INTERVJU

Vinko Filipić: "Nakon što se reflektori ugase, rijetko tko brine što će se dogoditi s dizajnerima"

.„Revolucija hrvatske tekstilne proizvodnje", „Da se ne ponovi Kamensko", „Zbogom skupim dizajnerskim krpicama", samo su neki od naslova koji su proteklog tjedna osvanuli u hrvatskim medijima, a povodom najave najambicioznijeg projekta na hrvatskom teritoriju naziva: FASHION.HR INDUSTRIJA.

Na pressici koja se održala na zagrebačkom Velesajmu, predstavljene su suradnje poznatih hrvatskih dizajnera i tekstilnih tvornica. Tako će Juraj Zigman dizajnirati satove za kuću Marli i pridružiti se Ana Mariji Ricov kao dizajner dječje linije za kuću Bambi, Robert Sever je zadužen za kolekciju asesoara za tvrtku San Peter, Zoran Mrvoš će dizajnirati žensku pret-a-porter liniju za Rio Rijeka d.o.o. dok je Ivica Klarić angažiran za mušku kolekciju te kuće. Tim povodom porazgovarali smo s direktorom Fashion.Hr koncepta i idejnim začetnikom cijele priče, Vinkom Filipićem te iz prve ruke saznali osnovne informacije o samom projektu i njegovom značaju za hrvatsku modnu scenu.

Za sve one koji nisu upoznati s projektom, možete li nam u nekoliko rečenica objasniti što je točno FASHION.HR INDUSTRIJA?

FASHION.HR INDUSTRIJA je bez imalo pretencioznosti i s cijelim nizom argumenata koji tome idu u prilog - najvažniji projekt u povijesti hrvatske suvremene mode. Došli smo do točke kada je krajnji trenutak da ujedinimo tekstilnu industriju sa domaćim dizajnerima koji su se medijski etablirali kroz prezentacije na modnim događanjima. Spoj je sasvim logičan, funkcionalan i dugoročno krucijalno važan za definiranje onoga što će se jednog dana s ponosom zvati hrvatska modna scena. U našoj zemlji danas ne postoji modna scena već medijska scena čija je popratna pojava moda. Nakon što se reflektori ugase rijetko tko se brine što će se dogoditi s dizajnerima. FASHION.HR je od svog samog početka razmišljao drugačije....

Za hrvatski proizvod vrijedi mišljenje kako je u najmanju ruku zastarjeo. Smatrate li da će se ovom suradnjom promijeniti takova javna percepcija?

Tekstilni proizvođači imaju niz problema koji su ih zatekli posljednjih nekoliko godina , ali jedan od važnijih u modnom kontekstu je javni imidž i medijska percepcija hrvatskih tekstilaca. Tu se pojavljuje kontradiktorna situacija jer, s jedne strane dobar dio tih tvornica služi za opskrbljivanje slavnih svjetskih kuća kao što su Zegna ili Dolce & Gabbana, a s druge strane mediji i javnost ih percipiraju kao „stvar prošlosti". To je potpuno pogrešan stav jer radnički i tehnički potencijal je golem i zajedno s hrvatskim kreativcima to ćemo itekako dokazati.

Što vas je ponukalo da se upustite u ovako zahtjevan projekt?

Nema previše budućnosti za hrvatsku modu samo u produciranju modnih evenata. Danas u Hrvatskoj svatko može napraviti reviju i mediji će doći, posnimiti poznate osobe i otići. Naravno, razlika je u kvaliteti, ali u masi svega što se događa, javnost vrlo teško može napraviti razliku jer kriteriji su nejasni odnosno krivo postavljeni. DOVE FASHION.HR je vodeći modni događaj u Hrvatskoj koji ima jasnu misiju i vrlo precizan koncept. Osnovali smo modnu PR agenciju RED, pokrenuli prvi web prodajni kanal PRIVATE SALE, naš lifestyle portal FASHION.HR Style Community je najčitaniji modni medij u regiji. Dakle - posjedujemo sve alate koji su nam potrebni za potpunu kontrolu i realizaciju projekta ovakvog kalibra.

Koliko su državne institucije pokazale sluha za probleme tekstilne industrije?

Institucije osjećaju probleme kao što ih može osjetiti i javnost - oni su vidljivi, prisutni i u ponekim situacijama izrazito dramatični. Interes je institucija da se pokrene FASHION.HR INDUSTRIJA jer pogone treba oživjeti, radnicima treba dati posla, a hrvatsku modu također postaviti kao izvozni proizvod. To je prvo prepoznala Hrvatska Gospodarska komora s kojom intenzivno surađujemo, a nadamo se da će se uskoro priključiti i drugi.

