Udar koronavirusa na izvozno orijentiranu domaću drvnu industriju na svojoj je koži osjetila i tvrtka Okorak sa sjedištem u Bebrini u Brodsko-posavskoj županiji.
- Krajem prošle i početkom ove godine bili smo u poslovnim pregovorima s kupcima s područja Bliskog istoka, no nastankom trenutne situacije svi dogovori su stavljeni na čekanje, pa tako i naši proizvodni kapaciteti - otkrio nam je Marko Mrkalj, direktor Okoraka koji zapošljava devet djelatnika, a od osnivanja 2007. do danas prošao je zanimljiv razvojni put.
Glavni partneri
Naime, Okorak je, prema riječima Mrkalja, osnovan kao partnerstvo sa stranim ulagačima s namjerom izgradnje pogona za preradu drvnog ostatka u briket. Nakon dvije godine postaje obiteljska tvrtka jer, kaže naš sugovornik, osnivači nisu bili zadovoljni s angažmanom stranih investitora. Mijenjana je u tom razdoblju i poslovna strategija tvrtke.
- S obzirom na to da je proteklo previše vremena od osnivanja do završetka izgradnje pogona, cijene na tržištu briketa, za našu proizvodnu tehnologiju, nisu bile prihvatljive, pa smo pronašli novu tržišnu nišu, proizvodnju sušene hoblane piljevine za stelju koja se koristi u brojlerskoj proizvodnji i kao prostirka za konje, male kućne ljubimce poput kunića i zamorčića. Uz to, registrirao sam djelatnost konzultantskih usluga na projektima EU - navodi Mrkalj.
U početnom razvoju Okoraka, kaže njegov direktor, konzultantske usluge na projektima EU su uvelike pomogle da tvrtka opstane te prijeđe s proizvodnje briketa u novu proizvodnju balirane hoblovine.
Izvori rasta tvrtke bili su vlastiti prihodi i krediti banaka, HAMAG BICRO-a i drugih financijskih institucija. Kao glavne poslovne partnere u Okoraku navode Vindon d.o.o., Valipile d.o.o., Hipodrom Sinj d.o.o. te male proizvođače i uzgajivače brojlera i konja.
- Nakon dugog niza godina borbe s ulaskom i osvajanjem ove specifične tržišne niše, 2018. smo se odlučili na izgradnju novih proizvodnih objekata kako bismo u svoju paletu proizvoda koje nudimo uključili i neke nove proizvode također usmjerene na specifične tržišne niše - navodi direktor Okoraka.
Bez otkaza
Kraj 2019. u Okoraku su dočekali puni optimizma i u punoj gradnji novih objekata za skladištenje i smještaj strojeva i opreme koje su već ranije nabavili.
- Prvi kvartal ove godine nam je bio lošiji od očekivanog, mada ipak neznatno lošiji od istog razdoblja prethodne godine, ako ne uzmemo u obzir da smo u siječnju 2019. imali veliki požar u pogonu zbog kojeg nismo proizvodili gotovo mjesec dana. Uz taj požar prosječna dnevna proizvodnja balirane hoblovine u prošloj godini nam je bila 211 vreća svaki radni dan.
Ako uzmemo u obzir taj podatak, u prva četiri mjeseca ove godine smo trebali proizvesti otprilike 17 tisuća komada balirane hoblovine, a mi smo trenutno na nekih 8000. Zaključno, u travnju ove godine smo dotaknuli dno, isporuke su nam niže za 90 posto u odnosu na proteklo razdoblje - referira Mrkalj.
Suočeni s opisanim trendovima u poslovanju, u Okoraku nisu nikoga otpuštali. Mrkalj dodaje kako djelatnike smatra najvećom snagom tvrtke te sve aktivnosti usmjerava na očuvanje njihovih radnih mjesta i obećanih primanja. Uključili su se u ponuđene Vladine mjere pomoći gospodarstvu pogođenom koronavirusom.
Prijavili su se na Hrvatski zavod za zapošljavanje za isplatu minimalne plaće što su i dobili. Mrkalj smatra da je ova mjera HZZ-a bila nužna kako bi se poduzetnicima pomoglo da svojim djelatnicima isplate plaće i tako se stvori prostor za rješavanje tekuće likvidnosti.
- Imamo u planu za travanj prijaviti se za još neke mjere koje su nam na dispoziciji kako bismo mogli konsolidirati svoje financije te se pripremiti za oporavak - najavljuje direktor Okoraka.
Upravivši pogled u budućnost tvrtke, Mrkalj otkriva kako trenutne projekcije govore da bi Okorak ovu godinu trebao završiti u ne tako velikom minusu kojeg neće moći pokriti iz zadržanih dobiti i, ističe, dodatnim zalaganjem obitelji i zaposlenika da zajednički opstanemo na tržištu i izguramo spomenutu investiciju do kraja.
- Uz proizvodnju Okoraka osobno se bavim i projektima EU s naglaskom na poljoprivredu. U proteklom razdoblju uspio sam namaknuti dovoljno financija za poboljšanje tekuće likvidnosti i financiranje investicija, pa u tom segmentu imam velik broj projekata koji su u različitim fazama provedbe. Smatram da će taj segment pomoći drvnom dijelu da preživi ovu situaciju i zadrži investicije na željenom nivou - otkriva Mrkalj.
Prodaja hoblovine
Vraćajući se na propale dogovore s poslovnim partnerima s Bliskog istoka zbog koronavirusa, direktor Okoraka navodi kako su dogovarali prodaju balirane hoblovine, odnosno stelje za konje u pakiranjima od 20 kilograma, ali, kaže, isto tako i neke druge proizvode pakirane u različitu ambalažu prihvatljivu za krajnjeg kupca, koji svoje potrebe zadovoljavaju kupnjom u specijaliziranim trgovinama za kućne ljubimce.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....