BESKUĆNICI GALAKSIJE

VIDEO Znanstvenici otkrili deset 'slobodnih' planeta koji nemaju matičnu zvijezdu

ThinkStock
Ono što je najviše šokiralo astronome jest učestalost tih 'odmetnutih planeta' - česti su kao obične zvijezde u našoj galaksiji

Japanski astronomi priopćili su kako su pronašli više slobodnih 'planeta' koji ne orbitiraju oko matične zvijezde.

U članku u magazinu Nature, znanstvenici navode kako su pronašli deset planeta veličine Jupitera koje ne mogu povezati s niti jednim zvjezdanim sustavom. Isto tako, vjeruju kako bi takvi objekti u našoj galaksiji mogli biti česti poput samih zvijezdi.

Iako nemaju vlastiti izvor svjetlosti objekti su se o savijajući svjetlost udaljenih zvijezdi, efekt zvan gravitacijska leća. Dovoljno masivni objekti mogu savijati svjetlost, baš kako je tvrdio Albert Einstein. Ukoliko veliki objekt prođe ispred udaljene zvijezde u pozadini, njegova se masa ponaša kao leća, savijajući i izobličuje svjetlost zvijezde zbog čega se ona čini sjajnijom no što je.

Znanstvenici su pregledavali podatke prikupljene u potrazi za gravitacijskim lećama u galaktičkom ispupčenju - centralnom dijelu našeg Mliječnog puta. Otkrili su dokaze postojanja deset planeta veličine Jupitera koji unutar deset astronomskih jedinica nemaju matičnu zvijezdu. Jedna astronomska jedinica jednaka je udaljenosti Zemlje od Sunca. Dodatnom analizom ustanovljeno je kako pronađeni objekti uopće nemaju zvijezdu.

Sudeći po broju takvih objekata u promatranom području svemira astronomi su zaključili kako bi oni mogli biti vrlo uobičajeni. Neki znanstvenici navode kako bi mogli biti čak dvostruko češći od zvijezdi poput našeg Sunca.

Suautor istraživanja Takahiro Sumi, profesor suradnik na Sveučilištu Osaka u Japanu, ističe kako su slobodni planeti 'vrlo učestali, poput običnih zvijezdi'.

- Postojanje slobodnih planeta očekivano je iz teorije nastanka planeta. Ono što je iznenađujuće bilo je otkriti koliko se često pojavljuju u našoj galaksiji - ističe Sumi.

Prema astronomskoj konvenciji, planeti orbitiraju oko zvijezde ili ostataka jedne. Dakle, ukoliko takvi objekti nemaju zvijezdu onda oni tehnički nisu planeti iako su nastali na isti način. Znanstvenici su razvili hipotezu da je te objekte nakon nastanka iz njihove orbite izbacila snažna gravitacijska sila.

Profesor Joachim Wambsganss sa Sveučilišta Heidelberg u Njemačkoj koji je pregledao studiju prije tiskanja u magazinu Nature slaže se s teorijom japanskih znanstvenika. No, dodaje kako manji broj stručnjaka smatra da planeti mogu nastati poput zvijezda, no u kritičnom trenutku ne uspiju 'upaliti svjećicu' te pokrenuti termonuklearnu reakciju. On je također ostao šokiran učestalošću pojave takvih objekata.

19. travanj 2024 16:40