‘AMBER REVOLUCIJA‘

Nizozemci ih obožavaju, a sve više poklonika imaju i u Hrvatskoj: ‘Stariji su još uvijek skeptični‘

Okuplja sve ljubitelje „prirodnih“ vina, najčešće visokoobrazovane ljude između 30 i 45 godina
 Shutterstock

Stara poslovica kaže da zemlja ne traži gospodara, nego roba. No, Dominik Jagunić (35), inženjer agronomije i vlasnik poljoprivrednog gospodarstva Jagunić, jednog od najljepših bisera Plešivičke vinske ceste, nimalo se ne slaže s ovom izrekom. Od malena je promatrao zemlju onako kako pjesnik promatra oblake, a geolog stijene. Mogao je iz nje izvući rapsodije i narodne istine. No, dok mu je ljubav prema zemlji, kako sam kaže, urođena, strast prema vinogradarstvu koje mu danas donosi kruh na stol, nije se rodila preko noći, već je rasla zajedno s njim. Tomu je, pak, najviše pridonio njegov otac Velimir (60) koji ga je od malena uključivao u zadatke primjerene njegovoj dobi, što je kulminiralo time da Dominik pri završetku studija agronomije proizvede svoje prvo vino – pjenušac Three stars brut u svega 400 boca.

- U tom trenutku osjećao sam miks ponosa i straha. Uzbuđenost zbog otkrivenja da je to smjer i segment u kojem želim ići i rasti, dok sam istovremeno osjećao strahopoštovanje prema stoljetnoj neprekidnoj tradiciji svojih predaka - govori Dominik.

Obiteljska tradicija

S razlogom se tako osjećao jer je tradicija vinogradarstva u obitelji Jagunić prisutna generacijama i seže daleko u prošlost. Sredinom 20-tih godina prošlog stoljeća, kad je riješen problem filoksere, bolesti vinove loze koja je u to vrijeme poharala gotove sve vinograde u Hrvatskoj i cijeloj Europi, obitelj je krenula uzgajati grožđe i proizvoditi vino. Od tada pa do danas, svi prihodi kod Jagunića vezani su isključivo uz potonje proizvode.

- Vinogradarstvo nije specifično samo za nas jer na ovom području svaka obitelji ima vinograd, barem za svoje potrebe. Tako je to na Plešivici koja je poznata kao savršeno mjesto za uzgoj vinove loze – govori Dominik te potom priznaje da su otac Velimir i majka Snježana (57) njemu i bratu Martinu (27) postavili dobre temelje da preuzmu uzde u svoje ruke.

image

Poljoprivredno gospodarstvo Jagunić

Privatna arhiva

Njihovih sadašnjih šest sorti vina uzgaja se na 12 lokacija i sedam hektara zemlje, a sve su one u neposrednoj blizini vinarije kako bi se maksimalno skratilo vrijeme između berbe i prerade grožđa. Godišnje proizvedu oko 50.000 boca vina, od toga 70 posto pjenušaca, dok im je Grad Zagreb glavno tržište. Prepoznatljivi su ponajprije po tramincu, jednoj od prvih sorti vina koju je čovjek uopće uzgojio. Godine 2006. posadili su prvih 1800 trsova, a već je berba 2009. proizvela najbolji traminac Zagrebačke županije.

Složen proces

No, vrhunski rezultati se, kaže Dominik, ne postižu preko noći jer je proizvodnja vina slojevit i dugotrajan proces.

- Brinete da vaše grožđe bude u skladu i podobno za ono što je vaša nakana u podrumu. Zatim krećete proizvoditi vino prema ideji koja je pokretač svega. Niste uvijek sigurni da ćete uspjeti napraviti onako kako ste si zacrtali, ali u većini slučajeva ispadne puno bolje. To je moment koji mi se najviše sviđa. Ta slatka neizvjesnost koja se stalno ponavlja i neprestano je tu – objašnjava Dominik.

image

Poljoprivredno gospodarstvo Jagunić

Privatna arhiva

Stalna mijena trendova u vinskom svijetu ono je čega se vinar uvijek plaši, dodaje, a jedini način borbe je taj da ih ili predvidiš ili pokušaš sam postaviti.

