Tijekom pandemije, koja nažalost još traje i kraj joj se ne nazire, sve više ljudi koristi se internetom, za razne stvari, počevši od čitanja vijesti i praćenja raznih sadržaja na obavijesnim portalima i događaja na društvenim mrežama, dopisivanja e-poštom i aplikacijama za brzu razmjenu poruka, plaćanja računa putem digitalnih usluga banaka pa sve do online shoppinga. Svakim danom sve više vremena provodimo online, a to, uz sve dobre strane, nosi sa sobom i opasnosti. Posebno u doba blagdana. Zato na jednom mjestu donosimo korisne savjete koji će vam, budete li ih se disciplinirano pridržavali, pružiti snažnu zaštitu od internetskih opasnosti dok čavrljate s poznanicima na društvenim mrežama, surfate e-trgovinama i kupujete darove za drage i bližnje.
Što treba učiniti prije online shoppinga ili pristupa u internetskom bankarstvu?
1) Instalirajte najsvježije verzije operativnog sustava i aplikacija kojima se najčešće služite.
2) Provjerite imate li softver koji će vas štititi od virusa, aplikacije koje će vas štititi od opasnih internetskih reklama i špijunskih programa (anti-adware i anti-spyware). Koristite se isključivo alatima iz poznatog i pouzdanog izvora – ili izravno od proizvođača ili, ako je riječ o aplikacijama za mobilne uređaje, s provjerenih dućana s aplikacijama.
3) U svim aplikacijama kojima se koristite na svom uređaju sigurnosne postavke definirajte tako da vam pružaju najvišu moguću zaštitu – svaki uređaj i svaka aplikacija kojom se koristite za komunikaciju putem Interneta, može poslužiti kao "ulaz" zlonamjerniku koji se želi okoristiti krađom vaših podataka.
4) Kreirate na svom računalu još jednog korisnika kojim ćete se služiti za sve ono što radite na Internetu. Razlog za to jest to što ovlasti administratora vašeg računala treba koristiti samo za najvažnije poslove, inače hakeru, ako vam upadne u stroj, dajete priliku da vam napravi više štete nego što bi mu to uspjelo da se nije uspio ubaciti u status administratora.
CYBER KRIMINALCI OBOŽAVAJU BLAGDANE. NAUČITE SE ZAŠTITITI!
5) Kad idete u online shopping ili kad pristupate svom internetskom bankarstvu uvijek to radite ili od kuće ili s neke druge, dobro zaštićene mreže. Kad Internetu pristupate putem besplatnih, bežičnih, Wi-Fi mreža izlažete se tome da netko, tko ne bi trebao imati pristup onome što radite – vidi sve što na svojim uređajima gledate i što na njima pišete.
Provjerite pouzdanost online trgovine
Iako su transakcije u internetskoj trgovini danas puno sigurnije nego prije nekoliko godina, još uvijek se može naletjeti na online dućane koji nisu vješti u zaštiti svojih kupaca. Štoviše, mogu biti i lažni i poslužiti za krađu vaših osobnih i financijskih podataka. Zato, prije negoli pokušate nešto kupiti na takvim internetskim stranicama, treba provjeriti njihovu autentičnost i je li doista riječ o digitalnoj trgovini koja dobro brine o sigurnosti svojih kupaca. Evo kako se to može ustanoviti:
1) Pogled u adresu. Prije nego išta napravite na stranici e-trgovine, bacite oko na samu web adresu online dućana u softveru kojim pregledavate sadržaje na Internetu - pogledajte sadrži li ta web adresa pravopisne pogreške ili neobične riječi? Ako uočite takvo što – riječ je lažnoj web stranici, osmišljenoj baš zato da vam ukrade podatke, a poslije toga i novac s računa vaše kreditne kartice.
2) Slovo S. Odmah nakon što ste provjerili samu adresu treba utvrdili počinje li ona slovima HTTPS:// i jesu li ta slova označena zelenom bojom. HTTP je kratica za engleski izraz Hypertext Transfer Protocol – tehnologiju koja omogućava komunikaciju putem Interneta. HTTPS je HTTP sa slovom S što je ovdje oznaka za Sigurnost (SSL - Secure Sockets Layer zaštita) i, u osnovi, znači da štiti informacije koje kolaju mrežom nad mrežama od tuđih pogleda tako što ih šifrira prije nego odu s vašeg računala i dešifrira tek kad dođu na željeno računalo. Internetske stranice koje se oslanjaju samo na HTTP protokol komuniciraju tako da podatke šalju kakvi jesu, bez šifriranja, što znači da ih svi, koji ih znaju presresti, jednostavno mogu pročitati. Zato se u elektroničkoj trgovini i internetskom bankarstvu koristi HTTPS.
