NA OVO TREBA PAZITI

Pet potrošačkih prevara u 2023.: Opasni pozivi, kritične aplikacije, a ni na ulici niste baš sigurni

Ilustracija

 Vladimir Dugandzic/Cropix
Ne nasjedajte na navodne pozive iz vaše banke - nerijetko takvi pozivi imaju i lažan ID

Potrošači su sve štedljiviji, a time i sve zainteresiraniji za stjecanjem dodatne zarade, što najbolje znaju brojni prevaranti. Njihov biznis u 2022. godini je procvjetao, a izgledno je da će slična situacija biti i u tekućoj zbog čega je britanska udruga za zaštitu potrošača Which pripremila kratki vodič. U njemu saznajte kojih tipova financijskih prevara se trebate čuvati te kako se najbolje obraniti.

Novčane mule

Nikad, ali baš nikad ne dopustite nekome da putem vašeg bankovnog računa prebacuje novac u zamjenu za naknadu. Kriminalne skupine koriste "novčane mule" kako bi putem njih legalizirale svoj novac, a žrtve uglavnom pronalaze među mlađom populacijom, i to putem društvenih mreža, lažnih oglasa za posao i mailova. Prevaranti potrošače obično pokušavaju namamiti tako da im šalju novac "greškom" kojeg onda traže da im se vrati, nagovaraju ih da se prijave za kredit u ime nekog drugog ili tako da žrtvu naprosto mole da putem svojeg računa premjesti novac.

Špijuniranje preko ramena

Iako su najčešće online prevare, treba znati kako prevaranti i dalje vrebaju fizičke kartice nakon što su se prethodno domogli PIN-ova putem kamera postavljenih na automatima ili pak dobrim starim klasičnim špijuniranjem preko ramena. Samo u UK prevare putem fizičkih kartica u prvoj polovici 2022. bile su teške 33.6 milijuna funti dok su prevare koje su podrazumijevale falsificiranje dokumenata na temelju kojih su se prevaranti u bankama domogli novih kartica na tuđe ime dosegle 21.4 milijuna funti.

Aplikacije za hakiranje računa

Skandal s aplikacijom 2FA Authenticator koju je, prije nego što je otkriveno kako krade lozinke bankovnih računa s mobitela korisnika, skinulo preko 10 tisuća korisnika pokazao je kako treba paziti što se instalira na uređaj. Savjet potrošačima je da aplikacije skidaju s platformi kao što su Apple store i Google Play Store koje su zasad najpouzdanije te da ne klikaju na ponude za aplikacije koje dobiju putem mailova.

Pozivi i mailovi iz banke

Ne nasjedajte na navodne pozive iz vaše banke - nerijetko takvi pozivi imaju i lažan ID zbog čega vam se čini da doista stiže iz vaše poslovnice, mnogi se svode na automatske poruke koje potrošača pozivaju da pritisne određeni broj na tipkovnici kako bi dobili informaciju o nekom sumnjivom transferu. Sve uglavnom djeluje autentično jer prevaranti obično znaju i neke osobne podatke ljudi koje nazivaju, a gdjekad šalju i poruke s linkovima koji potrošača vode direktno do prevaranta. Ono što žele jest nagovoriti vas da im odate povjerljive podatke ili da vam pomognu prebaciti novac na sigurniji račun.

Prevare s online trgovinom

Nikad nije dovoljno upozorenja potrošačima da dobro provjere s koje online stranice se spremaju nešto kupiti - one često izgledaju autentično, no čovjek treba biti posebno oprezan ukoliko se predlaže kupovina putem transfera ili Pay Palove opcije "Friends and Family". Dodatni alarm nakon kupovine obično budu i SMS poruke sa zahtjevima da se odgodi dostava te linkom putem kojeg je to moguće napraviti, a koji zapravo prevarantima omogućava da vam na mobitel instaliraju spyware.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 00:24