POIGRAVANJE MOZGA

FOTO: ŠTO VIDITE, ŽUTU ILI PLAVU PILULU? Na žutoj pozadini vidimo plave kvadratiće, a plavoj žute, no prava je istina da su sivi...

Ako govorimo o onome što možete osjetiti, mirisati, okusiti i vidjeti, stvarnost onda nije ništa drugo nego električni signali koje tumačite u mozgu, rekao je Michael Abrash, glavni znanstvenik za kompanije virtualnu stvarnost 'Oculus', citirajući Morpheusa, lik iz filma The Matrix.

Na godišnjoj konferenciji Facebooka, održanoj nedavno u San Franciscu, Abrash je objasnio kako je čovjek 'stroj za izvođenje zaključaka' te da je svijet koji vidimo oko sebe - iluzija, prenosi Daily Mail.

Navodi i kako je upravo 'The Matrix' natjerao da shvati kako bi virtualna stvarnost jednog dana trebala izgledati.

- Za razliku od Morpheusa ja vam ne nudim izbor. Bez obzira na vašu odluku svi ćemo zajedno završiti u zečjoj rupi - objasnio je Abrash.

Smatra kako se ljudi kada je riječ o 'virtualnoj stvarnosti' previše fokusiraju na 'virtualno', a zapravo bi naglasak trebao biti stavljen na 'stvarnost'. Čovjek ima svega tri senzora za boje, ne može vidjeti infracrveno i ultraljubičasto te ima slijepu mrlju u oba oka.

- Naše vizualne informacije zapravo su začuđujuće skromne. Čak i da uspješno registriramo i obradimo svaki foton koji upadne u naše oko, i dalje ne bismo imali dovoljno informacija da pravilno rekonstruiramo svijet - tvrdi Abrash te pojašnjava kako naš vizualni sustav zapravo nagađa što se događa te šalje poruku svjesnom umu koji potom ograničene informacije nadoknađuje formiranjem modela stvarnog svijeta koji se obnavlja s dolaskom novih informacija.

- Upravo je taj model, a ne stvarni svijet, ono što doživljavamo i u što vjerujemo. Nismo objektivni promatrači već strojevi za izvođenje zaključka - nastavlja Abrash.

Kako bi to najbolje demonstrirao, poslužio se s par primjera. U prvom su prikazane sive pilule na žutoj i plavoj pozadini. Iako je riječ o istoj nijansi sive ljudi ih vide kao crvene ili plave jer mozak vidi na osnovu ostatka informacija oko njih. Čak i ako osoba zna da su pilule sive, vidi ih kao crvene ili plave. Ista je priča s Rubikovom kockom. Na žutoj pozadini vidimo plave kvadratiće, a plavoj žute, no prava je istina da su sivi.

Šahovska ploča s i bez točkica bila je drugi primjer. Prva, bez točkica, djeluje ravno, a druga s točkicama iskrivljeno. Naš vizualni sustav je stvoren da detektira jake kontraste po vertikali i horizontali. Dodavanjem točkica kontrast se naglašava i na 'blago ukošenim linijama' te zato dobivamo iskrivljenu sliku.

Treći posljednji primjer su dva stola s pločom istih dimenzija koji izgledaju potpuno različito.

- Živimo u trodimenzionalnom svijetu, a 3D objekti koje nagovještavaju dvodimenzionalne forme stolova poprilično se razlikuju. To vaš mozak radi automatski. Pogrešno je, ali nam omogućava da funkcioniramo u 3D svijetu - zaključio je Abrash.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 01:07