3) Zloćudne softverske „mine”. Jednu noviju vrstu prijevare kibernetički kriminalci izvode tako što u internetske stranice, ili oglase na društvenim mrežama ubace tzv. skripte – zloćudni softver koji aktivirate klikom na te oglase i koji im otvara tajni ulaz u vaš uređaj. Ta zločinačka djelatnost intenzivira se upravo sada, kad trgovina putem interneta doslovno eksplodira potaknuta raznim akcijama povodom upravo proteklog tzv. "crnog petka" (Black Friday) - dana koji slijedi američkom Danu zahvalnosti (posljednji četvrtak u studenom) i tzv. kibernetičkog ponedjeljka (Cyber Monday – ponedjeljka nakon američkog Dana zahvalnosti) kada trgovci daju velike popuste. Isto se događa i poslije, sad, pred Božić i Novu godinu te na Valentinovo.
CYBER KRIMINALCI OBOŽAVAJU BLAGDANE. NAUČITE SE ZAŠTITITI!
4) Istražite tvrtku kojoj želite dati novac. Zapitajte se: gdje se nalazi tvrtka od koje nešto kupujete? Je li adresa sjedišta stvarna? Postoji li tvrtka na tom kućnom broju u stvarnom svijetu? Je li registrirana u zemlji u kojoj joj je sjedište? Što na društvenim mrežama o njoj pišu ljudi koji su kod njih nešto kupili? Ako pišu negativno – jasno je: izbjegavajte ih. No, ako su ti napisi pozitivni, pretjerano pozitivni ili tih pozitivnih ima nesrazmjerno previše – i to je sumnjivo jer dotični online trgovac vjerojatno nekom plaća da piše takve komentare, što može značiti da roba koju nudi nije one kvalitete kakvu opisuje.
5) Manje informacija - više sigurnosti. Nakon što se malo istražili tvrtku, uvjerili se da komunicira putem Interneta putem sigurnog HTTPS protokola, morate se uvjeriti i u sigurnost transakcija. Tu se savjetuje ostaviti što je moguće manje informacija. U formularu za kupovinu ispunite samo ono što je nužno da biste obavili kupovinu (vaši kontakt podaci i adresa dostave). Nakon toga, kad obavite samu kupovinu, svakako zahtijevajte da vam potvrde transakciju i opišu proceduru koju ćete morati obaviti u slučaju da vam naručeni proizvod ne stigne na kućnu adresu. Ukoliko u tome bude izmotavanja, savjetujemo oprez.
6) Identifikacija u dva koraka. Najmanje što se od trgovca u digitalnog doba očekuje, uz pristup upisivanjem adrese e-poštu i lozinke, jest dokazivanje identiteta korisnika u dva dodatna, posebna, koraka. To je postupak koji kombinira nešto što znate (PIN broj, na primjer) s nečim što imate (USB kartica ili token). Iako na Internetu još uvijek ima e-trgovina koje su nesklone sustavu identifikacije kupaca u dva koraka, riječ je o jednoj od najučinkovitijih metoda sprečavanja prijevara na Internetu i nečemu što je obavezno u Europskoj uniji.
7) Dodatna zaštita. Svaka online trgovina koja želi svom kupcu omogućiti kupovinu kreditnom karticom mora poštovati međunarodni standard sigurnosne zaštite: PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Taj standard jasno definira kako treba čuvati informacije koje povezuju korisnike s kreditnim karticama i nalaže primjenu alata kao što su CVV verifikacija i 3-D Secure zaštita. Izbjegavajte sve e-trgovine koje traže neke "jednostavnije" načine plaćanja.
8) Posebni sustavi naplate. Online trgovina koja doista želi steći povjerenje svojih kupaca neće tražiti pojedinosti o kreditnoj kartici, već će se za izvedbu transakcije koristiti posebnim sustavima za naplatu, internetskim servisima kao što su PayPal, Stripe, Verisign Secure, Amazon Payment, Google Checkout,itd. Ti servisi drže podatke o vašim kreditnim karticama iza još jednog jakog sigurnosnog zida u svojim sustavima i omogućavaju vam da svoje online transakcije obavite bez upisivanja podataka o svojoj kreditnoj kartici na stranicama internetskih trgovina.
Nekoliko važnih detalja o sigurnosti standardnih kreditnih i debitnih kartica
Važno je istaknuti kako sve naše banke u sklopu svojeg svakodnevnog poslovanja sustavno provode aktivnosti zaštite koje su potrebne kako bi svojim klijentima osigurale maksimalnu sigurnost prilikom korištenja proizvoda i usluga, uključujući i svakodnevni nadzor i kontrolu segmenta kartičnog poslovanja. Kartično poslovanje banaka u Hrvatskoj u potpunosti je usklađeno sa svim sigurnosnim standardima kartičnih kuća, a najviši stupanj sigurnosti potvrđuje i PCI certifikat koji sve naše banke imaju.
