Veliki snovi, uredi po svijetu, ples milijuna, druženje sa slavnima, inovacije. Osvajanje San Francisca i Silicijske doline. Bogati ulagači. Lifestyle intervjui u najuglednijim magazinima.
Sve to bio je dio života, ili se barem tako činilo, hrvatskog poduzetnika kojeg su u medijima proglašavali novim “Matom Rimcem”.
Međutim, jučer se ispostavilo da je naš inovator i startupovac Renato Librić uhićen u SAD-u pod optužbama da je sudjelovao u prijevari teškoj oko 1,5 milijuna dolara.
Librić je osnivač i vlasnik startup kompanije Bouxtie (čita se boutaj) koja je specijalizirana za virtualne darovne kartice, tzv. gift cardove za neke od najvećih svjetskih brandova.
Navedenu svotu od 1,5 milijuna dolara, prenose američki mediji, Librić je navodno priskrbio lažiranjem nekoliko potpisa direktora jedne tvrtke na dokumentima koji su dokazivali da ta velika korporacija planira kupiti njegovu tvrtku za 150 milijuna dolara.
Prevara u Vegasu
Sporni dokument poduzetnik je prosljeđivao drugim potencijalnim investitorima i ulagačima, čime je neutemeljeno dizao cijenu svojoj tvrtki. Jedna korporacija iz Las Vegasa navodno mu je zbog lažnih tvrdnji dala posudbu od 1,5 milijuna dolara, a zauzvrat im je Librić bio obećao oko četiri posto udjela u prihodima svoje kompanije te nezanemarivu svotu koju su trebali dobiti nakon što proda Bouxtie. Od primljenih 1,5 milijuna dolara s računa je prije uhićenja već bio podigao oko 130 tisuća.
Iako je na stranicama ureda kalifornijskog državnog tužitelja objavljeno da se Librić već nekoliko puta pojavio pred sudom, još nije poznat krajnji ishod, odnosno je li i službeno proglašen krivim.
- Prema optužnici, zločini su navodno počinjeni, ali se svi okrivljeni smatraju nevinima dok se ne dokaže suprotno. Ako bude optužen, okrivljenik može dobiti maksimalnu kaznu od 20 godina u zatvoru. Osim toga, sud ga može pustiti na slobodu pod nadzorom, novčano ga kazniti ili odrediti druge restitucije ako ocijeni da je to prikladno - napisali su u priopćenju za novinare na webu kalifornijskog državnog tužitelja.
- Dio medija počeo je relativizirati njegove optužbe, ali, poznavajući američki pravosudni sustav, vjerujem da ga nisu uhitili bezveze - rekao nam je Dražen Tomić, vlasnik portala ICT Business, koji je jučer u Hrvatskoj prvi objavio informaciju o uhićenju.
- To se smatra velikom prijevarom, 130 tisuća dolara nije mala stvar - radi se o cifri nešto većoj od prosječne američke godišnje plaće - a stvar je tim veća jer je riječ o novcu do kojeg je Librić došao preko tvrtke - objašnjava Tomić.
Librić je, podsjetimo, postao zamijećena pojava u hrvatskim medijima krajem 2016. godine, nakon što je o njemu i njegovoj tvrtki pompozno pisao ugledni Forbes.
“Hrvatski poduzetnik Renato Librić ima sposobnost uočavanja novih poslovnih pothvata prije većine drugih ljudi”, započeli su hvalospjev mladom poduzetniku, za kojeg se predviđalo da bi mogao postati idući ekvivalent najuspješnijeg hrvatskog startupovca Mate Rimca.
Veliko tržište
Za razliku od Rimca, Librić se nije bavio automobilima, nego personaliziranim virtualnim darovnim karticama, koje su se mogle kupiti preko aplikacije FlexCard. Iako zvuči prilično banalno, samo u SAD-u je tržište darovnih kartica vrijedno oko 175 milijardi dolara godišnje, a njegov izum bio je pun pogodak zbog toga što je spojio tradiciju poklanjanja darovnih kartica s digitalnim oblikom i personaliziranim porukama. FlexCard je omogućavao korisnicima da kao čestitku snime video, a uz njega pošalju i kupon koji se kasnije može koristiti u stvarnim, fizičkim trgovinama. Ključ uspjeha bio je upravo u tome što je Librić, kako je tvrdio, ostvario partnerstva s velikim tvrtkama poput Amazona, eBaya, Nikea, Ubera, Sephore, Gapa, Burger Kinga, Adidasa, Abercrombie&Fitcha, Nintenda, Starbucksa...
U spomenutom intervjuu za Forbes Librić je već bio najavio prodaju svoje tvrtke, objašnjavajući da ju je najprije htio prodati za 90 milijuna dolara, zatim za 120 i da je konačno prihvatio finalnu ponudu od 300 milijuna, koju je ponudila jedna od vodećih svjetskih kartičarskih kuća.
