ZNATE ZA VANJOREKE?

Oni su familija s Tik Toka, najveći hit je mama: ‘Borimo se protiv mržnje, a objasnit ću vam kako i zaraditi...‘

Matea i Ellen Vanjorek

 /Neja Markičević/cropix
Mama Matea brinula je za sigurnost kćerke Ellen, pa je otvorila profil. A onda je skupila preko sto tisuća pratitelja

Tik Tok profili - ukupno 245 tisuća pratitelja. YouTube kanali - 53 tisuće pretplatnika. Instagram - 111 tisuća pratitelja. Upoznajte Vanjoreke, zagrebačku obitelj čiji su članovi influenceri, a svoje živote dijele na nekoliko društvenih medija i digitalnih platformi.

Oni su mama Matea (38), tata Mario (43), kći Ellen (15) i dva sina Raul i Nicolas. Na društvenim mrežama najpopularnije su majka i kći, a za Jutarnji otkrivaju kako je sve počelo.

Snimati videoisječke počele su iz - dosade.

image

Matea Vanjorek

Josip Moler/Cropix

- TikTok je naglo postao jako popularan, ali ja ga nisam imala. S obzirom na to da se na mreži počeo pojavljivati sadržaj opasan po mlade, a ja volim imati nadzor nad svojom djecom, odlučila sam se uključiti. Dečki, tiktokeri, koji su tada bili sa mnom u društvu, pomogli su mi i otvorili račun - kaže Matea.

Nakon što je proučila aplikaciju, shvatila je, kako kaže, da je sadržaj na njoj vrlo zanimljiv i zabavan. Za sebe smatra da nije tipična mama, nego "otkačena i opičena", pa je s obitelji počela snimati i vlastiti sadržaj.

Šokirao ju broj pratitelja

- Krenuli smo sa snimanjima, glupirali se i šalili, što je ispalo dobro jer smo nas petero jako povezani. U roku od godinu dana skupila sam oko 100 tisuća pratitelja, a iskreno ne znam što ih je baš toliko privuklo mom profilu - govori nam Matea o svojim počecima.

image

Tiktokerica Mateja Vanjorek i njena kćer Elena

Neja Markicevic/Cropix

Kći Ellen ističe kako je i nju TikTok privukao jer je bio zabavan, a na početku je snimala skečeve u kojima pjevaju pjesme poznatih glazbenika.

- Kako je vrijeme odmicalo, bilo nam je sve zabavnije i bolje - kaže Ellen.

Kreiranje sadržaja toliko im se svidjelo da su se ubrzo proširili i na YouTube. Prvo su s tatom i dva sina otvorili zajednički kanal Vanjorek Family, a poslije je Ellen otvorila dodatni za sebe jer su je mladi, kako kaže mama, baš zavoljeli.

- Reagiram odmah na nešto što me zanima, takav sam tip, tako da se ne pripremam posebno za snimanja. Kad vidim nešto i to me inspirira, odmah to snimim - govori Matea kojoj je najdraže kad snima vlogove s djecom u kojima opisuju što rade tog dana.

Preko svog profila i sadržaja koji snima za društvene mreže Matea želi roditeljima poslati poruku da karijera, novac i posao nisu najvažniji, nego je to kvalitetno vrijeme provedeno sa svojom djecom, koja brzo odrastaju i odlaze, a oni onda žale za onim što su propustili.

- Djeci uvijek kažem da budu iskrena i otvorena te da sve svoje probleme pokušaju podijeliti i riješiti s roditeljima, a roditeljima poručujem da su i dalje potrebni svojoj djeci jer bi se tada događalo manje loših stvari koje se događaju danas. Prije svega mislim na veliki porast mržnje među mladima - kaže.

Ellen napominje kako i ona voli snimati videozapise u kojima prati samu sebe i obveze tijekom dana, a situacije i komunikaciju sa svojom publikom, odnosno pratiteljima, voli ostvarivati preko prijenosa uživo koje nudi TikTok. Matea ih pretjerano ne voli, ali kad treba, i ona se uključi. Videozapisi uživo posebno su zanimljivi jer mnogi kreatori sadržaja preko njih mogu i zaraditi.

- Kad ste u liveu, ljudi mogu tapkati i glasati koji im je tiktoker bolji, a ne moraju ništa donirati, jer od doniranog novca TikTok uzima proviziju. Od toga mogu zaraditi samo ove velike face koje se samo time bave, mi i ne baš - pojašnjava Matea.

Kako kaže, ona ima uvid u sve Ellenine radnje na društvenim mrežama, računi su im povezani, a kad Ellen pali prijenos uživo, to prate ona ili njezin suprug. Na TikToku se može naletjeti na svakakav sadržaj, a brojni profili i videozapisi šire mržnju pa Matea ističe da nastoji Ellen usmjeriti na pravi put.

Zašto ponižavaju druge?

- Uvijek joj kažem, pogledaj sad to ponašanje, pogledaj to vrijeđanje u liveovima, to nikad nemoj raditi, radije komuniciraj s nekim oči u oči nego da ga javno ponižavaš - otkriva Matea.

