SVJETSKI REKORD

Oživljen virus star 48.000 godina! ‘Postoji stvarna opasnost. Ali nemoguće ju je izraziti brojkama‘

Ilustrativna fotografija

OLGA MALTSEVA/AFP
‘Zombie virus‘, koji inficira amebe, otkriven je u permafrostu 16 metara ispod dna jednog jezera u Jakutiji u Rusiji

Znanstvenici su oživjeli sedam tipova virusa koji su tisućama godina ležali smrznuti u sibirskom permafrostu. Najmlađi virus bio je zamrznut 27.000 godina, dok je najstariji bio u ledu 48.500 godina, što ga čini najstarijim oživljenim virusom dosad.

- Uistinu, 48.500 godina je svjetski rekord - rekao je za New Scientist dr. Jean-Michel Claverie, virolog sa Sveučilišta Aix-Marseille u Francuskoj, čiji tim se bavi istraživanjima virusa iz permafrosta (trajno zamrznuto tlo). Tako je njegov tim 2014. godine oživio drevni virus koji je 30.000 godina bio uspavan na dubini od 30 metara u smrznutom tlu u Sibiru.

Dr. Jean-Michel Claverie i njegovi suradnici su 48.500 godina stari "zombie virus" otkrili u permafrostu 16 metara ispod dna jednog jezera u Jakutiji u Rusiji. Riječ je o jednoj vrsti pandoravirusa, golemog virusa koji inficira amebe. Zapravo, svih devet virusa koje je tim dosad oživio golemi su virusi kojima znanstvenici inficiraju amebe.

Istraživači dodaju uzorke permafrosta kulturama ameba i analiziraju ih pod mikroskopom kako bi uočili znakove infekcije, što pokazuje da je virus "živ" i da se replicira. Taj pristup je siguran jer virusi koji inficiraju amebe ne mogu zaraziti biljke ili životinje.

- Ako drevni divovski virusi ostanu zarazni nakon što su zamrznuti tako dugo vremena, ostale će vrste virusa također ostati zarazne. To znači da postoji rizik da ti drevni virusi zaraze biljke ili životinje, uključujući ljude, ako se odmrznu - rekao je Claverie.

Ovaj rizik se povećava zbog klimatskih promjena koje tope permafrost.

- Bakterije i virusi izlaze svaki dan. Dok je ranije bilo malo pojedinaca na Arktiku koji su bili izloženi takvim prijetnjama infekcije, sad se sve više ljudi seli u to područje kako bi iskopavali resurse poput zlata i dijamanata. A prvi korak u rudarenju je uklanjanje gornjih slojeva permafrosta. Postoji stvarna opasnost. Ali nemoguće je tu opasnost izraziti brojkama - zaključio je Claverie.

05. ožujak 2024 23:42