CYBER KRIMINALCI OBOŽAVAJU BLAGDANE. NAUČITE SE ZAŠTITITI!
Sve standardne kreditne i debitne kartice sigurne su za online kupnju. Koriste pouzdanu dvofaktorsku identifikaciju koja podržava i 3D uslugu sigurnog plaćanja. Pouzdana autentifikacija prilikom plaćanja na internetu regulirana je mandatima kartičnih kuća, našim Zakonom o platnom prometu te regulativom Europske unije koja je dodatno povećala razinu sigurnosti online kupovine. S obzirom da je odgovorno ponašanje najbolji način prevencije od zloupotrebe na internetu, banke svoje klijente, u cilju njihove dodatne zaštite, permanentno obavještavaju kako sigurno kupovati na internetskim prodajnim mjestima. Onima koji i dalje misle da im treba još jedan "sloj" zaštite – preporučuje se uporaba neke prepaid kartice.
Što učiniti ako pretrpite štetu u online shoppingu?
Nakon što ste u internetskoj trgovini obavili sve što ste trebali obaviti kako biste dobili robu koju ste naručili, može se dogoditi da vam plaćeni proizvod ne bude isporučen, ili, kad i stigne, bude lošije kvalitete od očekivane. Kakvu god štetu pretrpjeli, morate nešto učiniti.
Prvo, ustanovite kako je nastao problem. Nazovite korisničku podršku i pokušajte to riješiti. Ako nakon bar tri pokušaja komunikacije s korisničkom podrškom ne dođete do rješenja, podnesite službeni prigovor. Ako je riječ o internetskoj trgovini registriranoj u Hrvatskoj taj prigovor podnesite putem ovog obrasca. Svaka online trgovina dužna je na sve zaprimljene prigovore potrošača u pisanom obliku odgovoriti u roku od 15 dana od dana prigovora. Ako se ni tada ništa ne dogodi, vrijeme je za višu razinu. Ako komunikacija s e-trgovcem nije uspjela, ili ako e-trgovac uporno odbija dogovoriti s vama način rješavanja nastale neugodne situacije, vrijeme je za prijavu tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva. Oni će razmotriti vašu prijavu tek nakon što ste uputili pisani prigovor trgovcu te ako se on o njemu nije očitovao. Prijavu inspekciji možete predati osobno u Ministarstvu gospodarstva (u Zagrebu, Ulica Grada Vukovara 78), putem pošte ili e-pošte (Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. / Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.). Možete zahtijevati inspekcijski nadzor, dobiti savjet, zatražiti mišljenja o zakonima koji se odnose na vaš slučaj, itd. Nakon podnošenja zahtjeva dobit ćete PIN broj pomoću kojega u svakom trenutku možete pratiti stanje podnesenoga predmeta. Kad je riječ o kupovini u nekom e-dućanu izvan naše zemlje najbolje se obratiti Europskom potrošačkom centru Hrvatska, koji će vas daljnje savjetovati o postupcima. Evo njihove mrežne adrese: http://ecc-croatia.hr, i podstranice na kojoj možete podnijeti pritužbu. Prijevaru možete prijaviti i Europskom uredu za borbu protiv prijevara, OLAF-u.
Nakon podnošenja prigovora e-trgovini i komunikacije s inspekcijom Ministarstva gospodarstva, počinje komunikacija s policijom. Tu je važno dobro se pripremiti. Morate dokazati da ste prevareni. U tome pomažu činjenice – podaci o počinitelju i pojedinosti o samom slučaju. Važno je sve: datum transakcije, opis transakcije, kontakt podaci te fizička i internetska adresa e-trgovine s kojom imate problem, sva korespondencija e-poštom i SMS (Viber, Whatsapp, itd.) porukama koju ste imali s tim e-dućanom tijekom obavljanja transakcije, screenshot oglasa koji vas je naveo na kupovinu, ispis ili pdf zapis formulara koji ste ispunili na web stranci e-trgovine, fotografija ambalaže i sve drugo što se može fotografirati, itd., itd., uglavnom, dokumentirajte sve što dokazuje da ste oštećeni. Procedura prijave internetske prijevare policiji donedavno se svodila na osobni posjet policijskoj postaji koja je zadužena za vašu četvrt ili mjesto stanovanja. Sada to možete učiniti i online, prijavom e-policiji, na web stranici Ministarstva unutrašnjih poslova https://mup.gov.hr i ravnateljstva policije gdje možete, na podstranici građani detektivi, pronaći aplikacije za e-dojave svih (pa tako i elektroničkih, to jest, internetskih) sumnjivih događaja. Tu se nalazi i poveznica na mobilnu aplikaciju “MUP – Sigurnost i povjerenje” koju možete instalirati na svoj pametni telefon i putem nje - anonimno ako želite - prijaviti policiji to što hoćete dojaviti. Posljednje i ne manje važno – u komunikaciji s policijom postoji faza nakon prijave slučaja u kojoj morati pričekati da vam ljudi iz njihova Operativno-tehničkog centra kažu što misle o vašoj prijavi – smatraju li je uopće prijevarom i kaznenim djelom i hoće li se time pozabaviti (i koliko hitno) ili ne. Kako god to završilo, nakon što ste prijevaru bezuspješno pokušali riješiti s e-trgovcem, uložili službeni prigovor, prijavili to inspekciji i policiji, vrijeme je za posjet odvjetniku s kojim ćete definirati strategiju naknade štete.
