Jedno od prvih sjećanja koje Jakov Crnjak, menadžer u Mrav sistemu, ima na obiteljski biznis i rad na velikom koncertu je onaj U2-a u Maksimiru, kada je imao tek devet godina. Petnaestak godina kasnije, Jakov je ponovno bio na najvećem koncertu godine – onom Eda Sheerana na Hipodromu. U tih petnaestak godina, teško mu je i prisjetiti se svih velikih koncerata na kojima je bio i radio. No priznaje nam, dok nam na mobitelu pokazuje video snimku kojom dokazuje koliko je bio blizu Lennyju Kravitzu u pulskoj Areni ranije ove godine, da mu je to posao iz snova, te da ga ne bi ni za što mijenjao. Lenny je, dok je prolazio do publike, prošao pored šanka Mrav sistema na svega jedan metar.
Mrav sistem je, priča nam Jakov, obiteljska tvrtka koju su osnovala tri brata - otac Zdravko i njegova dva brata, Dragan i Marko. Mrav sistem pokriva ugostiteljstvo na praktički svim većim koncertima diljem Hrvatske, a na većini njih surađuje s tvrtkom Monri. Jakov nam tumači da se od prvih dana kada je tvrtka osnovana, malo toga promijenilo. Atmosfera je i dalje obiteljska, a u tvrtki rade gotovo svi iz bližeg i užeg kruga, a sebe vole nazivati „Mravcima“.
- Kada radimo event, moramo poslati popis ljudi, a na njemu ima barem 20 ljudi s prezimenom Crnjak. Radimo svi, od mame, sestara i buraza, pa sve do naših prijatelja, poznanika... Upravo je ta neka obiteljska atmosfera naša posebnost. Stvarno smo obitelj, uvijek svi radimo zajedno, a radimo u ugodnom okruženju. Ljudi s nama rade evente pet, deset ili petnaest godina. Mi mlađi smo odrasli s time – priča Jakov.
Terena nitko nije pošteđen
Mrav sistem je, ponavlja Jakov, obiteljska tvrtka u kojoj praktički nema hijerarhije. Svatko u tvrtki ima nekoliko uloga, koje se mijenjaju s obzirom na to kakve su potrebe. Tako se i osnivači tvrtke ne libe uzeti rudle u ruke i razvoziti piće, a s ostalim zaposlenicima znaju ostati i u sitne noćne sate čistiti i raspremati svoju opremu.
- Nitko nije pošteđen tog terena. Čak reći pošteđen nije pošteno, jer taj teren nam nije nikakva kazna. Mi volimo svoj posao, volimo evente i volimo koncerte. Smatramo da smo izrazito privilegirani što možemo raditi to što radimo. Mi stvarno vidimo najveće svjetske zvijezde izbliza na koncertima, a vidimo i puno stvari behind the scenes. Uživamo u tome što smo dio te velike priče, tih velikih evenata – nastavlja Jakov.
Jakova smo ipak zamolili da se prisjeti koji su neki od najvećih koncerata koje je Mrav sistem pokrio, pa je prošao kroz podulji popis na mobitelu, na kojem se nalaze izvođači poput Robbieja Williamsa, Due Lipe, Grace Jones, Stinga, Andree Bocellija, te bendova Imagine Dragons, Arctic Monkeys, Duran Duran, Metallica i Red Hot Chilli Peppers, neki od kojih su poput Eda Sheerana također održani na Hipodromu. Do kraja godine Mrav sistem će biti i na koncertima Nicka Cavea, Dream Theatera, Baby Lasagne, Brkova itd.
Jakov nam tumači da zapravo jako malo koncerata u Hrvatskoj ne pokrivaju jer surađuju sa svim velikim organizatorima koncerata koji su stigli u Hrvatsku u posljednjih desetak godina. Kao glavne razloge zašto surađuju sa svim agencijama, Crnjak navodi organiziranost i veličinu njihovog obiteljskog poduzeća, koje je sposobno pokriti tako velike događaje, s više od 70.000 posjetitelja, kao što je bio slučaj na nedavnom koncertu Eda Sheerana, kao i važnost suradnje s partnerima poput Monrija.
