Vrijeme je novac, a svaki sastanak prilika je za biznis. Zapravo, u poslovnom svijetu sve su ove stavke povezane, stoga i svaki sastanak pruža mogućnost zarade.
Smatra se da svaki dolar potrošen na sastanak uživo stvara dodatnih 1,60 dolara, odnosno 160 posto koristi za gospodarstvo. Kako se povećava broj sudionika, tako raste i zarada. Prema izvješću Events Industry Councila u našem dijelu Europe se zahvaljujući poslovnim eventima potroši dodatnih 24,6 milijarde dolara, no to je samo mali djelić jer se na globalnoj razini generira 621,4 milijarde dolara izravnog BDP-a. Stoga su ‘veliki sastanci‘, kako bismo mogli opisati konferencije, višestruko isplativi i za samu kompaniju i za državu, odnosno za grad u ulozi domaćina, a da sve to vrijedi i za Hrvatsku potvrdila nam je ekonomska analitičarka Vedrana Pribičević, viša predavačica na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa.
- Hrvatska već godinama pokušava pobjeći od ustaljenog modela kratke turističke sezone koja u ljetnim mjesecima stvara ogromne pritiske na resurse i infrastrukturu. Jedan od načina kako bi se sezona produžila je i daljnji razvoj konferencijskog turizma. Benefiti koje industrija evenata ima na lokalnu ekonomiju su višestruki – ističe Pribičević.
Objašnjava kako zahvaljujući industriji evenata lokalna zajednica ima pristup globalnom znanju, praksama i mrežama, a ujedno privlači vrhunske poslovne i profesionalne izlagače, ali i publiku, s novim talentima i investicijskim potencijalom. Uz to, dolazi do izgradnje imidža destinacije u onim područjima koja su se iskristalizirala kao prioritetna, a u Hrvatskoj bi to, naglašava Pribičević, bio IT. K tome, lokalni proizvodi, talenti i mogućnosti mogu biti prezentirani pred globalnom publikom.
Povećanje potrošnje
- Mnoge su direktne koristi zajednica koje organiziraju evente, ali postoje i bitni sekundarni efekti. Jedan od njih je i ekonomski efekt povećanja potrošnje organizatora i delegata koji posjećuju konferencije, no također ne možemo zanemariti i dugoročni utjecaj na izgradnju infrastrukture za posjetitelje koja je posljedica konferencijskih aktivnosti. To dovodi do diverzifikacije posjetitelja i privlači one nove koji možda nisu planirali posjetiti Hrvatsku u privatnom aranžmanu, ali im se destinacija svidjela za vrijeme poslovnog puta koji je uključivao put na konferenciju – rekla je ekonomska analitičarka.
Sve su to najbolje shvatile IT tvrtke, kada je Hrvatska u pitanju. Kod nas IT predstavlja jednu od najpropulzivnijih grana ekonomije i uspostavljanje svojevrsne konferencijske kulture bit će ključno za daljnju internacionalizaciju tog sektora.
- Neke od najbitnijih tech konferencija na svijetu vezane su za gradove, poput CES-a u Las Vegasu. Kada bismo nešto slično uspjeli emulirati u Hrvatskoj, ne nužno na tako masivnoj skali, hrvatska IT industrija bi imala ogromne koristi od toga, prvenstveno zbog lakšeg pristupa globalnim talentima i pozicioniranja kao jedan od tehnoloških hubova jugoistočne Europe. Osim toga, iskustvo konferencije čak i u off-sezoni kojom se zorno demonstrira kvaliteta života u Hrvatskoj može služiti kao način da se privuku novi zaposlenici iz inozemstva – smatra Pribičević.
Još veći prihodi
IT industrija se uvjerljivo smjestila pri samom vrhu najprofitablinijih. U 2020. godini ukupni prihod hrvatske IT industrije dosegao je 27,81 milijardu kuna što predstavlja 3,7 posto ukupnog prihoda nefinancijskog dijela gospodarstva zemlje, stoga ne čudi da su tech konferencije među najutjecajnijima.
