Da ste prije 50 godina zamolili malo dijete da nacrta znanstvenika, njih 99% bi nacrtalo muškarca u toj ulozi. Zamolite li ih istu stvar danas, trećina djece u toj će ulozi nacrtati ženu.
Ova značajna promjena u percepciji zabilježena je u novoj studiji čiji je cilj bio ispitati kako djeca doživljavaju rodne stereotipe u znanosti. Istraživanje je objavljeno u časopisu Child Development, a obuhvatilo je zapravo 78 različitih istraživanja koja su uključivala ukupno više od 20.000 djece u razdoblju od 1966. do 2016. Otkrili su da će danas djeca u toj ulozi u puno većoj mjeri vidjeti ženu nego prije.
David I. Miller, voditelj istraživanja i psiholog, rekao je za CNN da je to posljedica većeg broja žena u znanosti i sve veće vidljivosti znanstvenica u medijima i popularnoj kulturi. ‘Sve više i više žena ima doktorate i bavi se znanošću’, rekao je Miller i dodao da je od šezdesetih godina broj zaposlenih znanstvenica u SAD-u narastao sa 28% na 49% u biologiji, sa 8% na 35% na području kemije i sa 3% na 11% na područjima fizike i astronomije.
Promjeni su pomogli i prikazi znanstvenica u časopisima, na televiziji i u filmovima. ‘Djeca preuzimaju ideje koje vide oko sebe’, rekao je Miller.
Stvari se mijenjaju kako djeca stare
Miller je s timom analizirao istraživanja od 1966. do 1977. u kojima su 5.000 učenika osnovnih škola morali nacrtati znanstvenika. Samo 28 djece (i to sve djevojke) nacrtalo je žensku osobu, a to je manje od 1%. U novijem istraživanju koje se protezalo od 1985. no 2016. djeca su nacrtala znanstvenicu u 28% slučajeva.
Međutim, stvari se mijenjaju kako djeca stare. Kad dođu do srednje škole, vjerojatnije je da će opet za ulogu znanstvenika odabrati muškarca.
Miller objašnjava da se neki rodni stereotipi javljaju jako rano, već kod djece u dobi od dvije ili tri godine. Na njihovu percepciju utječe stvaran život, ljudi kojima su okruženi, kao i pop kultura koja im oblikuje stavove.
Više znanstvenica u budućnosti
Psiholog smatra da će biti sve više žena koje žele izgraditi karijeru u znanosti - sve više žena ulazi u područje znanosti, školuje se, zapošljava se… Djelomice i zato što vide žene u kulturi i medijima koje su prikazane kao znanstvenice. A sve je više prikaza znanstvenica jer im se i broj u znanosti doista povećao.
‘Stereotipi o znanstvenicima su s vremenom izgubili taj muški faktor. No, roditelji i nastavnici moraju biti svjesni da je osnovna škola najvažniji period u kojem djeca uče stereotipe, kako o znanstvenicima tako i druge. Važno je da su učenici upoznati sa što više različitosti’, zaključio je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....