Čak trećina Europljana, pokazalo je jedno prošlogodišnje istraživanje, nalazi se u nesigurnoj financijskoj i materijalnoj situaciji. Kada je riječ konkretno o Hrvatima, istraživanje Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) pokazalo je da nam kontrola nad financijama nije jača strana. Prema rezultatima tog istraživanja, samo polovica hrvatskih kućanstava budžetira svoje prihode i rashode, a svi su svjesni da bi im ta navika omogućila bolju kontrolu nad izdacima i sigurniju financijsku budućnost.
Upravo je važnost brige o kućnom budžetu bila glavna tema prve radionice drugog izdanja edukativnog projekta Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova „Know your money – Upoznaj svoj novac“. Cilj projekta je jačanje financijskog opismenjavanja hrvatskih građana kroz edukativne i zabavne radionice. Koliko su ovakvi projekti važni i zanimljivi građanima RH pokazuje činjenica da se na projekt prijavilo 176 kandidata željnih vraćanja kontrole nad svojim financijama.
Jasni ciljevi i realna očekivanja glavne su smjernice kada je riječ o upravljanju kućnim budžetom, smatra Danijela Princi Grgat, predsjednica Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju, osnivačica Princi Consultinga i voditeljica radionica na projektu Upoznaj svoj novac. Njezine riječi je na prvoj radionici pažljivo „upijalo“ devetero izabranih kandidata koji su nakon teorijskog dijela naučeno morali primijeniti kroz konkretne vježbe. Podijelili su se u tri skupine koje predstavljaju tri prosječne hrvatske obitelji i imali su zadatak izraditi svoj kućni budžet.
- Kolegice s kojima sam bio u timu, Lana i Bruna, iznimno dobro poznaju financijsku tematiku i stanje na tržištu. Kako je Bruna buduća majka, a Lana je u procesu uređivanja svoje prve nekretnine, vrlo dobro poznaju izdatke i obveze u takvim situacijama – rekao je kandidat Stjepan Đanić nakon završetka radionice.
Kviz kao alat
Nakon prve radionice, uskoro nam slijedi druga koja će biti posvećena načinima štednje i ulagačkim proizvodima. To su primjerice dionice, obveznice, investicijski fondovi, a poseban dio odnosi se na dobrovoljni mirovinski fond, odnosno III. stup i zašto se isplati u njega ulagati.
Treća radionica bit će u znaku povezivanja kućnog budžeta i financijskih usluga te savjeta kako se riješiti financijskog stresa. Na kraju projekta dolazi onaj najzabavniji dio – kviz u kojem će troje najboljih kandidata testirati sve što su naučili na radionicama.
Da kvizovi mogu biti itekako odlična nadopuna konkretnom obrazovanju u polju financija smatra Kruno Valentić (52) koji se već četiri godine bavi sastavljanjem kvizova – od individualnih pa sve do ekipnih pub kvizova. Njegove su teme najčešće pop kultura, film i sport, ali i teme iz svijeta financija.
- Za razliku od drugih popularnih tema u kvizovima, ekonomske i financijske teme privlače manji broj ljudi, ali su itekako relevantne, kaže Kruno. Financijska pismenost posljednjih godina dobiva sve više na važnosti, osobito u svijetu koji postaje sve složeniji u smislu osobnih financija, štednje i ulaganja. Kviz koji sam objavio kombinira tri glavne teme – financije, ekonomiju i biznis. Sadrži 100 pitanja koja pokrivaju pojmove kao što su različiti mikro i makro ekonomski pojmovi, povijest poznatih kompanija ili biznis i ekonomija u popularnoj kulturi. Publika je bila vrlo zadovoljna, poručili su mi da je kviz bio jako zanimljiv i zabavan, a to je uvijek odlična motivacija za dalje – ističe Kruno.
Sastavljanje kvizova za njega nije samo prikupljanje pitanja, već proces koji se često odvija intuitivno i spontano te nije toliko lagan kako se možda čini.
- Inspiracija je svuda oko nas: na poslu, kod kuće, u školi, medijima. U trenutku kada uočim zanimljiv koncept ili temu, razmišljam o mogućim pitanjima te se malo-pomalo iskristalizira i tema. Kasnije je to samo pitanje slaganja pitanja i prilagodbe formata. No, kako se time ne bavim profesionalno, treba mi nekoliko dana ili čak tjedana jer moram misliti na mnogo toga – da je kviz zabavan, relevantan, originalan – objašnjava.
Ulaganje u budućnost
Iako istraživanja pokazuju da je interes za financijska pitanja među Hrvatima velik, naši građani još uvijek „štekaju“ u balansiranju između potreba i životnih troškova.
- Osnovne pojmove trebali bismo steći kroz druge kanale – na poslu, u školi, kroz dodatnu edukaciju. Nažalost, ljude se ne podučava dovoljno o financijama te su prepušteni sami sebi pa kroz pogreške uče o upravljanju novcem – govori Kruno koji snažno podržava projekt „Know your money – Upoznaj svoj novac“.
Projekt Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova uz radionice donosi i mnoge druge relevantne teme koje smo pokrili u prvoj fazi projekta. To su, primjerice, stanja ekonomije u prvih šest mjeseci 2024. godine, preko metoda za uštedu za godišnji odmor pa do savjeta kako upravljati novcem u različitim desetljećima života.
Briga o stabilnoj financijskoj budućnosti je za sudionike radionica Upoznaj svoj novac – Anu, Tesu, Lanu, Brunu, Sandru, Irenu, Stjepana, Željka i Mateja na prvom mjestu, baš kao i kviz-majstoru Kruni Valentiću.
- Ulaganja nas uče disciplini, obvezujući nas da određeni dio novca stavimo sa strane za konkretnu namjenu. Taj novac se onda oplođuje i na raspolaganju nam je u nekom trenutku u budućnosti. Odličan financijski instrument je treći mirovinski stup, u koji i sam ulažem zadnjih nekoliko godina. Svatko treba za sebe procijeniti u što mu se isplati ulagati, ovisno o planovima, dobi i mogućnostima. Ne možemo sada znati što će biti za 20 ili 50 godina, ali ulaganjem smanjujemo rizik od neizvjesnosti – smatra Kruno.
Iako će se kandidati sigurno odlično pripremiti za nadolazeći kviz koji će moderirati voditeljica Iva Šulentić, Kruno kaže da za kvizove kakve on smišlja ne postoji konkretna priprema unaprijed.
- Za kvizove se pripremate stalno, prateći svijet oko sebe, čitajući, razgovarajući, zabavljajući se. Nema smisla par dana prije kviza pročitati par knjiga ili nekoliko članaka jer je moguće da pitanja uopće neće pokriti ono što ste pročitali. Ni za kviz iz financijske pismenosti se ne treba posebno pripremati, nego jednostavno u njemu sudjelovati da vidite što znate i onda možda nešto novo naučite pa znate za drugi put. Pub kvizovi, individualni ili timski kvizovi mogu doprinijeti popularnosti financijskih tema, a bilo bi korisno osmisliti i one prilagođene mlađim generacijama. I naravno, svaka inicijativa koja potiče financijsku pismenost u Hrvatskoj, poput kampanje „Know Your Money“, korak je naprijed prema odgovornijem društvu – zaključuje Kruno Valentić.
Svi oni koji žele poboljšati znanje o novcu mogu na našem micrositeu pratiti najvažnije financijske lekcije svih radionica i kviza te krajem studenog saznati tko je od kandidata pokazao najviše financijskog znanja!
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....