PRERANO I PRESKUPO

PLATILI GA 13 MILIJARDI DOLARA Novi američki nosač aviona prepun je grešaka, tvrdi analiza

 Cathrine Mae O. Campbell / U.S. Navy

Malo tko će osporavati činjenicu da je američka vojska najmoćnija na svijetu, ako ne već po ljudstvu (gdje, jasno prevladava Kina), onda po broju i tehnologiji dostupnog oružja. Budžet Pentagona za ovo godinu iznosi zapanjujućih 597.5 milijardi dolara, što je više nego sljedećih devet zemalja na listi najvećih vojnih budžeta ukupno ima na raspolaganju.

S velikim novcem sve češće dolaze i veliki promašaji, od kojih je najpoznatiji program razvoja multifunkcionalnog borbenog aviona F-35 Lightning u koji je već ulupano preko 400 milijardi dolara iako su u funkciji tek dvije eskadrile, a rezultati s testiranja navodno nisu toliko spektakularni kakvim ih vojska, koja mora opravdati enormni trošak, prikazuje.

No, problemi s novim tehnologijama nisu ograničeni samo na zrak. Krajem ove godine u flotu Američke mornarice trebao je ući novi nosač aviona USS Gerald Ford, prvi iz nove klase koja će po tradiciji dobiti ime prvog broda. Njegov razvoj do sad je koštao 12.9 milijardi dolara, što je za 4 milijarde više (prilagođeno na inflaciju) nego što je koštao USS Nimitz, prvi brod iz klase od 10 nosača aviona koju bi klasa Ford trebala zamijeniti.

USS Gerald Ford otprilike je istih gabarita kao i brodovi prethodne klase (337 metara dužine i 76 visine, što ga čini neznatno većim od Nimitza), ali će imati nešto manju posadu, oko 4660 osoba nasuprot preko 5000 koji se nalaze na sadašnjoj Nimitz klasi. Pogon će osiguravati dva nuklearna reaktora koji će proizvoditi snagu od 300 megavata svaki (tri puta više nego oni na Nimitzu) i osigurati da limit plovidbe bude ograničen tek količinom zaliha (kao što je to inače slučaj s nukleranim pogonom).

Mornarica od novog nosača aviona očekuje znatna poboljšanja i tehnički napredak u odnosu na Nimitz klasu, pa je tako novi brod opremljen modernim AN/SPY-3 AESA radarom i revolucionarnim elektromagnetskim sustavom za lansiranje zrakoplova koji bi u teoriji trebao omogućiti lansiranje 25 % aviona više nego nosači klase Nimitz, uz 25 % manje članova posade. Uostalom, cijeli dizajn broda i novi nuklearni reaktori A1B trebali bi biti znatno poboljšanje u odnosu na dizjan i pogon klase Nimitz.

Iako u teoriji sve ovo zvuči impresivno, USS Gerald Ford već je prekoračio originalno predviđeni datum ulaska u flotu za dvije godine, a budžet je službeno prekoračen za 22 posto, iako neki smatraju da se radi o većem postotku. Konačno, samo tri mjeseca prije nego što će ući u flotu, neovisna analiza programa koju je naručio Pentagon zaključila je da se u projekt krenulo prerano i da mnoge ključne tehnologije nisu do kraja razvijene, što bi moglo oslabiti performanse prvog i drugog broda u klasi (USS John. F. Kennedy)

- S naknadnom pameću, možemo zaključiti da je bilo pogrešno uključiti u program toliko neprovjerenih tehnologija - rekao je jedan od ljudi koji su provodili nalaizu, Frank Kendall, tajniku mornarice Rayju Mabusu u dopisu koji je prvi objavio Bloomberg.

Naime, pogonski dio broda još uvijek ima problema s glavnom turbinom (a očekuje se da će snažni rekatori u budućnosti pogoniti ne samo brod, nego i oružja poput lasera i novih topova), oprema za uzlijetanje i slijetanje s broda zakazuje mnogo češće nego što se očekivalo, a novi radar nije adekvatno integriran u brodske sustave.

Mornarica, s druge strane, nastoji opravdati trošak i novi dizajn broda:

- USS Ford, kao i svaki brod koji je prvi u klasi, ima te će i dalje imati mnoge izazove. No, mogućnosti koje ima su potrebne sada i u budućnosti te će mornarica nastaviti s teškim poslom da Ford bude čim prije spreman za ulazak u flotu, s posebnom pažnjom usmjerenom na nove sustave- rekao je glasnogovornik Američke mornarice, zapovjednik Mike Kafka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 15:13