Aktivisti koji djeluju u sklopu kampanje Stop Hate for Profit (hrv. zaustavite mržnju za profit; SHFP) uspjeli su nagovoriti nekoliko velikih tvrtki da se prestanu oglašavati na Facebooku, ali i nekim drugim društvenim mrežama, koje, kako tvrde aktivisti, ne rade dovoljno na uklanjanju govora mržnje i rasističkog sadržaja, piše BBC.
Proizvođač sportske opreme Adidas, proizvođač automobila Ford i tehnološka tvrtka The Hewlett-Packard Company (HP) prestali su se oglašavati na Facebooku te su se tako pridružili Coca-Coli, multinacionalnoj tvrtki Unileveru i američkom lancu kafića Starbucks koji su također povukli svoje oglase sa spomenute društvene mreže. Internetski portal Axios piše da se Microsoft u svibnju prestao oglašavati na Facebooku i Instagramu (Facebook mu je vlasnik) zbog bojazni oko nedefiniranog "neprimjerenog sadržaja".
Društvena mreža i internetski forum Reddit povukli su poteze koji za cilj imaju uklanjanje govora mržnje sa svojih platformi te su tako pritisnuli Facebook da napravi isto.
Može li bojkot Facebooku nanijeti štetu? Apsolutno, jer Facebook najviše zarađuje od oglasa. David Cumming iz tvrtke Aviva Investors rekao je za BBC da gubitak povjerenja i percipirani izostanak morala može "uništiti tvrtku". Cijena Facebookove dionice u prošlog je petka pala za osam posto, što je, barem u teoriji, iz džepa direktora Marka Zuckerberga izbilo 7,4 milijardi dolara.
Problem, ili ne?
Može li bojkot prerasti u egzistencijalni problem za Facebook? Nije do kraja jasno.
Bojkot Facebooka nije prvi puta da su velike tvrtke bojkotirale neku društvenu mrežu ili srodnu platformu. Svjetski poznate tvrtke prije tri su godine bojkotirale YouTube jer su se njihovi oglasi prikazivali prije, tijekom i poslije rasističkih i homofobnih videa. Taj je bojkot u međuvremenu pao u zaborav. YouTube je promijenio svoju politiku oglašavanja, a Google, YouTubeov vlasnik, danas posluje sasvim dobro. Još je razloga za skepsu prema bojkotu Facebooka.
Kao prvo, mnoge su se tvrtke obvezale na bojkot u trajanju od mjesec dana i to u srpnju ove godine. Kao drugo, i možda još važnije, većina Facebookovih prihoda od oglasa dolazi od tvrtki koje se klasificiraju kao male i srednje. CNN piše da je 100 najrastrošnijih brendova prošle godine na Facebook oglašavanje potrošilo 4,2 milijarde dolara, što je oko šest posto Facebookovih ukupnih prihoda od oglašavanja. Velika većina tvrtki srednje veličine za sada ne bojkotira Facebook.
Mat Morrison, šef za strategiju u oglašivačkoj agenciji Digital Whiskey, rekao je za BBC da si ogroman broj manjih tvrtki jednostavno ne može priuštiti bojkot. On kaže da se te tvrtke oglašavaju na Facebooku jer su ti oglasi jeftiniji od onih na televiziji te zato što preko Facebooka mogu bolje doprijeti do svoje publike. "Mi možemo opstati isključivo zahvaljujući pristupu tim detaljno definiranim publikama, publikama koje nisu publika masovnih medija. Mi ćemo se nastaviti oglašavati na Facebooku", pojasnio je.
Meta za lobiste
Facebook se doima kao odlična meta za lobiste, budući da jedna osoba, Mark Zuckerberg, u svojim rukama drži veliku moć odlučivanja. Ako on želi nešto, on to dobije. Lobist mora uvjeriti samo jednog čovjeka. No, vrijedi i obrnuto. Drugi dioničari na Zuckerberga ne mogu vršiti pritisak kao što je to slučaj u drugim tvrtkama. Ako on ne želi nešto napraviti, to se neće dogoditi.
Zuckerberg je dosad pokazao da ga se u ovom slučaju može "mrdnuti". Facebook je prošlog petka objavio da će označavati sadržaj koji promovira mržnju te da će ovog tjedna najaviti još poteza. To neće biti dovoljno da se zaustavi SHFP.
Reddit je u ponedjeljak zabranio podforum "The_Donald" koji je posvećen sadržaju koji je povezan s aktualnim predsjednikom Sjedinjenih Američkih Država Donaldom Trumpom jer je uočio da njegovi članovi zlostavljaju i prijete drugim korisnicima. Dakako, nije riječ o službenom podforumu, ali je riječ o mjestu koje je Trumpa podržavalo, najčešće pomoću memova. Reddit je prije zabrane smanjio doseg objava koje su stvarane u tom podforumu. Uz to, platforma za emitiranje uživo Twitch (u vlasništvu Amazona) zabranila je program koji je vodila Trumpova izborna kampanja. Iz Twitcha su rekli da su dva videa s Trumpovih skupova prekršila pravila o dijeljenju sadržaja koji promovira mržnju.
Trump je u jednom od dva sporna videa ustvrdio da Meksiko u SAD šalje silovatelje, a u drugom je opisao fiktivnog Meksikanca koji provaljuje u dom Amerikanke. Prvi je nastao 2015. godine, a drugi ranije u lipnju ove godine. "Ne radimo iznimke kada je riječ o političkom sadržaju ili vijestima", rekli su iz Twitcha.
BBC piše da ovo biti turbulentna godina za društvene mreže. No, tvrtke uvijek gledaju bilancu. Ako su u zelenom, možda ne treba napraviti nikakve promjene. Zakoračimo li u jesen bez da je bojkot Facebooka prestao, onda bismo mogli svjedočiti velikoj prekretnici u funkcioniranju društvenih mreža.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....