Koliko ste puta posjetili TripAdvisor kada ste se našli u nepoznatom gradu, a uhvatila vas je glad? Priznajte! TripAdvisor savršen je drug za snalaženje u nepoznatim gradovima, za planiranje putovanja i otkrivanje novih mjesta koje bi trebalo posjetiti. U par poteza po pametnom telefonu u nekoliko trenutaka može se doznati što je najbolje u svakom gradu.
No što kada najbolje rangirani londonski restoran zapravo ne postoji? Što kada je najbolji od 18,188 restorana u Londonu s više od 100 pozitivnih recenzija zapravo nečija šupa u dvorištu? Vrijeme je da počnete sumnjati u lažnu stvarnost koja se prodaje na internetu.
Prije nešto više od mjesec dana, 1. studenoga, restoran The Shed at Dulwich na adresi Friern Road bez kućnog broja postao je vrhunski londonski restoran. Ništa ne bi bilo upitno da restoran zaista postoji.
Restoran The Shed at Dulwich je trik koji je izveo 26-godišnji Britanac Oobah Butler, inače umjetnički tip, slobodni novinar, pisac i glumac, a svojedobno je za život zarađivao pišući lažne recenzije na TripAdvisoru.
- Vlasnici restorana plaćali bi mi 10 funti, a ja bih napisao pozitivnu recenziju tog mjesta, unatoč tome što nikada nisam tamo jeo. S vremenom sam postao opsjednut praćenjem ocjena tih tvrtki. Njihova se sreća doista okrenula, a ja sam bio njezin katalizator - napisao je Butler u svojoj priči za britanski portal Vice. Zapitao se u istinitost informacija koje pruža TripAdvisor uvjeren da je sve lažno. Iako je većina recenzija, za razliku od njegovih, istinita, njima se ipak može manipulirati, što je i sam dokazao. Zaključio je da je jedini čimbenik na TripAdvisoru kojim je nemoguće varati - sam restoran. Stoga je i to odlučio provjeriti.
Šupa u predgrađu
Šest mjeseci prije nego što će njegov restoran, koji ne postoji, postati najviše rangirani restoran u jednom od najvećih svjetskih gradova, na internetskoj stranici od povjerenja koju prati ogroman broj, u glavi mu se stvorila ideja.
Mladi umjetnik odlučio je svoju, kako kaže, šupu u kojoj živi pretvoriti u londonski vrhunski restoran na TripAdvisoru. Lažni restoran.
Njegov dom u Dulwichu, mjestu u južnom Londonu, mala je baraka u obraslom vrtu, vrlo neugledna i neatraktivna. Međutim, na web stranici ništa se od toga neće vidjeti.
Prvo je kupio jednokratni telefon za 10 funti kako bi mogao navesti kontakt restorana, zatim je restoranu dao ime The Shed at Dulwich, što bi u slobodnom prijevodu bilo Šupa u Dulwichu, a kao adresu napisao samo naziv ceste. Zatim je kupio domenu i napravio web stranicu restorana: www.theshedatdulwich.com i osmislio meni. Kako bi se probio kroz more restorana jedinstvenom ponudom, trebao je dovoljno neobičan koncept koji će privući goste.
Odlučio je sva jela imenovati po raspoloženjima. Tako, među ostalim, iz menija možete naručiti Ljubav i Sreću. Ljubav je: “Obrok koji će ispuniti vaše srce. Svinjski lungić s artičokama i tapiokom od crvenog vina. Poslužuje se sa slatkim šljivama pečenim u slanini”, a Sreća je riblje jelo: “Pečena kolja sa šampanjcem i medom. Dolazi s bakinom minestrone juhom”.
Kreativni meniji
Kako bi upotpunio meni, potrebne su i fotografije tih ukusnih jela, koje on, naravno, nije znao pripremiti. Međutim, spram kuhanja, umjetnost fotografiranja Butleru mnogo je bliža.
Zanimljivo jelo, odrezak od lososa u žutom umaku sa svježim sirom posipanim začinima zapravo je obojana spužva s dodatkom pjene za brijanje i meda. A jaje na oko kojim je dekoriran deblje rezani komad mesa zapravo je jaje na oko koje je Butler, vrhunski manipulator fotografijama, stavio na svoje stopalo koje glumi odrezak.
Kada su slike bile gotove, prijatelj mu je osmislio jednostavan logotip i to je bilo to, poslao je sve na pregled TripAdvisoru. Nekoliko dana kasnije probudio ga je pobvratni e-mail: “Pozdrav, drago nam je što vas možemo obavijestiti da je vaš zahtjev za unos odobren i nalazi se na našoj web stranici kako bi ga svi vidjeli. […] Hvala vam što ste nam dali priliku da zajednica zna za The Shed u Dulwichu. Lijepi Pozdrav, TripAdvisorov tim za podršku”.
Počeo je na najgorem, 18.149. mjestu i trebalo se podići na ljestvici. Zaposlio je svoje prijatelje i poznanike koji su pisali pozitivne recenzije. Već je u prvom tjednu lako ušao u najboljih 10.000 restorana u Londonu. A onda se dogodilo čudo - zazvonio mu je telefon.
