Sam Peckinpah nikada nije dovršio "Patta Garretta i Billyja Kida". Kino verziju koju sam prvi puta gledao sredinom sedamdesetih na matineji u kinu Partizan na Kvaternikovom trgu dovršili su montažeri Robert Wolfe i Roger Spottiswoode pod režimom tadašnjeg šefa produkcije MGM-a Jamesa Aubre-yja, sadističkog biznismena koji je već prije toga uništio jedan film Blakea Edwardsa - "The Carey Treatment" - te brzo doveo MGM do bankrota i bivšeg diva holly-woodske produkcije pretvorio u tvrtku za poslovanje hotelima. Aubrey je uništavao Peckinpahov film jer je mrzio redatelja, a ovaj ga je izazivao preko granica podnošljivosti.
Drukčija struktura
Ta verzija koju su Wolfe i Spottiswoode požrtvovno spašavali, bila je tridesetak minuta kraća, bez nekih ključnih prizora i s drugačijom strukturom, te s novom špicom i baladom Boba Dylana, kao i slavnom Dylanovom pjesmom "Knocking on the Heaven's Door" u prizoru umiranja šerifa Bakera pokraj rijeke.
Čak i ta verzija bila je toliko snažna da nije bilo sumnje kako je to, uz "Divlju hordu", najbolji film Sama Peckinpaha i jedan od velikih vesterna, kojemu se poslije uspio približiti jedino Clint Eastwood s "Odmetnikom Joseyjem Walesom", "Bljedolikim jahačem" i "Nepomirljivima".
Krajem osamdesetih, 1988., napokon se pojavila na videu i na televiziji navodno izvorna redateljeva verzija, kasnije nazvana Turnerova verzija, prema kompaniji Teda Turnera, tadašnjeg vlasnika MGM-a, koja je bila skoro pola sata duža. Konačno sam mogao vidjeti Peckinpahov narativni okvir priče o šerifu Pattu Garretu (James Coburn) kojega biznismeni New Mexica unajme da ubije prijatelja i odmetnika Billyja Kida (Kris Kristofferson). Taj uvodni dio zbiva se 1909., skoro trideset godina nakon što je Garrett ubio Billyja.
Pucanje na kokoši
Pat Garrett and Billy the Kid, SAD, 1973.
Redatelj: Sam Peckinpah
Uloge: James Coburn, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Jack Elam, Slim Pickens, L.Q. Jones, Barry Sullivan, Elisha Cook, Jason Robards, Jack Elam, Richard Jaeckel, Chill Wills, Paul Fix, Matt ClarkKaty Jurado, Emilio Fernandez, Dub Taylor
Distributer: ISSA Film
PAT GARRETT I BILLY KID
|
Peckinpahov film je elegija o umiranju Divljega zapada u kojoj ne umire samo Billy već i cijela galerija zapadnjaka bez budućnosti, poput Alamosa Billa, šerifa Bakera, šerifa MicKinneyja, zatvorskog čuvara J. W. Bella, seljaka Paca i mnogih drugih. Sam Peckinpah glumi epizodu - stolara koji po noći teše mrtvačke sanduke i razgovara s Garrettom dok se ovaj sprema ubiti Billyja. U filmu o umiranju Divljeg zapada Sam Peckinpah sebi je dodijelio ulogu grobara koji će taj svijet ispratiti pod zemlju.
Osamnaest godina kasnije, 2005., Warner Bros okuplja vodeće znalce opusa Sama Peckinpaha, koji stvaraju treću verziju "Patta Garreta i Billyja Kida", koja ustvari predstavlja, prema njihovim mišljenjima, spoj najboljih dijelova Aubreyjeve i Turnerove verzije. Njihova je verzija kraća od Turnerove koju oni drže Peckinpahovom prvom nedovršenom verzijom koju bi on, tvrde, ispolirao i kojoj bi skratio neke prizore.
Ta najnovija verzija za mene je osobno spoj nostalgije, arheologije i revizije. Nostalgično me vraća u kino gdje sam prvi puta gledao skraćenu verziju, arheološki me uzbuđuje zbog otkrića nepoznatog blaga Peckinpahova remek-djela - poput vrlo važne scene Garretta i njegove žene u njihovom domu, koja se nalazi tek u ovoj najnovijoj verziji iz 2005. - i izaziva pitanje kako će izgledati iduće verzije filma koje će pokušati sastaviti neki drugi obožavatelji velikog redatelja. Warnerovo raskošno izdanje daje nam na dva diska dvije verzije filma, Turnerovu iz 1988. i novu iz 2005., zajedno s komentarima i dodacima. Šteta što nema one prve, Aubreyjeve verzije, bez obzira što tko o njoj mislio.
"Pat Garret i Billy the Kid" zauvijek će biti jedan veliki nedovršeni film koji će Peckinpahovi poklonici pokušavati dovršiti.
Živorad Tomić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....