Dugotrajne pripreme za koncerte
Pripreme za nedavni koncert Eda Sheerana su, priča Jakov, bile vrlo dugotrajne, praktički otkad je koncert najavljen. Budući da je riječ o velikom koncertu koji se održava na hipodromu, u cijelu priču uključen je velik broj aktera, kako domaćih, tako i stranih. Teren je vrlo zahtjevan, ne samo zbog vrućina koje vladaju u kolovozu. Problem je i u tome, tumači Jakov, što smo turistička država, pa velik broj ljudi ode raditi sezonu na Jadran, stoga je teško pronaći ljude koji bi radili na ovako velikom eventu.
- To je jedan vrlo zahtjevan i dugotrajan proces koji zapravo kulminira jednim četverosatnim kontroliranim kaosom. Ambijent je takav da je vrlo nezahvalan za napraviti grešku, budući da ih praktički ne možeš popraviti. Lokacija i setup su jednostavno takvi – dodaje Jakov.
Jakova smo pitali što se najbolje prodavalo na koncertu, te je li ih nešto iznenadilo.
- S obzirom na to da je bio tako vruć dan, naravno da se najviše prodavalo vode i sokova, uz pivo. Pivo uvijek ide. Miješana pića, poput gin-tonica i Jackie-kole postaju sve popularnija, a mi konstantno radimo na proširenju naše ponude, pa smo tako za koncert Eda Sheerana u ponudi imali i koktele. Stvar je u tome što moraš znati što možeš i trebaš servirati kojoj publici i u kojim količinama. Bitno je biti racionalan, napraviti dobru procjenu i biti mudar, odnosno, ne podcijeniti ili precijeniti nekakav event – kaže Jakov.
Brojne inovacije na ugostiteljskom tržištu
Od konkurencije ih, tumači Crnjak, ističu brojne inovacije, koje kroz par godina postanu standard na našem tržištu. Jedna od tih inovacija su dvije linije šanka, zbog kojih su im poslovni procesi organiziraniji, a ugostiteljski dio uredniji. Riječ je o zapravo dvije odvojene linije – na prvu dolaze gosti i naručuju piće, dok se na drugoj liniji naručeno izdaje.
- Vrlo je nepraktično imati liniju na koju gost dolazi i na kojoj radiš sve – od primanja narudžbe, do naplate i točenja pića. Radiš na jednom mjestu sve, pa postoji veća šansa da će nešto poći po zlu ili da će ti se nešto proliti. Teže je sve održavati urednim, a ti tako gostu prezentiraš nešto što je hektično i neprivlačno. Kod nas postoji ta prednja linija, na kojoj gost kupuje i gdje mu je jasno izložen cjenik i blagajna. Sve je vrlo uredno. Na drugoj liniji se nalazi proizvodnja. Tamo se toči pivo, miksaju pića i slično, a tamo se nalaze i frižideri. Tako smo zapravo odvojili ljude da stoje u dvije linije – objašnjava Jakov, pa dodaje da su na takav način uspjeli povećati efikasnost i urednost, te da je takav način rada postao standard u event industriji.
Mrav sistem je, priča Jakov, prvi krenuo i s korištenjem blagajni integriranih s POS terminalima na eventima. Mrav sistem pritom koristi rješenja Monri Paymentsa, tvrtke specijalizirane za rješenja za plaćanje i izdavanje računa na jednom mjestu, proizvodnju integriranih sustava za ugostitelje i trgovce - od blagajne do kartične naplate.
Pristup „više od blagajne“
Jakov kaže kako standard koji su podigli u event industriji ne bi mogli bez svojih partnera, poput Monrija. Jakov nam je kroz anegdotu približio kakav imaju sinergijski odnos.
- Neke od funkcija koje se nalaze u Monrijevim uređajima razvijene su za nas. Komunicirali smo s našim partnerima u Monriju da nam nedostaje funkcija za povrat kaucija za čaše na eventima, pa su nam u sustav ubacili da možeš otići u minus s čašom. To do sada nije postojalo. S time sam se obratio Hrvoju, a on mi je rekao consider it done. Uoči sljedećeg eventa Monri je slao newsletter u kojem su najavili nove funkcije. Ubrzo nakon toga Hrvoje mi poslao poruku i pitao me jesam li ga pogledao. Među najavljenim funkcijama bila je ta naša za povrat kaucije, ta funkcija koju smo mi zatražili – priča Jakov, koji ističe da se Mrav sistem „preporodio“ otkako je počeo koristiti Monrijeva all-in-one rješenja.