“Pozdrav, je li to The Shed?” pitao je ženski glas.
“Da!?” odgovorio je zbunjeno Butler.
“Čula sam toliko o vašem restoranu... Znam da možda zovem uzalud jer ste sigurno već rezervirani, no imate li možda slobodan stol za večeras?” nadala se pozivateljica dok je Butler počeo paničariti.
“Oprostite, ali u potpunosti smo rezervirani idućih šest tjedana”, rekao je u dahu i zalupio telefonom.
Zatim su krenuli i drugi pozivi. Neprekidno.
“Imenovanja, nedostatak adrese i opća isključivost ovog mjesta toliko je privlačna da ljudi ne mogu vidjeti smisao. Gledaju fotografije moje noge i sline nad njom”, zaključio je Butler.
Vrhunska smicalica
Do kraja kolovoza restoran se popeo na 156. mjesto i svi su ludi za restoranom šupom samo na temelju toga što su vidjeli na TripAdvisoru. Butleru se javljaju ljudi koji žele raditi kod njega, na cesti ga nepoznati ljudi zaustavljaju pitajući kojim smjerom trebaju nastaviti do The Sheda, zovu ga razne tvrtke koje nude suradnju, PR agencije nude mu zvjezdanu suradnju uz koju će postati najbolji restoran...
Stigla je zima, a restoran se bez ikakve suradnje popeo na 30. mjesto.
I onda, jedne noći, Butler je dobio e-mail od Googlea. U naslovu maila je pisalo: “Zahtjev za informacijama”. Mislio je da će sve propasti.
U e-mailu je stajalo da je u prethodnom danu zabilježeno 89.000 pregleda u rezultatima pretraživanja te da deseci kupaca traže informacije o restoranu, odnosno točnu adresu. Zašto?
Tog dana The Shed at Dulwich postao je najbolje rangirani londonski restoran na TripAdvisoru.
Kada je uspio provesti svoju smicalicu, kontaktirao je TripAdvisor kako bi ih pitao kako mu je pošlo za rukom da izbjegne njihove stroge provjere.
“Budući da ne postoji poticaj za bilo koga u stvarnom svijetu da stvori lažni restoran, to nije problem s kojim se susrećemo s našom redovnom zajednicom - stoga ovaj ‘test’ nije realni primjer”, odgovorio mu je TripAdvisorov predstavnik putem e-pošte.
A da li bi se tako nešto moglo dogoditi na našoj gastro-sceni?
- Nisam nikad čuo za tako nešto. O kupovanju recenzija nedavno sam razgovarao s prijateljima i čini mi se da to kod nas nije moguće. Na naše goste ne utječe pretjerano ocjena na TripAdvisoru jer je previše restorana spram gostiju - rekao nam je Marin Medak, zagrebački ugostitelj koji stoji iza restorana Rougemarin, Xato, Taco’s & Burger Barr.
“Junak priče”, Butler, na kraju je, pak, otvorio svoj restoran u šupi. Pokosio je travnjak, počistio stol i stolce, doveo prijatelja DJ-a i drugog koji kuha. Goste je dočekao na ulici, bio je to par iz SAD-a. Do svojeg dvorišta doveo ih je s povezima preko očiju. Činili su se oduševljeni jelima koja su spremljena s namirnicama za tek 30 funti. No, restoran je očekivano, uskoro pao na ljestici.
U Istri navodno ima tvrtka koja bilda uspjeh restorana
Da su se i kod nas pojavile sumnje da se glasovima na TripAdvisoru može manipulirati potvrdio nam je Radovan Marčić, poznati gastro-kritičar.
- Postoje neki restorani za koje pouzdano znam da nisu dobri, a imaju četiri ili pet zvjezdica na TripAdvisoru. To je, primjerice, jedan fast food s jeftinim i lošim namirnicama u Rovinju. No ne znam kako to objasniti, ili ljudi koji ih ocjenjuju nemaju kriterija ili su namješteni - rekao je gastro-kritičar, dodajući da gastro-scenom kruži priča o crnom gastro-tržištu, odnosno da u Istri postoji tvrtka koja bilda uspjeh restorana za određen novac. Međutim, kaže, nikad nije uspio otkriti o kojoj je tvrtki riječ.
- Ljudima preporučujem da je bolje da se drže usmene predaje i stručnih, pouzdanih vodiča poput Michelina ili Pelegrinija jer na njima rade profesionalni jedači koji su dio gastro-svijeta - dodaje Marčić, koji objašnjava da je podmićivanje gostiju široko prisutno u našoj kulturi.
- Čim ugostitelj časti gosta pićem ili poklon-desertom, logično je da gost neće kasnije kritizirati kvalitetu. To je globalni fenomen i tome je teško stati na kraj, zato gost treba znati kojem restoranu može vjerovati - zaključuje naš poznati gastro-kritičar koji priznaje da se sam nije nikada koristio TripAdvisorom, ali smatra ga autoritetom zbog velikog broja ljudi koji ga koristi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....