Danas 39-godišnji Librić u SAD-u je završio Rochester Institute of Technology, nakon čega se desetak godina bavio nekretninama.
- Procjenjivanje nekretnina, kupovanje terena za strane partnere, to je bilo doba onog velikog buma u Hrvatskoj. Radio sam za stranu tvrtku koja radi u više od 140 zemalja svijeta. Poslali su me na magisterij u London, gdje sam upoznao direktora iz konkurentske kuće JLL i angažiran da vodim ured za osam zemalja. Tu sam zaradio prvi novac. Tada je počela kriza i izašao sam iz toga - prisjetio se svojih početaka u intervjuu za Jutarnji list, koji je dao prije otprilike dvije godine. Prije biznisa s karticama već je imao jednu tvrtku koja se bavila razvijanjem tehnologija koje olakšavaju pisanje izvješća bankarima, koju je, nakon što je narasla, prodao. Neposredno nakon toga otišao je na putovanje, kako je to rekao, “s prijateljima iz svijeta trgovine, koji su mu se požalili da u Americi imaju problema s plastičnim karticama”.
- Krenuo sam ovdje iz Zagreba s malom ekipom, a 2013. otišli smo u London. Tamo sam upoznao Richarda Bransona, Elona Muska i ostale, dobili smo nekih 250 tisuća funta od Bransona. Bili smo tamo šest mjeseci, napravili smo proizvod - objasnio je Librić.
Bio je zbunjen
- U Britaniji nismo imali tržište. Bransonova ekipa iz Virgina rekla mi je da moram otići u Ameriku jer su tamo i lova i tržište. Tradicija poklanjanja kartica za Božić, rođendane i slično tamo traje već 30 godina. Doletio sam u San Francisco, nikoga nisam znao, bio sam potpuno zbunjen. Doslovce sam sjedio u svojoj maloj sobici, otvorio internet i upalilo mi je da prezentiram na nekom stejdžu pred nekim anđelima i venture ulagačima i jedan od njih je odlučio uložiti 100 tisuća dolara. I dandanas je sa mnom, ostali smo si dobri. Upoznao me s ljudima, naučio sam kako prezentirati, sve je otišlo na malo viši nivo, vratio sam se nekoliko puta u San Francisco i digli smo prvih 2,5 milijuna dolara u prvih šest mjeseci - rekao je.
Ipak, uspjeti u Silikonskoj dolini nije bilo toliko lako i poduzetnik je morao biti prilično uporan da bi našao investitore i partnere pa je, kako je bio rekao, u potrazi bio odbijen čak 257 puta. Međutim, isplatilo se, ljudima se svidjela aplikacija i činjenica da ona pridonosi smanjenju plastičnog otpada pa mu je u dvije godine tvrtka višestruko narasla, broj zaposlenih je u tako kratkom roku narastao s četiri na 35, a urede je imao u Zagrebu, Kanadi, Londonu, San Franciscu, Chicagu, na Floridi i u New Yorku.
Lete avioni
Osim što je, kako je tvrdio, postigao važne stvari u SAD-u, Librić je imao i velike planove za ulaganja u Hrvatskoj i regiji. - Cilj će nam biti ulagati u četiri tvrtke godišnje, i to regionalno, ne samo u Hrvatskoj. Nekakav prvi screening, prvi kasting, radit će nam dečki iz Cranea (hrvatska mreža poslovnih anđela, op. a.) i od nekih 130 tvrtki odabrat ćemo samo najbolje. Shvatio sam da ovdje ima mnogo dobrih inženjera koji ne znaju voditi posao. Prvo ćemo u Zagrebu uzeti zgradu, ne preveliku, oko 2000 četvornih metara, koju ćemo fantastično urediti i u kojoj će na prvom katu biti inkubator, a na drugom naši uredi i uredi tvrtki koje smo prethodno uspješno inkubirali i koje će ostati kod nas. Ti ljudi će raditi ovdje, za klijente iz inozemstva. Mi ćemo ih odvesti u Ameriku na tri do šest mjeseci, otvorit ćemo im tamo tvrtku da mogu i na tom tržištu zarađivati. Imat će najbolje savjetnike, ljude za prodaju, financije, marketing, PR. CEO će se morati pojavljivati jednom, dvaput godišnje, ali želimo da ljudi ostanu u Hrvatskoj. Ovdje je kvaliteta života mnogo bolja. Želimo da ovdje plaćaju poreze i da zapošljavaju ljude, da novac izvana dolazi nama. Želimo da naši programeri nisu plaćeni tisuću dolara, nego tri tisuće dolara. Želimo biti vodeći hub za startupove za jugoistočnu Europu. Naši ljudi su pametni, samo im treba malo love - objasnio je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....