- Prihodi IT industrije su zapravo značajno veći od ove službene statistike, pogotovo izvoznog dijela IT – naglašava Davor Runje, iskusni programer, znanstvenik i poduzetnik, suosnivač i CTO startupa ‘airt‘ u području umjetne inteligencije.
Veliki broj IT izvoznika zbog pravnih i poreznih razloga premjestio svoje središnjice u druge države, prije svega u UK i SAD, pa su im u Hrvatskoj prihodi zapravo samo troškovi razvoja. Tako je, primjerice, Infobip u Hrvatskoj imao oko 60 milijuna eura prihoda, dok je konsolidirani prihod središnjice u UK-u bio otprilike dvadeset puta veći, tj. 1,2 milijarde eura.
- Ulaskom Hrvatske u EU ovaj trend se usporio, ali treba biti svjestan da je utjecaj ovih kompanija na ekonomiju srazmjeran njihovim ukupnim prihodima. Tako je Infobip izgradio već dva velika kampusa, prvo u Vodnjanu i sada u Zagrebu, pokrenuo Infobip Startup Tribe kojim vrlo aktivno podupire lokalnu startup zajednicu, ali i preuzeo konferenciju Shift koja je time dobila puno snažniji globalni doseg – ističe Runje koji je i predsjednik udruge hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera CISEx.
Infobip Shift postao je najveća developerska konferencija u Jugoistočnoj Europi, a ovog rujna održava se u Zadru. U svojem jedanaestom izdanju ugostit će više od 60 govornika iz nekih od najuspješnijih IT kompanija na svijetu kao što su Microsoft, Google i Amazon.
- Dolazak govornika iz kompanija vrijednih desetke milijardi dolara znak je da hrvatska IT industrija u regionalnim okvirima dobiva sve više na važnosti, što su prepoznale i megakorporacije. Osim što će polaznici konferencije Infobip Shift imati koristi od informativnih predavanja koje će održati govornici, zasigurno će biti i ‘scoutinga‘ talenata, ali i IT tvrtki za koje investitori smatraju da bi mogle vrlo brzo biti scale-ups ili soonicorni, odnosno uskoro jednorozi – smatra ekonomska analitičarka Vedrana Pribičević.
Čak će i najpoznatiji globalni developeri poput Charity Majors, Kitzea, Kenta C. Doddsa, Nadera Dabita, Debbie O‘Brien te Hakona Wiuma Liea 19. i 20. rujna u Zadru predstaviti nove trendove. Osim sjajnih govornika, u Zadru se očekuje se i više od 4.000 uzvanika, primarno developera koji vrlo dobro znaju da su informacije vrijedan resurs. One pokreću današnji poslovni svijet i plodno su tlo za mnoge inovacije, a upravo su konferencije idealne za edukaciju, praćenje trendova, networking te prikupljanje znanja i iskustva govornike koje nemamo priliku čuti svaki dan.
Entuzijazam najuspješnijih
- Ovakve konferencije vam omogućavaju da uživo osjetite energiju i entuzijazam koje prate one najuspješnije iz branše. Danas možete online poslušati najveće stručnjake iz najvećih kompanija, ali nećete se inspirirati na isti način jer nedostaje taj element atmosfere. Neformalni razgovori s najboljima iz branše su također odličan način da ih demistificirate i uvjerite se da oni nisu ništa sposobniji i pametniji od vas. To će vam dati poticaj i hrabrost da se upustite u nove izazove i možda baš vi budete govornik na nekom budućem Infobip Shiftu – smatra Davor Runje.
Naglašava kako se Hrvatska kroz konferenciju Infobip Shift može pozicionirati kao snažniji igrač u globalnoj industriji, a za domaće tvrtke i IT zajednicu ona je savršena prilika za stvaranje novih konekcija i proširenje posla.
