SPASONOSNO RJEŠENJE

KAKO SPASITI LJUDE OD POPLAVA? Uz pomoć satelita, mogli bi ih predvidjeti i pet mjeseci unaprijed

Robert Fajt/CROPIX

Predviđanje poplava moglo bi biti puno preciznije kada bi se analizirali satelitski podaci. Tako barem tvrde znanstvenici s Sveučilišta Irvine u Kaliforniji.

Oni su testirali svoju teoriju na primjeru poplave rijeke Missouri 2011. godine te su utvrdili da bi analizom satelitskih podataka mogli predvidjeti poplavu čak pet mjeseci ranije.

U istraživanju koje je obavljeno u časopisu Nature Geoscience, znanstvenici su izmjerili koliko je vode bilo pohranjeno u riječnom slivu u mjesecima prije proljetne sezone poplava.

Uporaba tih podataka, koji daju potpuniju sliku kako se voda akumulira, mogli bi rezultirati ranijim oglašavanjem opasnosti od poplava, što bi moglo, prema tvrdnjama znanstvenika, pomoći u spašavanju ljudskih života i imovine.

Istraživanje poplave Missourija 2011. godine, pokazalo je da je skupljanje podataka o pohranjenoj vodi uz pomoć NASA-ine misije Oporavak gravitaciji i klimatski eksperiment, uključujući i akumulaciju podzemnih voda, moglo dovesti do toga da se za opasnost od poplave sazna pet mjeseci ranije umjesto dva.

Također, istim pristupom se moglo mogla predvidjeti poplava rijeke Columbia 2011. godine tri mjeseca ranije prije nego što je do nje došlo.

Sveobuhvatno podzemno mjerenje trenutno nije dio modela predviđanja poplava, koja obično u obzir uzimaju stope riječnih tokova ili količinu snijega koji je pao.

- Podaci sa satelita GRACE sadrže važne hidrološke informacije koje se trenutno ne koriste za procjenu opasnosti od poplava - rekao je jedan od autora studije J.T. Reager.

- Ovo bi moglo znatno povećati vrijeme predviđanja poplava u velikim riječnim slivovima - dodao je.

NA FOTOGRAFIJI: Poplava rijeke Missouri 2011. godine. FOTO: NASA

Prema podacima američke meteorološke službe, poplave u unutrašnjosti zemlje godišnje uzrokuju 133 smrtnih slučajeva, dok je vrijednost uništene imovine ogromnih 20 milijardi kuna.

Ranije predviđanje poplava bi tako pomoglo u boljem planiranju obrane.

Dva GRACE satelita mogu tako pomoći u mjesečnom mjerenju promjena u ukupnoj količini vode unutar velikih riječnih bazena. Oni tako mjere male promjene Zemljine gravitacije. kada je dođe do povećanja vode u bazenima, gravitacijska sila u tom području proporcionalno raste, što sateliti mogu otkriti.

- Ti nam podaci otkrivaju kada dođe do povećanja razine vode u riječnim slivovima tijekom nekoliko mjeseci. Ovdje je riječ o zasićenosti tla i njegovoj sklonosti poplavama. Kada napokon počne padati kiša, i kada je sliv pun, onda voda više nema nigdje otjecati pa dođe do poplava - rekao je jedan od autora Jay Famiglietti.

19. rujan 2024 16:14