Hrvoje kojem se Jakov obratio je Hrvoje Habjanec, član uprave u Monriju, zadužen za razvoj i prodaju fiskalnih blagajni. Habjanec je na svoj poslovni put s blagajnama krenuo prije desetak godina, kada se pridružio poslovanju svog brata Ljudevita, koji je blagajne počeo razvijati tijekom svog srednjoškolskog obrazovanja. Iz tog srednjoškolskog eksperimenta nastao je pristup koji Habjanec naziva „više od blagajne“, koji se zadržao do danas i koji ugostiteljima omogućuje modernizaciju i optimizaciju svog poslovanja. Uskoro su se počeli i brendirati pod imenom Remaris.
- Monriju smo se priključili u isto vrijeme kad i još jedna komplementarna firma, tako da danas ne radimo samo na razvoju blagajničkih rješenja za ugostitelje, već i za trgovine i uslužne djelatnosti – dodaje Habjanec.
Kartična plaćanja dominiraju na eventima
Vrijeme kada se nije plaćalo karticom na eventima bilo je, priča Jakov Crnjak, prilično kaotično. Nekadašnje očekivanje gostiju da na eventima ne mogu platiti karticom, već samo gotovinom, promijenilo se kroz godine, pa sada dominiraju plaćanja karticama.
- Gosti kartične transakcije smatraju sigurnijima i praktičnijima, a za nas ugostitelje se stvari su jednostavnije. Niti gosti niti ugostitelji ne moraju računati kusur, već je dovoljno samo prisloniti karticu. Gost je mirniji, a mirniji smo i mi. Upravljanje gotovinom je iznimno kompleksna stvar, a sada mogu reći da one najveće evente, poput velikih koncerata ili festivala, pokrivamo samo s kartičnim plaćanjem – kaže Crnjak.
Tehnički dio „napadaju“ odmah
Drugi primjer Monrijevog načina rada koji Jakov navodi su napojnice, koje se od početka godine mogu plaćati i karticom. Monri je, čim se uspostavila zakonska regulativa, krenuo s implementacijom te funkcije. Monri je „napao“ taj tehnički dio, a Mrav sistem je funkciju htio imati što prije, kako bi zaposlenicima osigurao što bolje uvjete za rad. S druge strane, i gosti su sve češće tražili da napojnice mogu ostaviti i bezgotovinskim načinom plaćanja. Jakov navodi da je statistika pokazala da su napojnice u prosjeku veće ako se mogu dati beskontaktnim načinom plaćanja. Takva brzina i prilagodljivost je, ističe Jakov, nešto što Mrav sistem traži od svojih partnera.
Jedan od razloga zašto mogu nuditi takvu fleksibilnost bazira se, naravno, na tehnologiji koju koriste. Habjanec nam pojašnjava da, umjesto fokusiranja na blagajnu, nude kompletan sustav koji radi po modelu SaaS, odnosno, Software-as-a-service koji koristi softver preko interneta umjesto instaliranja na računalo. Dakle, blagajna je u cloudu.
- Softver se nadograđuje neprekidno, bilo na temelju povratnih informacija klijenata i partnera, ili radi prilagodbe zakonskim promjenama kao nedavni slučaj proširenja fiskalizacije napojnica. Mi vrlo brzo reagiramo na potrebe tržišta, legislativne promjene ili napredak u industriji tako da naši klijenti znaju da u svakom trenutku koriste najviši industrijski standard – dodaje Habjanec.
Stanje i promet se u svakom trenutku mogu provjeriti na mobitelu
Fokusiramo li se na ugostiteljstvo, Habjanec tumači da Monri svojim klijentima nudi sva rješenja potrebna za vršenje plaćanja i izdavanje računa na jednom mjestu. Rješenja koja ugostitelj može preuzeti su praktički kompletan sustav za upravljanje objektom – od blagajne do back office administracije, pa i do sustava za upravljanje skladištima, prolaza i točenja.
- Fokusirali smo se na optimizaciju i automatizaciju, tako da smo u potpunosti digitalizirali sustav slanja narudžbi prema veleprodajama i preuzimanja primki u nekoliko klikova. Tu su kitchen display sustav (KDS) upravljanja narudžbama putem ekrana, kiosci za samonaručivanje i neizbježni ručni terminali za konobare koji kombiniraju blagajnu i POS uređaj u jednom – dodaje Habjanec.
