Više od 5000 redovnih linija koje su letjele iz Ujedninjenog Kraljevstva ili u njega od 2019. bile su kompletno prazne, bez ijednog putnika. Uz to, na čak 35.000 letova u zadnje tri godine bilo je popunjeno manje od 10 posto sjedala, piše The Guardian.
List donosi analizu podataka Uprave za civilno zrakoplovstvo (CAA) iz kojih ispada da je mjesečno letjelo čak 130 praznih aviona, i samo putničkih jer se transportni avioni i letovi na kojima se obučava osoblje nisu uračunali. Dio njih odnosi se na vrijeme covid restrikcija, no broj je podjednak i prije i poslije pa je jasno da to ne može biti jedini razlog. Uostalom, drugi kvartal s najviše praznih letova je od travnja do lipnja ove godine, kad se svijet putovanja već potpuno normalizirao.
Ove prazne letove list naziva "letovima duhova" (ghost flights) i navodi da su samo u jednom kvartalu 2020. godine 62 prazna aviona poletjela s Lutona u Poljsku, a s Heathrowa 663 praznih ili gotovo praznih aviona prema američkim gradovima.
Podaci su šokirali aktiviste za zaštitu okoliša koji već godinama upozoravaju kako upravo zračni promet rezultira najvećom emisijom ugljičnog dioksida od svih ljudskih aktivnosti i pozivaju na uvođenje posebnog ekološkog poreza na gorivo za zrakoplove. Činjenica da se letovi odvijaju i kad na njima nema putnika, navode, pokazatelj je da su zrakoplovne kompanije još veći zagađivači nego što se pretpostavljalo.
Zašto zrakoplovi lete prazni nije sasvim jasno, a aviokompanije odbijaju dati odgovor. Jedna je opcija ta da ne žele izgubiti slotove (rezervirana vremena za poljetanje i slijetanje) u zračnim lukama. No to je pravilo u vrijeme covida ublaženo. Ranije su avikompanije morale letjeti na 80 posto linija da bi zadržale slot, što je u vrijeme covida ukinuto, da bi se pravilo vratilo krajem 2021. modificirano. Tada je trebalo iskoristiti 50 posto slotova, a od ožujka 2022. uvjet je korištenje 70 posto slotova da bi se zadržao termin.
Avikompanije i zračne luke koje se spominju u istraživanju kao razlog ovog ogromnog broja praznih letova navode cargo prijevoz i letove na kojima se obučava osoblje, no Guardian navodi da niti jedna od tih kategorija nije bila uključena u analizu CAA.
Ovo je najdetaljnija analiza ove vrste letova u povijesti Ujedinjenog Kraljevstva.
"Objava podataka je veliki korak u pravom smjeru, o trebamo veću transparentnost kako bi razumjeli zašto se ove neefikasne prakse koje zagađuju okoliš događaju," rekao je Guardianu Tin Johnson iz Federacije za zračni okoliš (AEF).
Aktivisti za zaštitu okoliša traže odgovore i transparentniju objavu podataka aviokompanija. Udruga Flight Free UK (u prijevodu Ujedninjeno Kraljevstvo bez letova) posebno je fokusirana na emisiju štetnih plinova koju urokuje avio industrija.
"Podići desetke tisućab praznih ili gotovo praznih zrakoplova u zrak u vrijeme velike klimatske krize nepotreban je gubitak novca i još nepotrebniji izvor emisije ugljičnog dioksida. Tim potezom avikomanije se rugaju ljudima koji svakim danom pokušavaju u svom životu ostaviti što manji ugljični otisak. A ako njima ima smisla letjeti bez putnika, onda nešto ozbiljno nije u redu s njihovim poslovnim modelima," rekla je Anna Hughes iz udruge Flight Free UK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....