NA APARTIMA

Naš poznati stručnjak za medije: ‘Iznenadila me sudbina dva najpoznatija ‘clickbait‘ portala. Nisam računao na dvije stvari...‘

Novinar Filip Pavić i profesor novih medija Domagoj Bebić

Prema Bebiću, mediji danas nemaju izbora nego stvarati sadržaj koji ljudi žele čitati. "Mijenjat će se platforme, ali teme će uvijek ostati iste. I dalje ćemo cijeniti dobar trač", govori.

"Mi danas živimo u jednoj iluziji što je novinarstvo", kaže Domagoj Bebić, profesor na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti i stručnjak za nove medije.

Najprije, romantiziramo novinarstvo, mislimo da bi ono trebalo biti ozbiljno.

"Ali moderno novinarstvo, kakvo je danas, nastalo je zapravo u Americi početkom 20. stoljeća, kao žuto novinarstvo, puno rasizma, krivih informacija, fake newsa, izazvali su jedan rat američko-španjolski s krivim informacijama", govori Bebić.

Čak je najveća novinarska nagrada nazvana po Josephu Pulitzeru, čovjeku koji je utemeljio senzacionalistički pristup novinarstvu. "Znači, kvalitetno novinarstvo na koje se mi danas pozivamo je anomalija, a ne standard u povijesti", priča.

Novinar Filip Pavić i profesor novih medija Domagoj Bebić u novoj epizodi podcasta Jutarnjeg ‘Na aparatima‘ razgovaraju kako je zapravo nastao ‘clickbait‘, zašto su propali ‘clickbait‘ portali Vice i Buzzfeed, poznati po svojim viralnim sadržajima, zašto su tračevi važni za društvo i hoće li TikTok uskoro zamijeniti stare medije - novine i televiziju.

Cijelu epizodu možete pogledati na YouTube kanalu Jutarnjeg lista.

Nakon što su dvije medijske kuće, najpoznatije po viralnim sadržajima i ‘clickbaitu‘, Vice Media i BuzzFeed - propale, točnije, Vice je podnio zahtjev za bankrot, a BuzzFeed najavio zatvaranje svojeg odjela vijesti i otpuštanje 15 posto novinara - pitamo se što to znači? Je li napokon došao kraj ‘clickbait‘ medijima? Jesu li čitatelji odlučili kazniti medijsko podilaženje najnižim strastima?

"Ne baš. Razmislite kakav će naslov biti na ovom članku? Vjerojatno mora biti takav da izazove reakciju, da bude katastrofičan, da privuče pažnju. Vice i BuzzFeed su bili poznati po tome što su podilazili publici, zovemo ih viralnim medijima jer je njihov sadržaj nešto čemu ne možete odoljeti. Ljudi imaju individualnu pažnju od nekoliko sati, a ako ih ne ulovite s viralnim sadržajima, nećete uspjeti poslovati kao medij. Ja sam mislio da je model Vicea i Buzzfeeda budućnost medija, ali nisam računao na dvije stvari", govori Bebić.

Nije računao, kako kaže, da će ‘clickbait‘ model novinarstva kolabirati pod društvenim mrežama. Točnije, da će Facebook, Instagram, TikTok platforme postati glavni izvor informiranja za mlađu publiku, a ne portali. I drugo, nije računao da će ‘clickbait‘ završiti u mainstreamu - ostavljajući time nišne portale poput Vicea i BuzzFeeda praktički bez posla.

"Clickbait je danas postao standard. I BuzzFeed je u tome dominirao, s naslovima kao ‘Pogledajte što je ovaj sada napravio‘. Oni bi se uspjeli održati da su ostali u svojoj lifestyle niši, ali su previše htjeli i na kraju propali", tumači Bebić.

Međutim, biti ‘tračerski‘ medij, tabloid, žuta štampa za njega nije nešto što zaslužuje snebivanje. Štoviše, on smatra, i antropolozi ga u tome podržavaju, da je čovjek na vrhu hranidbenog lanca (ili informacijskog lanca) upravo zahvaljujući sposobnost širenja, kako kaže, metainformacija, odnosno tračeva.

"U prirodi, svaka vrsta ima neki oblik informiranja, kao ‘pazi, iza tebe je tigar‘. Ali samo čovjek ima metainformacije kao ‘je li on dobar muškarac za tebe‘, ‘kako i gdje se trebaš se školovati‘, i upravo su takve informacije, tračevi zapravo, utjecali na razvoj čovjeka i društva kakvo danas poznajemo. I to ne tvrdim samo ja, nego i antropolozi", objašnjava Bebić pozivajući se na Yuvala Hararija, izraelskog intelektualca koji je istu tezu iznio u svojoj knjizi "Sapiens".

Prema Bebiću, mediji danas nemaju izbora nego stvarati sadržaj koji ljudi žele čitati.

"Mijenjat će se platforme, ali teme će uvijek ostati iste. I dalje ćemo cijeniti dobar trač", zaključuje.

Podcast "Na aparatima" bavi se temama budućnosti, tehnologije i društva. Pratite ga na vašim najbližim aparatima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. ožujak 2024 19:41