Ako ste često na Tik Toku, osobito u kasnim večernjim satima, naići ćete upravo na sadržaje koje je Matea opisala - maloljetnike koji u prijenosima uživo iz svoje sobe vrijeđaju druge te tako dobivaju pozornost i velik broj pratitelja.

- Ovakvo si ponašanje ta djeca mogu dopustiti jer ih roditelji ne vide. Pratim ih i mnogi njihovi roditelji nemaju TikTok pa uopće ne znaju što im djeca rade. Nisu ni moja djeca zlatna, pa mislimo da ne bi radili stvari koje ipak rade, ali ovo vrijeđanje ponekad stvarno prijeđe granicu - kaže Matea.

Kako zaraditi na Tik Toku: ‘Pošalji mi virtualni novčić!‘

Na TikToku postoje razni načini na koje se može zaraditi novac, uz sponzorstva i učlanjivanja u kreatorski fond tu su i razni pokloni koje korisnici TikToka mogu slati najdražim kreatorima tijekom live videozapisa, što im služi kao dodatni poticaj.

"Darovi su virtualni predmeti koje možete poslati kako biste iskazali zahvalnost svojim omiljenim kreatorima na TikToku. Možete slati darove videozapisima koji se nalaze na početnoj stranici TikToka ili videozapisima koji se nalaze pod live oznakom. Napomena: morate imati 18 ili više godina (19 u Južnoj Koreji) da biste slali darove", piše na stranici aplikacije.

Kako bi se darovi mogli slati, potrebno je pravim novcem kupiti virtualne novčiće, koji se zatim mogu zamijeniti za dar koje zapravo predstavljaju razni oblici poput ruže, čokolade ili čak sportskog automobila. Novčići se mogu kupiti direktno preko telefonskog operatera, direktno preko kartice ili uz pomoć Apple Stora ili Google Paya.

Postoje razne opcije za nadoplaćivanje novčića, a njih pet košta 0,09 eura, dok je najskuplja opcija 17.500 novčića za 298,63 eura. Najjeftiniji poklon koji korisnici mogu poslati kreatorima stoji jedan novčić, a pojavljuje se u raznim oblicima od kojih su neki ruža ili sladoled. Krafna primjerice stoji 30 novčića, jahta 20 tisuća, a najskuplji dar koji se može poslati, ikona TikTok Universe, košta 44.999 novčića, što je ekvivalent nešto više od 800 eura.

TikTok na svojim stranicama vodi posebnu politiku o virtualnim stvarima u kojoj su detaljno opisani svi uvjeti pod kojim se novčići i darovi mogu kupiti, koristiti, ali i vratiti TikToku. Opcija "darivanja" nije dostupna u svim državama, a kako bi neki kreator mogao dobivati poklone, potrebno je da ima više od 18 ili 19 godina, više od 10 tisuća pratitelja te da, u skorije vrijeme, pokazuje aktivnost na računu kao što je objavljivanje videozapisa.

Još jedan način da se preko live videozapisa zaradi novac jest i takozvana opcija slanja dijamanata.

"Dijamanti su vrsta nagrade na TikToku. Možemo dodijeliti dijamante kreatorima na temelju popularnosti njihova sadržaja. Kao kreator, jedan od načina na koji možete skupljati dijamante jest primati darove od gledatelja na svojim videozapisima ili videozapisima uživo. Nakon što prikupite dijamante, od nas možete dobiti nagradu, poput novca ili virtualnih predmeta", napisali su na stranici TikToka.

Ako se publici posebno sviđa sadržaj nekog određenog kreatora, tada mu mogu ostaviti i napojnicu. Kreator dobiva 100 posto poslanog novca, a TikTok neće sebi uzeti postotak što je moguće pri drugim načinima dobivanja novca putem aplikacije.

Kako bi sebi osigurali dodatnu zaradu i popularnost, brojni se kreatori, pa tako i spomenuta ekipa iz Zagreba, koriste posebnom opcijom koju TikTok nudi u svojim videozapisima uživo, a to je opcija "LIVE Match", odnosno opcija "borbe uživo".

Ona omogućuje kreatoru videozapisa uživo da sa svojim kolegom pokrene virtualnu borbu. U videozapisu uživo tada se pojavljuju dva prozorčića, jedan ružičasti i jedan plavi, u kojima su smješteni svaki od kreatori. Za vrijeme trajanje "borbe", koje je oko tri minute, pratitelji, odnosno gledatelji videozapisa, mogu onom kreatoru koji im je bolji slati razne poklone ili klikom na jedan od prozorčića označiti za koga smatraju da treba pobijediti. Nakon isteka takozvane borbe pobjednik od TikToka može dobiti razne nagrade.

Tijekom snimanja svojih videozapisa uživo mladi u Hrvatskoj često se koriste tom opcijom. Ta i druge pogodnosti na aplikaciji mogu potaknuti kreatore da snimaju što dramatičnije videozapise kako bi ostvarili profit ili skupili što više pratitelja.

