OTKRIĆE ZNANSTVENIKA

‘Sada znamo tko je zapalio iskru života na Zemlji! Isto su mogli napraviti i na drugim planetima, ali pod jednim uvjetom‘

Ilustracija

Zoonar Gmbh/Alamy/Alamy/Profimedia

Kometi su možda odigrali ključnu ulogu u razvoju života na Zemlji, a sada su znanstvenici otkrili da po svoj prilici slično čine i na drugim udaljenim planetima, piše Newsweek.

Da bi neki planet mogao podržavati život, mora imati organski materijal izgrađen od ugljika, vodika, dušika, kisika i fosfora. Ti elementi u kombinaciji tvore organske molekule ključne za život na Zemlji - a potencijalno i na drugim planetima. No, najvažnije je pitanje kako su ti elementi došli do planeta?

Znanstvenici već otprije znaju da kometi nose širok spektar molekula ključnih za život. No, oni te molekule mogu dostaviti na planet samo u određenim scenarijima.

U novom istraživanju objavljenom u časopisu Proceedings of the Royal Society, znanstvenici objašnjavaju da kometi, kako bi mogli dopremiti organski materijal na egzoplanete, moraju putovati relativno sporo. U suprotnom, velika bi brzina uništila te ključne molekule.

Najvjerojatnije mjesto kroz koje bi kometi mogli putovati malom brzinom i očuvati vrijedne molekule je sistem u kojem su orbite planeta blizu jedna drugoj. Takvi sistemi bi kometima omogućili da uspore kroz orbite različitih planeta. Dok putuje tako smanjenom brzinom, komet bi mogao udariti u površinu planeta i na taj način na planetu ostaviti gradivne elemente života.

‘Svakog dana doznajemo sve više o atmosferama egzoplaneta, pa smo željeli vidjeti postoje li planeti na koje bi složene molekule mogli donijeti kometi‘, kazao je glavni autor studije Richard Anslow s Instituta za astronomiju na Sveučilištu Cambridge u Ujedinjenom Kraljevstvu.

‘Moguće je da su molekule koje su na Zemlji zapalile iskru života stigle na kometima, pa bi isto moglo vrijediti i za druge planete negdje drugdje u galaksiji.‘

Znanstvenici su pomoću matematičkih modela analizirali mogućnost da se to doista dogodi. Ustanovili su da postoji mogućnost da se to dogodi na planetima manje mase koji kruže oko zvijezde slične našem Suncu. Ali samo ako komet prođe kroz sistem dovoljan broj puta, on će usporiti do razine kad će biti moguće da dostavi molekule ključne za razvoj života.

‘Željeli smo testirati tu teoriju na planetima sličnima našem, jer je Zemlja trenutno jedini poznati planet koji podržava život. Koje vrste kometa mogu donijeti netaknute molekule te kojom brzinom kometi moraju putovati da bi to bilo moguće?‘, pitao se Anslow.

‘U tim malim sustavima u kojima su planeti blizu jedan drugome, svaki planet ima šansu ‘zarobiti‘ komet. Moguće je da je upravo taj mehanizam bio ključan da prebiotičke molekule završe i na našem planetu.‘

Prebiotičke molekule sadrže elemente potrebne za razvoj života. Nova bi saznanja u konačnici mogla pomoći znanstvenicima u potrazi za vanzemaljskim oblicima života. Pred astronomima je još dug put da život na drugim planetima doista i otkriju, no svako novo otkriće o molekulama koje osiguravaju život, vodi ih jedan korak bliže tome.

‘Jako je uzbudljivo to što sada možemo identificirati koji tip sustava možemo iskoristiti za testiranje određenog scenarija‘, kaže Anslow. ‘To je drugačiji način za analizu onoga što se već dogodilo na Zemlji. Koji su molekularni putevi doveli do ove nevjerojatne raznolikosti života koji vidimo svugdje oko sebe? Postoje li planeti s istim putevima? Ovo je jako uzbudljivo vrijeme u kojemu možemo kombinirati dostignuća u astronomiji i kemiji kako bismo istražili neka od najfundamentalnijih pitanja o svijetu i životu.‘