Kao što se lani i predviđalo, kada su se vodile rasprave o tome kako bi putovanja mogla izgledati u suživotu s pandemijom (koja, usput rečeno, i dalje ne popušta svoj stisak, upravo suprotno), mnogo se pričalo o cijepljenjima i tzv. covid-putovnici koja će otvoriti vrata sektoru međunarodnih putovanja.
Sve to sada polako postaje i stvarnost, a tema cijepljenja, ali i potrebe za nekakvom vrstom dokumenta kojim bi se olakšalo međunarodna putovanja aktualnije su nego ikad, među ostalim i u našem, mediteranskom krugu koji s nestrpljenjem i bojazni iščekuje novu turističku sezonu.
Primjerice, Grčka, bliska Hrvatskoj i po činjenici koliko ovisi o turizmu, i u smislu BDP-a i broja ljudi zaposlenih u tom sektoru. Upravo je ta zemlja najavila da će od 14. svibnja primati sve turiste - tako dugo dok imaju negativan test ili dokaz da su preboljeli covid ili dokaz da su se cijepili.
Na istom su tragu, onom dokaza, i aviokompanije. Međunarodna udruga za zračni promet (IATA), koja i sama radi na razvoju jedne od "covid-putovnica", a koja predstavlja 290 avioprijevoznika diljem svijeta, također to vidi kao spas posustalog sektora putovanja. Mnogo je toga, naime, na kocki - predviđa se da bi, povrh najgroznije godine dosad, one prošle, ako se stvari stubokom ne promijene, industrija u 2021. mogla izgubiti dodatnih 95 milijardi dolara.
No, prema pisanju Bloomberga, ono što mnogi gledaju kao spas - cijepljenje u kombinaciji s tzv. covid-putovnicom - mogla bi ugroziti zasad još uvijek neodgovorena pitanja. Prvo je apsolutni nedostatak standarda, i po pitanju certifikata, ali i samog cjepiva. Drugo su nepoznanice - koliko traje imunitet nakon prebolijevanja covida te je li cjepivo, i koje točno, 100 posto učinkovito i je li uopće? Treće - mogućnost diskriminacije, u kontekstu dostupnosti cjepiva (bogate zemlje u kontrastu prema siromašnima) i u kontekstu dobne starosti (mladi nisu prioritet za cijepljenje).
Spomenuti nedostatak standarda također rezultira i različitim vrstama rješenja kojima države pribjegavaju. Neke, primjerice, sklapaju bilateralne ugovore o putovanjima s pojedinim zemljama, primjerice Izrael. Druge tek skeptično i prestrašeno ublažavaju restrikcije, primjerice Tajland. Ta država od travnja namjerava procijepljenim putnicima skratiti trajanje obavezne karantene na sedam dana.
Dakle, dok se sve ne stabilizira i dok "novo normalno", barem što se tiče sektora međunarodnih putovanja, ne zaživi u punom smislu riječi, ne preostaje nam ništa drugo nego da nastavimo kao i dosad - prihvatiti ili ne prihvatiti rizik koje nosi odlazak preko granice i, prije njega, manijakalno istraživati propise i pravila koja su na snazi u pojedinim državama. Kao što smo naučili u zadnjih godinu dana, apsolutno ništa nije zapisano u kamenu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....