Direktiva EU o pravima potrošača uređuje odnose između tvrtki i potrošača na internom europskom tržištu te jamči ista prava svima, bez obzira gdje kupuju unutar Europske unije. Direktiva se primjenjuje na sve transakcije između "potrošača" i "trgovca", a nacionalnim tijelima nadležnima za provedbu tog zakona daje veće ovlasti za otkrivanje i zaustavljanje kršenja zakona o zaštiti potrošača dok kupuju putem Interneta, te mogućnost usklađivanja akcija u cijeloj EU u skladu s revidiranom Uredbom o suradnji u zaštiti potrošača. Evo najvažnijih prava, definiranih tim zakonom.
Nakon što ste nešto kupili putem Interneta, možete od te kupovine odustati u roku od 14 kalendarskih dana od dana kad ste obavili transakciju. Ne morate dati nikakav razlog za to, no morate platiti trošak povratka kupljene robe. Postoje i neke transakcije koje nisu obuhvaćene člankom koji vam dopušta predomišljanje – primjerice, ne možete odustati od rezervacije u hotelu, iznajmljivanja automobila putem rent-a-cara, ne možete vratiti proizvod koji je izrađen prema vašim specifikacijama, od usluga koje ste već počeli koristiti , itd.
Online trgovci dužni su dati sve potrebne informacije o usluzi ili proizvodu: opis njegovih osnovnih obilježja, cijenu (uključivo sa svim porezima i troškovima dostave), informacije o načinima plaćanja, kontakt podatke – ime i adresu dobavljača, opis postupka dostave kupljenje robe i načina na koji će usluga biti izvršena, cijenu komunikacije, podatke o tome kako kupovina može biti otkazana, opis svih jamstava i post-prodajnih usluga vezanih uz kupljeni proizvod...
Sve što u Europskoj uniji kupite putem Interneta mora vam biti dostavljeno u roku od trideset dana, osim ako se oko toga niste drukčije dogovorili s trgovcem. Ako roba nije dostavljena u dogovorenom razdoblju, imate pravo inzistirati na dostavi pa i na prekidu transakcije i zatražiti povrat novca. Imate pravo na povrat novca i u slučajevima u kojima se jasno pokaže da vam online trgovac nije u stanju dostaviti kupljenu robu ili nije dostavio kupljenu robu i nakon što ste ga upozorili na kašnjenje. Novac vam mora biti vraćen u roku od 14 dana.
Prema EU pravilima, svi nedostaci koji se na kupljenoj robi pokažu u razdoblju od šest mjeseci od dana dostave kupcu, smatra se da su ti nedostaci u toj robi postojali u trenutku dostave. U tom slučaju trgovac mora kupcu ponuditi da robu popravi ili zamijeni, no ako to nije moguće ili se pokaže nezadovoljavajućim, kupac može tražiti povrat novca i mora taj novac dobiti u roku od trideset dana od postavljanja zahtijeva za povratom novca.
Ako kupite robu od nekog pojedinca, a ne tvrtke, ta transakcija nije pokrivena EU zakonodavstvom o zaštiti potrošača. "Potrošačke transakcije" su samo one u kojima se proizvod ili usluga kupuju od pravne osobe kojoj je prodaja dotičnih proizvoda ili usluga posao, zanat ili profesija, dok je transakcija između pojedinaca njihova privatna stvar. Ako kupujete nešto od proizvođača izvan EU, Zakon o potrošačima Europske unije možda neće biti primjenjiv – pa je važno pomno proučiti sve važne pojedinosti te transakcije, prije nego što se ona izvede.
Više pojedinosti o svojim pravima dok kupujete online potražite na internetskim stranicama Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj: http://ecc-croatia.hr.
Hrvatski Zakon o zaštiti potrošača nalazi se na ovoj poveznici.
Cjelovit Kodeks o EU pravima potrošača na Internetu možete preuzeti ovdje.
CYBER KRIMINALCI OBOŽAVAJU BLAGDANE. NAUČITE SE ZAŠTITITI!
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....