Na koji način će se proizvodi distribuirati? Preko prodajnih mjesta navedenih industrijalaca ili su u planu otvaranja nekih novih kanala prodaje?

Veliki broj naših partnera već ima razvijenu prodajnu mrežu diljem Hrvatske. Što znači da samim time imamo otvorena vrata u prvoj fazi distribucije. Konačni cilj je osnivanje posebnih konceptualnih dućana koji će nuditi linije dizajnera, ali i niz posebnih kolekcija kreiranih samo za koncept. Vjerujemo da trebamo ići korak po korak - polako, ali sigurno.

U posljednjih nekoliko godina moć Internet kupovine je u velikom porastu. Planirate li modernizirati i taj aspekt prodaje te ponuditi kupcima mogućnost nabavke proizvoda preko interneta?

To je jedna od sigurnih opcija na kojoj naši timovi već rade. Naše iskustvo na tom području više je nego zavidno zahvaljujući PRIVATE SALE kanalu gdje smo se potpuno izvježbali i na vlastitoj koži naučili sve ono što je potrebno za prezentaciju i distribuciju proizvoda putem Interneta. Uskoro ćemo tržištu predstaviti novi projekt i u tom segmentu.

Kako vidite trenutno stanje u hrvatskoj modi? Postoje li problemi koji su nepremostivi ili smatrate da za sve prepreke postoji i solucija?

Ukoliko postoji dijalog tada ne bi trebalo biti nepremostivih problema. Žalosno je što prostor u medijima često dobivaju diletanti koji nemaju pojma niti o poslu, niti o modi, a prezentiraju se kao takvi. Mediji su izrazito bitan faktor jer oni su most komunikacije između proizvoda i javnosti. U ozbiljnoj modi svaki brand ima svoj ozbiljni kredibilitet i jasnu misiju s kojom ide u budućnost. Nitko se u našem konceptu ne bavi modom jer to smatramo kao nešto što je izrazito „cool", „zabavno" ili „dobro zvuči kada pričaš sa drugim ljudima". Od samog početka krenuli smo kao ozbiljna kompanija i takvi namjeravamo ostati.

Gledate li na ovu suradnju kao na jednu vrstu mini revolucije u hrvatskoj modnoj industriji?

Kada vam je cilj po prvi puta konkretan broj domaćih dizajnera postaviti na mjesta kreativnih direktora u tim tvornicama onda to svakako nije mini revolucija već značajna točka preokreta. Biti ili ne biti za hrvatsku modnu scenu u mnogim njenim segmentima.

U svijetu, ključnu ulogu u modnoj industriji imaju buyeri koji u Hrvatskoj izostaju s modnih evenata. Što je razlog tomu?

Hrvatska nema desetke modnih robnih kuća i konceptualnih dućana kao što je to u inozemstvu. Ako je netko i zainteresiran da kupi trideset haljna jednog dizajnera - kako će taj dizajner isproducirati narudužbu i u kojem roku? Što ako buyer, kao što je to običaj u inozemstvu, želi jedan model, ali u nekoliko različitih verzija? Ne možemo imati ozbiljne buyere ako nemamo ozbiljan sistem odnosno industriju.

U planu je i pokretanje sajma hrvatske mode. Što želite postići s tim projektom?

Dodatno otvoriti modu široj javnosti i razbiti tu barijeru koja svakako postoji kod opće percepcije modnih revija. Sajmom želimo pozvati sve dizajnere kao i industriju da se otvoreno predstave svim zainteresiranim posjetiteljima, ali što je još važnije da ostvare međusobnu sponu. Ne živimo u vremenu kada kupac dolazi brandu već brand na sve moguće načine mora doći do kupca. Internet je važan faktor u tome , ali fizički susret i dalje ima presudnu ulogu. U tom smislu svi su pozvani da nam se pridruže na nacionalnom modnom sajmu pod imenim FASHION.HR INDUSTRIJA koji će se održati od 11-13. ožujka 2011. godine.

Koliko je riskantno u recesijskoj godini pokrenuti ovako velike projekte vezane uz industriju luksuza?

Ovo nije industrija luksuza jer nije nam cilj prodavati unikate niti hrvatsku verziju visoke mode. Moda o kojoj mi govorimo je potrebna, praktična i funkcionalna. Trebala bi biti dovoljno "cool" da je nosi vaša novinarka Ana Bacinger, dovoljno funkcionalna da je nosi moja mama i, nadam se, dovoljno jeftina da će je moći priuštiti svaki hrvatski građanin. To nam je cilj.

INTERVJU: Ana Pavić/Fashion.hr

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 19:39