NOVO ISTRAŽIVANJE

ZAŠTO MUŠKARCI TEŠKO PODNOSE GRIPU? Ne drame bez veze - otkriven zdravstveni razlog zašto ih pogađa gore nego žene

iStock

ZAGREB - Gripa je za muškarace teža bolest nego za žene, a znanstvenici napokon znaju i zašto. Riječ je o ženskom hormonu estrogenu, kojeg ima i u stanicama nosa, gdje smanjuje umnožavanja virusa gripe pa u pravilu ta teška virusna bolest kod žena ima lakši oblik.

Najnovije istraživanje koje je vodila Sabra Klein, izvanredna profesorica na Sveučilištu Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health u Baltimoreu, pokazalo je da i muškarci i žene imaju estrogena u nosnim stanicama, ali taj hormon kod muškaraca ne slabi virus za razliku od onog kod žena. Naime, kad virus gripe napadne naše stanice, koristi svoj "stroj" za vlastito kopiranje i tako se širi na druge stanice stvarajući lančanu reakciju koja dovodi do bolesti i zaraze drugih osoba.

"Što je manje kopija virusa, to je bolest blaža, a pacijent je manje opasan za okolinu", kaže Klein. Ona je zajedno s kolegama testirala učinak ženskog hormona estrogena na virus gripe A. Pritom su ispitivali nazalne stanice zaražene virusom prikupljene od muškaraca i žena. Pokazalo se da estrogen smanjuje umnožavanje virusa u ženskim, ali ne i u muškim stanicama. Pritom su istraživači koristili različite vrste estrogena, odnosno estradiol (koji proizvodi tijelo žene), bisfenol A, sintetski spoj koji oponaša estrogen, te raloksifen koji se koristi u hormonskoj terapiji. Rezultat je to da su sve tri vrste estrogena kočile umnožavanje virusa gripe, ali samo kod žena.

Klein kaže da su i prijašnje studije pokazale da estrogen ima antivirusno djelovanje na HIV, ebolu i hepatitis, ali ova je studija ipak novost jer je rađena uz pomoć primarnih stanica izravno izoliranih od pacijenata, što je omogućilo utvrđivanje učinka estrogena na žene, odnosno na muškarce. Osim toga, identificiran je receptor beta estrogena odgovoran za antivirusni učinak pa Klein kaže kako bi to moglo značiti da žene koje koriste određene vrste kontracepcije ili hormonsku nadomjesnu terapiju imaju bolju zaštitu protiv gripe.

U Hrvatskoj već prijavljeno oko 300 slučajeva gripe

"U Hrvatskoj je prijavljeno oko tristotinjak slučajeva gripe od kojih je kod 50 pacijenta bolest i dokazana", kaže virusolog, dr. Vladimir Draženović iz Nacionalnog centra za infulencu. Dodaje da podjenaki broj pacijenata ima ima oba tipa virusa A ali bilježi se i tip B. Očekuje se da će sljedećih tjedana broj oboljelih rasti brže.

23. travanj 2024 11:17