Te se mantre obitelj pridržava i u praksi pa su se 2016. godine posvetili proizvodnji pomalo nepoznate kapljice u našoj državi - jantarnih vina. Ona nastaju tako što se bijelo grožđe, ili crveno poput pinota sivog i traminca, vinificira metodom crnog vina, dakle s kraćom, duljom ili ekstremno dugačkom, ali obaveznom maceracijom. Na tržištu su ova vina prisutna tek dvadesetak godina, intenzivno zadnjih desetak, ali trenutno su jako popularna. Broj im, naime, neprestano raste i već se popeo na preko 150 etiketa samo od domaćih proizvođača.

Veliki trend

- Jantarna vina nastaju najstarijom, ujedno i najprirodnijom filozofijom proizvodnje vina. Fermentacija se događa na vlastitim kvascima te vino na svojim kožicama i u drvenoj bačvi provodi punih sedam mjeseci. Boja mu varira od narančaste do ružičaste jantarne boje, dok su mu okus i miris intenzivni, bogati i puni slatkih i cvjetnih aroma. Budući da zahtijeva poseban postupak proizvodnje koji nikad ne traje kraće od dvije godine, skuplje je od klasičnog bijelog ili crnog vina dva do tri puta, a cijena mu se kreće između 20 i 30 eura – pojašnjava Dominik.

Hit sorta iz njihove Amber Selection linije jantarnih vina trenutačno je Traminac crveni iz 2021. godine. Vinificiran je metodom duge maceracije uz minimalnu intervenciju kako u vinogradu, tako i u podrumu. No, osim po načinu proizvodnje, poseban je i po svojoj zlatno-narančastoj boji koja se razlikuje od klasičnih bijelih pročišćenih vina.

- Nepročišćena boja jedan je od razloga zašto mu stariji vinoljupci, koji nisu upoznati s jantarnim vinima, prilaze s dozom skepse. Djeluje im pokvareno. Mlađe generacije, pak, imaju potpuno suprotan pristup, ali one i jesu ciljana skupina za ova vina – pojašnjava Dominik.

Sve popularnije

Jantarna vina posebno su popularna u Nizozemskoj, Belgiji i skandinavskim državama gdje je kreiran takozvani amber revolution pokret koji okuplja sve ljubitelje „prirodnih“ vina, najčešće visokoobrazovane ljude između 30 i 45 godina. U Hrvatskoj ovakva udruženja još uvijek ne postoje, no Dominik se nada da će se takav trend ubrzo promijeniti. Štoviše, on već aktivno radi na tome tako što svoje znanje o jantarnim vinima prenosi na grupnim degustacijama u vinskim podrumima, vinogradima i degustacijskoj dvorani obiteljskog gospodarstva u Plešivici. Svojim gostima na ležeran način, kroz razgovor i interakciju pojašnjava sve što ih zanima o pojedinoj sorti i vinu.

- Vinski turizam je ono što baš radimo s veseljem i svakako je odličan kanal prodaje, prezentacije i edukacije o vinima. Kvalitetna kapljica sljubljena uz tradicionalni zalogaj svakako je dobar način opuštanja, druženja i bijega od svakodnevice – pojašnjava te nadodaje kako im se ljubitelji ovakve vrste turizma najčešće javljaju putem maila ili danas neizostavnih društvenih mreža. Online svijet im svakodnevno donosi nove zaljubljenike u jantarna vina pa uvijek nastoje biti dostupni i ažurni kod odgovaranja na upite.

U tom aspektu poslovanja najviše im pomaže stabilna internetska veza.

- Vrlo je važno održati kontakt i biti dostupan svojim klijentima, dobavljačima i partnerima. Usluga koju pruža A1 Hrvatska nema konkurenciju na našem području zbog pozicije i konfiguracije mjesta gdje se nalazimo. Brzina, konstantnost kvalitete usluge i pouzdanost su iznimno važni u bilo kojem poslu. A1 nam omogućuje bezbrižno i neometano poslovanje uz minimum poteškoća. Izabrali smo najboljeg partnera – zaključuje zaljubljenik u pjenušava vina.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 16:18