- Shift je od samih početaka imao ambiciju postati globalna konferencija, a sada uz podršku Infobipa ima i potrebnu logistiku to ostvariti. Za domaće tvrtke Shift je prilika da za vrlo malo novaca posjete jednu vrhunsku IT konferenciju i ostvare globalne kontakte. Moj prvi dolazak na Shift je bio 2013. godine kad sam pomagao mladom startupu na čelu sa Sandrom Murom i Urškom Sršen da se predstavi široj javnosti. Nakon pobjede na startup natjecanju i prvih kontakata sa stranim novinarima, otvorila su se vrata prestižnih akceleratora i na kraju je nastao BellaBeat, jedan od najuspješnijih domaćih startupova. Nadam se da će takvih primjera biti sve više i mislim da je samo pitanje vremena kad na Infobip Shift biti odskočna daska za nekog novog jednoroga – ispričao je Runje.
Skype efekt
U našoj IT industriji trenutačno se događa Skype efekt, otkriva ovaj stručnjak s više od 20 godina iskustva. Zaljubljenici u tehnologiju sjetit će se da su ovu platformu, populariziranu zbog video poziva, kreirali Niklas Zennström, Janus Friis te još četiri estonska programera i u kolovozu 2003. godine je predstavili javnosti.
- Danas svi znaju za Estoniju kao vodeću digitalnu ekonomiju u EU, a razlog tog uspjeha mnogi pripisuju Skypeu i njegovim utjecajem na razvoj čitave države. Kod nas se upravo događa taj Skype efekt potaknut uspjehom Infobipa i Rimac Automobila. Ono što je važno shvatiti da ovaj napredak i uspjeh nije ograničen samo na inženjere, već i za vrlo široku lepezu ostalih struka. Primjerice, Google ima 30 posto razvojnih inženjera u ukupnom broju zaposlenika, iako je percepcija tehnoloških tvrtki i njihovih zaposlenika skroz drugačija. Osim visokih plaća, specifičnost ovih tvrtki je da njeguju izuzetno pozitivnu kulturu. Da bi se uspjelo u globalnoj konkurenciji, mora se biti među najboljima na svijetu i to mogu isključivo oni koji su u mogućnosti stvoriti najbolje timove ljudi. Rezultat toga je da u ovom sektoru nema nepotizma, posao se ne dobiva preko veze, a napreduje se isključivo po ostvarenim rezultatima. To stvara zdravi odnos prema radu i naša nada je da će se ovakav sustav vrijednosti proširiti i na ostale segmente društva – optimistično priželjkuje Runje.
Kao stručnjak koji jako dobro poznaje domaću i globalnu tech scenu Davor Runje ističe kako se zemljama Zapada u potpunosti promijenila percepciju Hrvatske zahvaljujući uspjesima naših spomenutih jednoroga, privatnih tvrtki čija vrijednost premašuje milijardu dolara.
- Više nismo prepoznati samo zbog naše prekrasne obale već i zbog ogromnog ljudskog potencijala. Nakon prve investicije u Infobip kojom je ostvario status jednoroga, uslijedio je čitav niz investicija u druge tvrtke. Tako da danas više nije pitanje hoćemo li imati novih jednoroga, već je pitanje je možemo li imati najveći broj jednoroga po glavi stanovnika u EU, a nadam se i u svijetu. Uz malo sreće i pameti oko porezne politike, ovo je zapravo sasvim moguće – tvrdi.
Osim što su skriveni ekonomski adut s potencijalno golemim efektom, naši sugovornici se slažu kako su IT konferencije silno bitne i za razmjenu ideja, ali i za akviziranje talenata. Zato, kažu, treba poticati zaposlenike velikih IT kompanija, startupova koji su tek u zamahu, ali čak i studente da pohode konferencije jer tako šire svoj spektar znanja, inspiriraju se i upoznaju ljude iz biznisa koji su im možda budući poslovni partneri. Jer, tko zna, možda upravo na ovogodišnjoj Infobip Shift konferenciji nikne poslovna ideja koja će izrasti u novog hrvatskog jednoroga.
Hanza Media medijski je pokrovitelj konferencije Infobip Shift 2022.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....