Jeste li od onih koji vole darivati jednako kao i primati dar? Tko god da je rekao da novcem ne možemo "kupiti" sreću, vjerojatno taj novac nije usmjerio u prave stvari. Konstantno trošenje novca na osobne potrebe nikad nas neće u potpunosti zadovoljiti, no poklon koji poklanjamo nekom drugom predivna je gesta za njih, kao i mala doza sreća za nas same. Znanstveno je dokazano da nas velikodušnost čini sretnima, a to možete ustanoviti i sami.
Razmislite kako se osjećate kad potrošite novac na skupe cipele koje eventualno izgledaju lijepo, a osim što su bolne za vaš novčanik, ostavit će i žuljeve na vašim stopalima. S druge strane, sjetite se osjećaja kada vidite ushit na nečijem licu dok otvara pomno odabrani dar koji ste s emocijom birali. Na temelju ovih anegdotalnih dokaza čini se da nas upravo dijeljenje i briga o drugima mogu učiniti sretnijima, no zašto je tomu tako? Razgovarali smo sa psihologinjom Majom Vujčić Vračević koja nam je objasnila zašto darivanje drugima u nama budi taj istinski osjećaj sreće.
Iskreni razgovor i pažnja
- Darivanje drugima nas toliko veseli iz jednostavnog razloga - zbližava nas s drugim ljudima. To je način na koji možemo učvrstiti naše veze s drugima, povećati emocionalnu povezanost, izraziti svoju ljubav i pokazati nekome kako ga dobro poznajemo i cijenimo. Rekla bih da je ovaj opis prava bit darivanja. U posljednjih nekoliko godina (a možda i dulje) spominje se da se izgubila prava vrijednost darivanja. Pokloni koji služe kako bismo manipulirali (budeš li dobar, onda ćeš dobiti…) ili koje poklanjamo iz straha da nas drugi ne napuste, ne odražavaju pravu bit darivanja, iako se i tu radi o želji da se s drugima povežemo i uspostavimo čvrst i stabilan odnos. Također, iskreni razgovor pun razumijevanja, poklanjanje pažnje, ljubavi i pokazivanje svoje vlastite ranjivosti možda će ponekad biti najbolji poklon - objasnila je Maja zašto uživamo u darivanju drugih.
Studije su dokazale da osjećamo veći osjećaj sreće kad trošimo novac na druge, za razliku od momenta kad taj isti novac trošimo na sebe. Izraz lica primatelja kada otvori poklon pruža sreću darivatelju i pokreće oslobađanje endorfina u njihov mozak, proizvodeći iste euforične osjećaje zadovoljstva i radosti koje osjećamo kada se zaljubljujemo. No zapravo sama bit nije u skupom poklonu već u pokazivanju naklonosti i emocije prema osobi koja taj poklon prima. Maja Vujčić Vranečić tvrdi kaže kako bit darivanja nije u samom poklonu već onom osjećaju koji se iza njega krije.
- Većina ljudi smatra da je potrebno odabrati darove za koje smatraju da će se svidjeti onome kome poklanjaju, ali možda iznenađujuće, istraživanja su pokazala da ljudi cijene kad poklon odražava onog tko ga poklanja. Osim toga, ljudi zapravo jako vole poklone koji su zapravo iskustva, npr. karte za kazalište, kino, skakanje padobranom i sl. Istraživanja su pokazala da su ljudi bili najsretniji s poklonima koji su uključivali neko zajedničko iskustvo. Dakle, budući da pokloni produbljuju odnose, zajedničko iskustvo to dodatno učvrsti - rekla je Vujčić Vranečić.
Mali, ali dobro osmišljen poklon
Kao što smo već napomenuli, poklon koji ima veliko značenje može biti i neverbalni način da jedna osoba izrazi svoje osjećaje i zahvalnost prema primatelju tog istog dara. Na primjer, imali ste užasan dan na poslu, pa vam druga osoba kupi prekrasan buket vašeg omiljenog cvijeća. Velike su šanse su da će vam ovaj mali čin velikodušnosti podići raspoloženje. Neki od nas bi mogli gunđati da ne vole darivati. Općenito im se može činiti da je za neke osobe teško izabrati pravi poklon ili da je to jednostavno previše posla, ali to stvarno nije toliko teško. Mali, ali dobro osmišljen poklon može biti neprocjenjiv. Pokloni nas ne čine sretnima jer su bili pretjerano skupi, čine nas sretnima jer nam omogućuju da se povežemo s nekim do koga nam je stalo. Psihologinja Maja Vujčić Vranečić tvrdi kako nam pokloni omogućavaju uspostaviti bolju vezu s ljudima.
Pravi smisao blagdana
- Ne bih rekla da svatko obavezno treba poklanjati poklone, ali svatko bi bar ponekad mogao pokušati iskazati svoju ljubav, naklonost ili poštovanje na taj način. Možda će se iznenaditi kako će se lijepo i ugodno osjećati. Pokloni nam pomažu uspostaviti bolje odnose s drugima, a stvaranje takvih odnosa daje nam osjećaj smisla i pripadnosti. Takav jedan topli osjećaj je pravi smisao blagdana - istaknula je Maja Vujčić Vranečić i nadodala kako je kada izgubimo smisao za nove poklone potrebno na trenutak zastati i razmisliti o tome tko nam je u životu zapravo uistinu bitan.
- Primanje i darivanje trebalo bi pozitivno utjecati na raspoloženje i onih koji primaju i onih koji daruju. Ako to nije tako, to je trenutak da stanete i razmislite, a ne kupujete. Možda je vrijeme da preispitate svoje vrijednosti i poklanjate li jer želite nekome darovati znak pažnje ili jer se osjećate primoranima ili pod društvenim pritiskom. U tom slučaju možda je vrijeme da preispitate svoje vrijednosti, što je vama bitno u životu i koje osobe su vam važne. Onda ćete znati kome, kada i što pokloniti - savjetuje Maja.
Za najljepši Božić i poklone koji će ostaviti trag u srcima svih kojima ste ih poklonili svratite u LIDL trgovine.
Napišite i vi svoje 'Dragi Djede' pismo i vratite se u doba iskrenih dječjih želja i osmijeha koji u sebi skrivaju pravu bit blagdana!
Sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Lidla.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....