Habjanec otkriva da je jedna od najpopularnijih funkcija koju nude aktivacija mobilne aplikacije za kontrolu poslovanja. Preko nje imaju potpuni uvid u rad svog lokala na mobitelu, o kojoj nam je pričao i Jakov Crnjak. Jakov ističe kako je to jedna od ključnih funkcija koja im pomaže tijekom koncerta, budući da u svakom trenu može provjeriti promet i zalihe. Uz to, kroz aplikaciju može na sve printere na eventu poslati poruku, poput te da uskoro završava koncert.
Blagajne isprintaju više od 800.000 računa dnevno
Habjanec potom ističe da je Monri jedina tvrtka koja ugostiteljima može ponuditi sustav s ovakvim funkcijama na području cijele Hrvatske. Monri ima razgranatu mrežu partnera, koju Habjanec navodi kao jedan od razloga zbog kojih mogu nuditi vrhunsku kvalitetu usluge svojim klijentima. Klijentima nude lokalnu podršku, gdje god oni bili, a dostupni su na raznim kanalima, poput WhatsAppa.
- Većinu problema možemo riješiti na daljinu, ali u slučajima kad je potreban izlazak na teren, šaljemo im čovjeka na teren koji će otkloniti kvar ili zamijeniti hardver koji više ne radi. Sa svim svojim klijentima surađujemo na vrlo partnerski način, slušajući njihovu priču, predlažemo im rješenja i sustave koji će odgovarati točno njihovim potrebama. To ponekad uključuje savjetovanje tijekom slaganja ponude oko kombinacije proizvoda i usluga koja im treba, a nekad uključuje dodatni razvoj i unapređenja na blagajni – priča dalje Habjanec.
Monri danas na tržištu ima više od 8.000 blagajni, koje svakodnevno isprintaju više od 800.000 računa. Habjanec ističe i da se njihove blagajne nalaze u više od 70 posto najboljih ugostiteljskih objekata u Hrvatskoj, a potražnja raste i diljem regije.
Ljudi su već upoznati s načinom rada blagajni Remaris
Govorimo li o koncertima i eventima, Habjanec kaže da je njihova blagajna Remaris, kombinirana s integriranim SinglePOS uređajem i printerom računa, postala nezaobilazna za festivale, koncerte i advente. Zbog te velike potražnje, Habjanec kaže da Monri konstantno povećava broj blagajni dostupnih za najam klijentima. Primjerice, u istom tjednu su imali više od 250 blagajni za kratkoročni najam diljem cijele Hrvatske, od kojih je najveći broj, njih 140, bio na koncertu Eda Sheerana u Zagrebu. Uz koncert Eda Sheerana, koji je najveći u posljednjih 25 godina, Monri je u suradnji s Mrav sistemom u posljednjih pet godina svojim blagajnama pokrio i Ultra Music Festival, najveći festival elektroničke glazbe u Hrvatskoj.
- Generalno govoreći, ljeto nam je udarna sezona za evente, pa se naše blagajne može vidjeti diljem zemlje na većim i manjim događanjima, od lokalnih proslava do ATP turnira u Umagu ili Ljeta na Strossu u Zagrebu. U pripremi su nam već i Weekend Media Festival u Rovinju, Špancirfest u Varaždinu, a iz godine u godinu raste interes za najmom blagajna u adventskom periodu – otkriva Habjanec.
Na koncertima, kao i na drugim eventima, Habjanec kaže da se ništa ne prepušta slučaju, pa se za te događaje postavlja zasebna mreža, kako bi fiskalizacija i kartično plaćanje tekli bez problema i prekida. Na dan eventa, ekipa iz Monrija prisutna je na lokaciji i pruža tehničku podršku u realnom vremenu. Jedna od prednosti je i što je većina konobara upoznata s načinom rada blagajni Remaris, stoga je dodatna edukacija praktički nepotrebna, kaže nam Crnjak. Ljudima je potrebno samo pokazati neke specifičnosti, no više nije potrebno trošiti vrijeme na pokazivanje općenitih značajki blagajne.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke Monri Payments.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....