Mnogi jesen povezuju s berbama. Berbe gljiva, grožđa, maslina, mandarina, ovisno o vremenu u kojem sazrijevaju. No, nije samo poljoprivrednicima jesen usko vezana uz berbe. Sve je više onih željnih aktivnog i nešto drugačijeg odmora koji svoj godišnji odmor žele provesti radno, u berbi.
Nije strano poljoprivrednicima, a ni turističkim agencijama da upravo zato u svoje ponude uvrste posjet i sudjelovanje u berbama. A ponuda je zaista bogata - od traženja tartufa u Istri, do branja mandarina u dolini Neretve. Sve se više tvrtki odlučuje na organiziranje team buildinga u prirodi, odnosno u nekoj od berbi, a svi koji se odluče na ovakav oblik turizma vrlo su zadovoljni ponudom.
Iza nas je berba gljiva i vina, no u tijeku je sezona branja mandarina i maslina. Broj zainteresiranih za ovakav tip turizma je manji nego prošlih godina zbog epidemiološke situacije, no i dalje ima onih koji žele aktivno i u prirodi provesti odmor.
Jedna od turističkih agencija koja već niz godina provodi ovakve programe je Olivari s otoka Krka, koja je svih ovih godina uspješno odrađivala ovakva putovanja. Rezervacija imaju i ove godine, no neusporedivo s lanjskom, koja je prema svemu bila i više nego odlična.
- U ovom trenutku imamo organizirane berbe maslina, mandarina, grožđe smo odradili u rujnu i imamo još potragu za tartufima u Istri. Potraga za tartufima nije klasična berba, ali je jednako zanimljiva. Imamo prijavljenih nekoliko grupa za berbe, ali je to neusporedivo s prošlim godinama. Inače, na razini godine imamo oko 10 tisuća turista na tim programima jer ih se tako animira i pokazuju im se lokalna kultura i običaji. Program ne uključuje samo berbu s lokalcima, nego su to i dočeci u narodnim nošnjama, piće dobrodošlice, živa muzika kroz koju im se prezentira i lokalna glazba - objašnjavaju nam iz agencije Olivari, iz koje svaki dan prate novosti vezane uz epidemiološku situaciju. Za sada se programi održavaju.
Njihovi klijenti su uglavnom strani turisti, posebno iz njemačkog govornog područja - Njemačke, Austrije i Švicarske, tako da su prilagođeni strancima.
- Već početkom ove godine imali smo izrazito dobro stanje bookinga. Nažalost, zbog korone se to promijenilo, no interesa ipak, u malom obujmu, ima. Interes nije nestao, no svi se prilagođavaju epidemiološkoj situaciji u državi - dodaju iz agencije Olivari.
Domaći turisti ipak se odlučuju na odlazak u berbu, pogotovo onu mandarina u dolini Neretve. Sezona branja mandarina u punom je jeku, a trajat će do sredine studenoga. Goste dočekuje i Pavo Jerković iz Ville Neretve u Metkoviću, koji je pionir u organiziranju turističkih berbi mandarina.
- Ima turista, najviše umirovljenika. Evo baš danas imamo grupu umirovljenika iz Trogira koji nam dolaze u berbu. Manje je grupa nego lani, ali zainteresiranih za berbe uvijek ima - rekao nam je Pavo Jerković iz Ville Neretve i dodao da ove godine Hrvati konačno upoznaju svoju domovinu, tako da je uglavnom dolaze domaći turisti.
- Imali smo već grupe iz Zagreba, Duge Rese, Trogira. Samo smo jednu grupu stranaca imali ove godine, u berbu su nam došli Ukrajinci. Svi u grupi imali su potvrdu da su negativni na covid-19 - kaže Jerković i naglašava da ove sezone idu dan za danom zbog epidemiološke situacije, no zadovoljni su jer interesa i dalje ima.
- Radujemo se svakoj grupi, a budući da ih je manje, možemo se više posvetiti svakome individualno. Dolaze nam i obitelji na turistički program berbe mandarina. Neki dan smo imali grupu iz Zagreba i drago nam je da nam ljudi dolaze i da mogu doživjeti nešto što do sada nisu - dodaje Jerković.
Program turističke berbe mandarina zanimljivo je iskustvo, priča nam Jerković i ističe da svi odlaze vrlo zadovoljni.
- Imali smo nedavno goste koji su nam rekli da putuju već godinama po cijelome svijetu i da nikada nisu toliko ugodno dočekani. To nam je drago jer mi to i radimo zbog naših gostiju - ponosan je Jerković. Dodaje da su s berbom mandarina produžili turističku sezonu još pet tjedana.
- Dolina Neretve je turistički pasivan kraj i ovime smo produžili sezonu. To je za Neretvu velika stvar, a najveće je bogatstvo da gosti dođu i upoznaju ovaj kraj koji ima i tri svjetska muzeja - otkriva Jerković.
Na neretvanskom području, prema podacima Turističke zajednice grada Metkovića, ima oko milijun i tristo tisuća sadnica mandarina godišnje koje daju i do 60 tisuća tona plodova, i turistima je omogućeno da i onu budu berači ovih plodova.
Svi ističu da turističke berbe nisu besplatna radna snaga, već cijeli program upoznavanja područja na koje se dolazi, a berba je samo dodatni plus. Turisti nakon berbe mogu dio onoga što su ubrali odnijeti kućama i biti zadovoljni što su sami ubrali plodove koje će kasnije oni i ukućani jesti.
Posebno je atraktivna i berba grožđa koja je nedavno završila, no zato svi željno očekuju Martinje, još jedan od turističkih programa koji jako dobro kotiraju među domaćim turistima. Sve je više onih koji se žele približiti prirodi i upoznati običaje, pa tako i raste interes za ovakvim programima.
Kad završi sezona maslina i mandarina, dolazi zima, u kojoj nema berbi, no u proljeće su popularne berbe jagoda i šparoga. Također, jedna od berbi na koje turisti vole ići je i berba jabuka i gljiva koja se još uvijek negdje održava, no oni koji su bolje upoznati s gljivama svoje su plodove već odavno ubrali i spremili. U svakom slučaju, ponuda je šarolika i svatko može naći ono što ga zanima. Domaćini su sretni jer imaju društvo i pomoć, a gosti jer sudjeluju u tradicionalnim berbama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....