Dodaje da je, nažalost, TikTok postao takva aplikacija da većina mladih baš takvim putem pokušava doći do slave. Ističe kako većinu mladih danas zanima samo kreiranje drame te kako se baš to pogoršava iz dana u dan.

- Nedavno mi je u jednom live prijenosu neka djevojčica komentirala kako je moja kći Ellen ‘kuja‘. S njom sam porazgovarala te objasnila da ona vjerojatno ovime izražava da je doma nesretna i da nema ljubav od roditelja. Djevojčica mi se javila privatno i ispričala - prisjeća se Matea te nadodaje da ona samo pokušava doprijeti do njih.

Negativne komentare, za koje kažu da ih dobivaju malo, doživljavaju kao odraz nesretnog života osobe koja ih je napisala, pa im često te osobe bude i žao. U početku su joj se mladi obraćali s raznim pitanjima i tražili savjete te su je prozvali tetom Mateom.

- Ja se ne želim petljati u tuđe živote, pa ih uputim da o svemu porazgovaraju s roditeljima, psihologom ili pedagogom. Tu i tamo se pojavi neka mama, koja se skriva iza lažnog profila, i kritizira moj odgoj i odnos koji imam sa svojom djecom - govori Matea te dodaje kako Hrvati imaju potrebu izreći svoje mišljenje čak i kada ga nitko nije tražio jer tako liječe frustracije.

image

Tiktokerica Mateja Vanjorek i njena kcer Elena

Neja Markicevic/Cropix

Ellen se također našla na meti svojih vršnjaka i nekadašnjih kolega koji su je vrijeđali u live prijenosima na TikToku. Smatra da je užasno to što je vrijeđanje nekog kako bi se stekla gledanost postalo "novo normalno".

- O razlozima za ovakvo ponašanje među mladima dalo bi se dosta govoriti, a ja smatram da ovakvo ponašanje kreće od kućnog odgoja. Lijepo je vidjeti da te djeca stvarno vole kad ti prilaze u javnosti presretni što te vide - ističe Ellen.

Tema širenja govora mržnje o kojoj su nam govorile Matea i Ellen sve je učestalija, a trenutno najpopularnija ekipa koja na TikToku gotovo svakodnevno snima prijenose uživo zasigurno je takozvana "zagrebačka elita". Riječ je o skupini maloljetnika koji se međusobno druže, a slobodno vrijeme provode u interakciji sa svojim pratiteljima.

Live videozapisi na TikToku imaju brojne opcije, a jedna od njih je da pratitelji mogu slati razne virtualne poklone od kojih kreatori zarađuju. Potaknuti mogućom popularnošću i opcijom dodatne novčane zarade mnogi se tiktokeri i adolescenti odluče za snimanje određene vrste live videozapisa, u kojima se međusobno prepiru i zezaju. To je često i u videozapisima spomenute "elite".

Ti prijenosi uživo na ovoj su aplikaciji sve popularniji, a postavlja se pitanje kako oni uopće funkcioniraju, može li se od njih zaraditi te jesu li, zbog svađa i vrijeđanja, opasni.

Što su liveovi na TikToku?

Kako stoji na službenoj stranici TikToka, liveovi omogućuju kreatorima sadržaja i njihovoj publici da razgovaraju u stvarnom vremenu, odnosno uživo. Jedna od opcija koju liveovi nude jest i "multi-guest hosting", koji je izrazito popularan među mladim kreatorima sadržaja. Ta opcija omogućuje da više različitih kreatora sudjeluje u jednom live prijenosu.

Na stranici TikToka stoji kako osoba, da bi pokrenula live videozapis, mora imati minimalno tisuću pratitelja te 18 godina, a u nekim državama, poput Južne Koreje, dobna je granica pomaknuta na 19 godina. Sudeći prema live videozapisima popularnima među mladima u Hrvatskoj, ova se odredba ne poštuje jer većina spomenutih kreatora nema toliko godina.

- Kod prijave na profil teško je kontrolirati godište osoba. Posezanje za prilaganjem osobne iskaznice ili druge identifikacijske isprave predstavljalo bi povredu osobnih podataka. Mislim da bi se nadzor trebao vršiti tako da se račun djece poveže s računima roditelja - kaže odvjetnica Katarina Ćosić.

TikTok omogućuje svojim kreatorima da publiku obavijeste o vremenu kada će pokrenuti videozapis uživo. To publici omogućuje da uvrste događaj u svoj kalendar ili se unaprijed prijave da će u njemu sudjelovat.

TikTok live kampanje također su među opcijama koje se nude, a opisana je na njihovoj stranici. TikTok ohrabruje svoje korisnike da sudjeluju u tim kampanjama jer pobjednik svake od njih može dobiti posebne nagrade.

"Kampanje uživo obično sadrže više komponenti, kao što su korisnički zadaci, ploča s najboljim rezultatima kampanje itd.", stoji na stranici TikToka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. lipanj 2024 11:27