “australska državna inspekcija AMSA našla niz nepravilnosti u kršenju osnovnih radničkih prava, poput neisplata plaća (utvrđeno je razdoblje dulje od četiri mjeseca), neisplata prekovremenih sati, nezadovoljavanje minimalnog broja članova posade te nepoštivanje kolektivnih ugovora. “Da li će se nakon dugogodišnjih vapaja za hrvatske pomorce pobrinuti i njihova država ili će se i dalje ponašati maćehinski? ” stoji u e-mailu. Dragutin Pavletić, direktor Uljanik Plovidbe, potvrdio nam je da je brod MT „Pomer“ pulske kompanije Uljanik plovidba prisilno zaustavljen u australskoj luci Gladstone ovog petka, ali je demantirao navode da plaće nisu isplaćene. “Mi smo na zahtjev poslali dokaze o uplaćenim plaćama za radnike, ali se od nas traže dodatni bankarski izvodi i to ćemo poslati u ponedjeljak. Ispavit ćemo i to što je umjesto tri bilo dva kormilara, tako da će sve vrlo brzo biti sređeno”, rekao nam je Pavletić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....