TEST NA T STANICE

Koliko dugo traje zaštita nakon cijepljenja? Novi brzi test krvi može utvrditi jeste li imuni na covid-19

brzi test SARS-Cov 2

Thomas Kienzle/Afp/Profimedia/Thomas Kienzle/Afp/Profimedia
- S testom na antitijela, brzi test T-stanica može pružiti potpuni uvid u imunitet pojedinca, otkriva stručnjak

Koliko dugo traje zaštita od covida-19 nakon cijepljenja i preboljenja pitanje je na koje se do sad nije uspjelo dobiti pravi odgovor. No, uskoro bi to mogli saznati relativno precizno zahvaljujući novom brzom testu krvi nazvanom dqTACT koji mjeri aktivaciju T stanica na covid-19.

Naime, smatra se da imunitet, dobiven cijepljenjem ili pak preboljenjem, slabi nakon tri ili četiri mjeseca, ali to nije isto kod svake osobe. To se saznanje temelji na onome što se zna o tipičnom odgovoru antitijela koji se dobiva testiranjem, ali ona su samo dio te slike. Drugi dio imuniteta su odgovori T stanica, ali ta su testiranja puno rjeđa jer su kompliciranija i prilično skupa pa se ni tijekom pandemije ne provode često. Sad bi odgovor i na to pitanje, odnosno koliko traje ukupna zaštita od covida-19 nakon cijepljenja ili preboljenja, mogao biti dostupniji i provoditi se masovnije, kažu istraživači iz Mount Sinai u New Yorku. S istraživačima na Duke-NUS Medical School u Singapuru, razvili su brzi test krvi nazvan dqTACT koji mjeri aktivaciju T stanica kao odgovor na covid. Test će omogućiti masovno praćenje imuniteta stanovništva i učinkovitost novih i starih cjepiva, istaknuto je u studiji objavljenoj u Nature Biotechnology.

"S testom na antitijela, brzi test T-stanica može pružiti potpuni uvid u imunitet pojedinca", rekao je Jordi Ochando, stručnjak za onkološku znanost na Tisch Cancer Institute na Mount Sinai i član tima koji je razvio test. Takav pogled omogućit će istraživačima da donesu "preciznije odluke u vezi sa strategijama cijepljenja, posebno u visokorizičnim skupinama pacijenata", rekao je Ochando za Fortune. Test također može pomoći liječnicima u odlukama vezanima uz individualne preporuke za cijepljenje za imuno kompromitirane pacijente.

"Test je 'vrlo informativan' za pacijente koji imaju rak i koji uzimaju lijekove za smanjenje broja B-stanica poput rituksimaba ili koji imaju genetske manjkavosti koje utječu na imunitet", rekao je Ochando. Dodao je da kod tih pacijenta treba pratiti imunitet T stanica kao odgovor na cijepljenje i/ili infekciju kako bi se odredila njihova razina imunološke zaštite i ubuduće postupilo u skladu s tim. Naglašava se da je zaštita imunološki kompromitiranih pacijenata važna ne samo za njihovo osobno zdravlje, već i za javno zdravlje. Istraživači su svjedočili kako se varijante razvijaju kod onih s dugotrajnim infekcijama. Val B.1.1.7 sadržavao je mutaciju koja je pronađena kod imunološki kompromitiranog pacijenta koji je umro 101. dan nakon dijagnoze, unatoč antivirusnim lijekovima i dvije serije plazme od oporavljenih pacijenata. Ta mutacija je možda omogućila virusu da pobjegne od infuzije antitijela koje je primio. Test koji je certificiran u Europi i koji prolazi kliničku validaciju američke Agencije za hranu i lijekove (FDA) važan je i zato što dolaze nove podvarijante virusa koje sve više razvijaju sposobnost izbjegavanja imuniteta, čineći razine antitijela manje relevantnim.

"Pojava SARS-CoV-2 varijanti poput omikrona, koje izbjegavaju većinu neutralizirajuće sposobnosti antitijela, ukazuje na potrebu za testovima koji mogu mjeriti T stanice, koje su učinkovitije protiv novih varijanti", rekao je Ernesto Guccione, profesor onkoloških i farmakoloških znanosti na Tisch Cancer Institute na Mount Sinai. Razine zaraženih omikronovim podvarijantama BA.4 i BA.5, za koje se zna da izbjegavaju imunitet, rastu diljem svijeta. Nedavna studija iz Južne Afrike pokazala je da su oni koji su prethodno bili zaraženi omikronom, ali nisu cijepljeni, imali gotovo osam puta veći pad neutralizirajućih antitijela kad su bili izloženi BA.4 i BA.5. Oni koji su bili cijepljeni i prethodno zaraženi omikronom zabilježili su blaži odnosno trostruki pad. Zato T stanice pružaju tračak nade.

Travanjska studija objavljena u eBioMedicine pokazala je da su kritično bolesni pacijenti s covidom pokrenuli takav odgovor T-stanica koji je trajao više od godinu dana nakon infekcije. Također, studija iz 2011. na pacijentima s koronavirusom SARS-a pokazala je da su mnogi zadržali pamćenje T-stanica nakon šest godina, iako nisu imali antitijela. Imunitet T-stanica mogao bi nadživjeti imunitet na antitijela barem kod nekih pacijenata, a uskoro bi svi koji to žele testiranjem mogli saznati 'svoju istinu'.

23. travanj 2024 22:49