PODZEMNI SVIJET

Kad SF postane stvarnost: Na Mjesecu otkrivena špilja u kojoj bi se mogla napraviti baza za ljude

Špilje i jame na Mjesecu

NASA/GSFC/Arizona State University/Cover Images/INSTARimages.com/INSTAR Images/Profimedia

Znanstvenici su po prvi put otkrili špilju na Mjesecu, duboka je najmanje 100 metara i mogla bi biti idealno mjesto za izgradnju stalne baze, javlja BBC.

Prema istraživačima, to je samo jedna od vjerojatno stotinu špilja skrivenih u „podzemnom, neotkrivenom svijetu“.

Zemlje se žure uspostaviti stalnu ljudsku prisutnost na Mjesecu, ali će morati zaštititi astronaute od radijacije, ekstremnih temperatura i vremenskih uvjeta u svemiru.

Prva britanska astronautkinja koja je putovala u svemir Helen Sharman rekla je za BBC News da novootkrivena špilja izgleda kao dobro mjesto za bazu i da bi ljudi potencijalno mogli živjeti u mjesečevim jamama za 20-30 godina.

image

Mjesec

Lorenzo Di Cola/NurPhoto/NurPhoto via AFP

Rekla je da je špilja toliko duboka da bi se astronauti možda morali spustiti užetom i koristiti „mlazne ruksake ili lift“ da izađu.

Lorenzo Bruzzone i Leonardo Carrer sa Sveučilišta u Trentu u Italiji pronašli su špilju pomoću radara kako bi probili otvor jame na stjenovitoj ravnici zvanoj Mare Tranquillitatis.

Vidljiva je golim okom sa Zemlje, a također je i mjesto gdje je Apollo 11 sletio 1969.

Špilja ima otvor na Mjesečevoj površini, koji vodi do okomitih i nadvijenih zidova, te kosi pod koji bi se mogao protezati dublje pod zemlju.

image

Špilje i jame na Mjesecu

Špilja je nastala prije nekoliko milijuna ili milijardi godina kada je lava tekla Mjesecom, stvarajući tunel kroz stijenu.

Najbliži ekvivalent na Zemlji bile bi vulkanske špilje u Lanzaroteu u Španjolskoj, objašnjava profesor Carrer, dodajući da su istraživači posjetili te špilje u sklopu svog rada.

„Stvarno je uzbudljivo. Kada dođete do ovih otkrića i pogledate te slike, shvatite da ste prva osoba u povijesti čovječanstva koja je to vidjela“, rekao je profesor Carrer.

Kada su prof. Bruzzone i prof. Carrer otkrili koliko je špilja velika, shvatili su da bi to moglo biti dobro mjesto za lunarnu bazu.

„Uostalom, život na Zemlji je započeo u špiljama, pa ima smisla da bi ljudi mogli živjeti u njima na Mjesecu“, kaže prof. Carrer.

Špilja još uvijek nije u potpunosti istražena, ali istraživači se nadaju da bi se georadar, kamere ili čak roboti mogli koristiti za njezino mapiranje.

Istraživanje je objavljeno u znanstvenom časopisu Nature Astronomy.

05. rujan 2024 16:39