LTT-9779 B

Pronađen blještavi egzoplanet koji je poput najvećeg ogledala u svemiru

Sveučilište u Chileu
LTT-9779 b reflektira čak 80 posto svjetlosti koja mu dolazi od njegove zvijezde

Blještavi egzoplanet, planet izvan našeg solarnog sustava, LTT-9779 b, zapanjio je astronome svojim očaravajućim sjajem i izvanrednim sastavom atmosfere. Smješten otprilike 263 svjetlosne godine od Zemlje, ovaj nebeski dragulj reflektira nevjerojatnih 80 posto svjetlosti koju emitira njegova zvijezda, nadmašujući čak i sjaj Venere, poznate po svom svjetlu.

LTT-9779 b, po veličini usporediv s Neptunom, s nevjerojatnih 2100 kelvina (1827 stupnjeva Celzijevih) postavlja novi rekord za najtopliji egzoplanet svoje vrste. Njegova privlačnost pojačana je prisutnošću gustih oblaka sastavljenih od stakla i titana, koji neprestano lebde kroz njegovu atmosferu.

Prisutnost takve vrste atmosfere na LTT-9779 b prkosi uobičajenim očekivanjima. U takvim gorućim uvjetima moglo bi se očekivati da će sva atmosfera ispariti, ostavljajući za sobom suhu pustoš. Uzimajući u obzir model i sastav, ovaj planet ne bi trebao postojati. Ipak, novo izvanredno otkriće dovodi u pitanje te pretpostavke i zakone astrofizike, izazivajući val znanstvene znatiželje među ekspertima.

Dok egzoplanet kruži u orbiti oko svoje matične zvijezde, njegova stvara se neobična igrasvjetlosti. Kada egzoplanet prolazi ispred svoje zvijezde, ekvivalenta našem Suncu, sjaj se smanjuje. Zanimljivo je da njegova svjetlost nastavlja slabjeti čak i dok se egzoplanet skriva iza svoje zvijezde. Fenomen proizlazi iz emisije i refleksije svjetla planeta koje se spaja sa sjajem zvijezde. Proučavanjem ovih varijacija svjetla astronomi su izdvojili emisije iz LTT-9779 b.

Koristeći precizne tehnike, otkrili su njegov albedo - mjeru njegove refleksije. Dok Zemlja posjeduje albedo od 0,3 reflektirajući 30 posto Sunčeva sjaja, Venera ima visoki albedo od 0,75. Izmjereni albedo LTT-9779 b zadivljuje i pokazuje njegovu sposobnost da reflektira 80 posto svjetla svoje zvijezde.

Otkriće blistavog sjaja LTT-9779 b omogućeno je korištenjem posebnog satelita ExOPlanet (Cheops) Europske svemirske agencije. Dok su početna promatranja otkrila postojanje i svojstva egzoplaneta, Cheops je pružio neviđenu razinu detalja, uhvativši sveobuhvatnu faznu krivulju i dajući zamršene podatke.

29. travanj 2024 09:53