VRLO ZNAČAJAN PRONALAZAK

'IMPLIKACIJE OVOG OTKRIĆA SU NEVJEROJATNE' Znanstvenici kod Jupitera zapazili neobičan asteroid koji bi mogao skrivati tajnu nastanka Sunčeva sustava

Profimedia, Sciencephoto RM

Asteroid koji se trenutno nalazi u orbiti oko Jupitera vjerojatno je stigao odnekud izvan Sunčeva sustava, piše BBC.

Za razliku od Oumuamue, međuzvjezdanog objekta koji je nakratko posjetio Sunčev sustav ranije ove godine, asteroid u blizini Jupitera, nazvan 2015 BZ509 (ili skraćeno BZ) ovdje je, čini se, već četiri i pol milijarde godina. To ga čini prvim poznatim međuzvjezdanim asteroidom koji se stalno 'nastanio' u Sunčevoj orbiti. No, odakle je došao, još nije poznato.

- To je nešto što tek moramo odgonetnuti, kaže doktor Fathi Namouni sa Sveučilišta Azurna obala i jedan od autora studije.

- Oumuamua je bio samo u prolazu pa nije bilo teško pogledati unazad i otkriti odakle je došao. No BZ je stigao u Sunčev sustav tijekom njegova formiranja dok planeti još nisu bili gdje se sada nalaze. Zbog toga je malo teže odrediti odakle je BZ stigao, kaže Namouni.

Profesorica Sara Russell iz Prirodoslovnog muzeja naglašava kako je Sunčev sustav 'zagađen' malim objektima.

- Prije je postojalo mišljenje da su asteroidi zapeli u području između Marsa i Jupitera te da je Kuiperov pojas pun ledenih objekata. No, sada znamo da je to potpuno netočno jer sve je zapravo razrušeno, izjavila je.

BZ je otkriven 2015. godine, no bilo je potrebno nešto vremena da se shvati njegovo ponašanje.

Kontra struje

BZ se nalazi u retrogradnoj orbiti što znači da se giba u suprotnom smjeru od osam planeta i većine drugih objekata u Sunčevom sustavu.

Zbog toga odmah upada u oči jer gotovo sve drugo prati rotaciju Sunca.

Iako to ne mora nužno značiti da je objekt zarobljen u trenutnoj orbiti, svakako je vrlo snažna naznaka.

Ideju da je BZ zapravo uvučen u Sunčev sustav iz neke druge grupe manjih objekata, predložili su doktor Namouni i njegova kolegica sa Sveučilišta Estadual Paulista u Brazilu, Helena Morais kako bi pokušali odgonetnuti povijest objekta.

Dugogodišnji susjed

- Načinili smo kompjutorsku simulaciju da pokušamo odgonetnuti gdje je taj asteroid bio u vrijeme formiranja planeta. Rezultati su sugerirali da je njegovo ishodište možda izvan Sunčeva sustava, kaže doktor Namouni.

- Iskreno, nismo znali što ćemo naći. Posljednje čemu smo se nadali je da će BZ većinu vremena biti u sadašnjoj poziciji.

Prije se mislilo da je život malih objekata među velikim planetima jako turbulentan. Gravitacijsko polje većih objekata činilo bi ponašanje asteroida nepredvidivim kroz duži vremenski period, a njihove bi se orbite mijenjale svakih nekoliko milijuna godina.

No, BZ-ovo dugo obitavanje u orbiti možda je pokazatelj uzorka koji se poklapa ili rezonira s Jupiterovom orbitom.

Godina dana u životu asteroida traje jednako kao i godina na Jupiteru, iako se oko Sunca kreću u suprotnim smjerovima.

Profesorica Russell kaže kako su implikacije ovog otkrića nevjerojatne.

- S obzirom na naše dosadašnje shvaćanje o tome kao je nastao Sunčev sustav, ovo je vrlo vjerojatno. Doista je moguće da se tu nalazi i nešto materijala mladih zvijezda, kaže Russell.

No, još se mnogo mora naučiti o BZ-ovom porijeklu i sastavu. Također, možda nam otkrije ponešto i o drugim planetima u ranoj povijesti Sunčevog sistema.

Otkrića o ulasku asteroida u Jupiterovu orbitu možda pomognu u određivanju kakvo je bilo gibanje tog divovskog planeta u ranoj prošlosti - što je jedno od ključnih pitanja kad se radi o formiranju Sunčevog sustava.

- Možemo otprilike odrediti u kakvim su sve mogućim položajima bili različiti planeti. No, sada kad imamo ovaj objekt, nadamo se da ćemo uspjeti pronaći točne modele. No, bit će teško, kaže doktor Namouni.

15. travanj 2024 23:12