Googleov servis za prikazivanje video sadržaja YouTube po prihodima je već prestigao neke od većih svjetskih televizija a polako se približava najvećima - prema izvješću eMarketera, u 2014. prihodi im dosežu 5,6 milijardi dolara.
Impresivan godišnji rast od 51 posto još je impresivniji kada se usporedi s rezultatima konkurenata. Recimo, omiljena kabelska televizija AMC Networks - autor hit-serija kao što su “Breaking Bad” ili “Walking Dead” i u čijoj su mreži AMC, IFC, WE tv, Sundance Channel te IFC Films studios - u zadnjem kvartalu imala je prihode od 395 milijuna dolara, što bi na godišnjoj razini bilo 3,5 puta manje od YouTubea.
Jači od ESPN-a
Kada se YouTube usporedi s gigantom poput ESPN-a, stvari stoje ovako: ESPN je 2013. zaradio 10 milijardi dolara, a čak 6,5 milijardi došlo je od pretplata koje dobivaju od kabelskih pružatelja usluga. Od oglasa su zaradili samo 3,5 milijarde. Još veći konglomerat NBC - koji uključuje MSNBC, USA Network, Bravo i druge - u posljednjem je kvartalu prijavio prihode od 3,8 milijardi dolara, što bi na godišnjoj razini iznosilo 15,2 milijarde. Svakako više od YouTubea, ali treba uzeti u obzir da se ovdje radi o okršaju tvrtke koja postoji od 1931. godine i servisa starog osam godina.
YouTubeov oglašivački biznis također bilježi značajan rast - ove bi godine trebao donijeti 1,13 milijardi dolara, 39 posto više nego lani, kada su zaradili 810 milijuna. Iako će i dalje ostati broj jedan u segmentu video web stranica, s projiciranih 18,9 posto tržišnog udjela, to je pad s lanjskih 21,2 posto. Stoga eMarketer predviđa da YouTube, dok god tržište digitalnih videooglasa bude raslo, u iduće tri godine neće bitno povećavati udjel.
Servis ima mnogo veću publiku nego rivali poput Facebooka, AOL-a, Yahooa ili Microsofta i daleko više video isječaka, ali monetizacija silnog prometa još je slaba.
Novi modeli
Veći dio sadržaja na YouTubeu je ili prekratak za uključivanje reklama ili korisnici pak stvaraju “antibrendovski” sadrža. Kako bi potakao oglašivače, YouTube je u proljeće lansirao uslugu Google Prefered, s oglasnim paketima za top 5 posto svog video fonda a odnose se na sadržaj poput glazbe, proizvoda za ljepotu, hranu i zabavu.
Kako bi dominaciju proširili i na mobilno tržište, najavili su nove formate oglasa, testiraju alat za laku izradu animiranih GIF-ova iz videa i proširili su opciju TrueView,preskakanja reklame nakon pet sekundi, u mrežu od više od 650 tisuća aplikacija. S obzirom da je YouTube samo u kolovozu imao 159 milijuna jedinstvenih posjetitelja, očekuje se da će ti potezi dobro odjeknuti i u mobilnom svijetu iako oglašivači, generalno gledano, plaćaju manje za oglase na mobilnim platformama nego za desktop. To je ozbiljan problem zbog migracije korisnika s desktopa u mobilni svijet.
Snaga televizije
Oglašavanje na digitalnim videoplatformamama ove bi godine trebalo porasti za 56 posto, na 5,66 milijardi dolara, ali će se, prema eMarketeru, usporavati i do 2018. pasti na 12,82 milijarde. YouTube Googleu donosi 10 posto cjelokupnih prihoda, a čitava kompanija uvelike ovisi o oglasima. Iako su prihodi u 3. kvartalu rasli 20 posto, na 16,5 milijardi dolara, što je bilo samo milijun manje od očekivanja Wall Streeta, vrijednost dionice tada je pala za 2 posto. Prema procjenama analitičara, televizija ostaje najsnažnija oglašivačka platforma u Sjedinjenim Američkim Državama, sa čak 68,5 milijardi dolara ove godine, što je desetak puta više od iznosa koji oglašivači daju za digitalne videooglase. Prema eMarketeru, oglašavanje na TV-u rast će više od digitalnog u svakoj godini sve do 2018. Na svjetskoj razini, YouTube bi ove godine trebao generirati neto profit od 2,8 milijardi dolara, što bi u sljedećoj trebalo porasti na 3,5 milijardi, barem prema procjeni analitičara iz tvrtke Jefferies & Co. Prema toj metrici, YouTube bi bio vrijedan između 26 i 40 milijardi dolara, potencijalno više od, recimo, Netflixa, čija je tržišna kapitalizacija 29 milijardi.
I naše će trendove diktirati mobilno
Cjelokupno oglašivačko globalno tržište, prema procjeni Nielsena ove će godine iznositi 545,4 milijarde dolara.
Kamilo Antolović iz agencije K&K Promotion, koji je sa suautorom Predragom Haramijom uskoro objavljuje knjigu “Odgovorno oglašavanje”, izračunao je da se 2013. u Hrvatskoj od ukupnih 1,39 milijardi kuna utrošenih u oglašavanje 107 milijuna odnosilo na internet, najviše na “display” oglase te pretraživače i društvene mreže. Dok je, dakle, oglašivačko tržište u Hrvatskoj ukupno padalo 7 posto, internetsko oglašavanje raslo je 19 posto.
- Prema raspoloživim podacima, u globalnom rastu oglašavanja posebno se ističe ulaganje u digitalne medija, a najznačajniji rast bilježi mobilno oglašavanje, što će izvjesno obilježiti i iduće godine.- kaže Antolović -Neke prognoze, primjerice AdWeeka, govore da će 2020. godine oko 75 posto ukupnog ulaganja biti usmjereno u digitalni marketing i digitalne kanale, gdje će dominirati mobilni mediji. Za razliku od svijeta, u Hrvatskoj će, prema svemu sudeći, i ova godina biti godina pada, osim već spomenutih digitalnih medija koji će bilježiti rast - smatra Antolović.
I. M.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....