Prije dvadesetak godina, kad ih gotovo nitko nije imao, ljudi su voljeli diskreditirati mobitele kao napravu za folirante, mafijaše ili, uz malo predrasuda, za Hercegovce. Danas nema tko nema mobitel - prema predviđanju Međunarodne telekomunikacijske udruge, broj registriranih mobitela u svijetu ove godine prijeći će pet milijardi.
Svijet je prije 23 godine imao stanovnika koliko danas ima mobitela, a brojka od pet milijardi znači da više ljudi ima pristup mobitelu nego što, prema podacima UN-a, ima pristup čistom zahodu.
Veliko iskušenje
Broj mobitela najviše raste u afričkim zemljama, koje su, barem što se tiče masovne upotrebe, preskočile nekoliko stepenica razvoja (fiksni telefon, kabeli, kompjutori) i sada pokušavaju nadoknaditi taj zaostatak inovativnom upotrebom mobitela, koji se koriste ne samo za povezivanje dosad nepovezanih krajeva nego i za učenje, prebacivanje novca... Razvijeni svijet, za razliku od Afrike, kao da sve manje postaje opsjednut mobitelima jer stigla je nova igračka: iPad.
Nitko, naravno, ne misli da će tzv. tablet računala, bez tipkovnice i miša, samo s ekranom osjetljivim na dodir, postati kao mobiteli, nešto bez čega je moderan život nezamisliv. Uvijek ćete moći preživjeti i “samo” s pametnim mobitelom i kompjutorom (iPad je nesto između), ali ako imalo volite tehnologiju i gadgete, oprez: bit ćete u velikom iskušenju.
Kao i s mobitelima, reakcija velikog broja ljudi na iPad je: kome to treba, osim folirantima. Kad se pojavio u Americi, dalek i neopipljiv (posredovan samo kroz medije), iPad je i među hrvatskim tehnološkim entuzijastima dočekan sa skepsom i blagim podsmijehom. Ali onda su proteklih desetak dana iPadi počeli stizati preko hrvatske granice. I - gle čuda! - odjednom su komentari oduševljenja potekli uobičajenim kanalima komunikacije na webu. Jedno je vidjeti iPad na slikama. Lako je zaključiti da je taj uređaj nepotreban luksuz. Ali drugo je držati ga u ruci i isprobati. Teško je više se od njega odvojiti.
Stotine tisuća ljudi osobno se uvjeravaju u istinitost riječi Stevea Jobsa na prezentaciji iPada u siječnju: dobar je osjećaj imati cijeli internet u ruci. Ne u ruci koja dira miša, nego doslovno u ruci, koja prstima surfa webom kao da crta u pijesku.
Jedna od tajni uspjeha Appleovih proizvoda su ovlašteni Appleovi dućani u kojima se posjetitelje upravo potiče da isprobavaju raskošno izložene uređaje bez ikakve obveze kupnje. Mnogi dolaze samo da bi surfali, djeca u posebnim dječjim kutićima igraju igrice kao da su u vrtiću, i sve to čini Appleove uređaje razumljivijima i privlačnijima svakom tko ih osobno iskusi.
Vrtoglave cijene
U Hrvatsku su prvi iPadi privatnim kanalima iz Amerike stigli nevjerojatno brzo, u samo dan-dva. Ali nije to samo slučaj s Hrvatskom. U Hong Kong putnici iz Amerike stižu s velikim koferima napunjenim isključivo kutijama iPada, koliko god ih stane. Hong Kong je uvijek bio centar trgovine svega elektroničkog i tamošnji trgovci, pa ni kupci, nisu si mogli dopustiti da propuste početak iPad groznice.
New York Times prenosi rekordne cijene koje su zabilježene na crnom tržištu: u Indiji je jedan iPad prodan za 2250 dolara, u Velikoj Britaniji za 5500 dolara, nevjerojatnih deset puta više od njegove cijene u Americi gdje je uređaj kupljen i odakle je donesen.
U Americi se iPadi prodaju puno više nego što se očekivalo i zbog toga je Apple odgodio početak prodaje u zemljama poput Britanije koje su prve sljedeće na redu za iPad. Još se ne zna kad će se službeno početi prodavati u Hrvatskoj i koliko će koštati.
Ni činjenica da se aplikacije ne mogu kupovati direktno s iPada u zemljama u koje još nije došao nije omela kupce izvan Amerike. Aplikacije se uvijek mogu kupovati preko hrvatskog iTunesa na kompjutoru pa onda sinkronizirati s iPadom, ali da bi mogli kupovati i u hodu, prvi Hrvati koji koriste iPad shvatili su da mogu preko e-Baya naručivati “poklon-bonove” za kupnju u američkom iTunesu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....