MONETIZACIJA INTIME

KAKO MOJA MJESEČNICA DRUGE ČINI BOGATIMA Isprobala sam aplikaciju za menstrualni ciklus koja čak pogađa vjerojatnost za postizanje sljedećeg orgazma

Lakonski otkrivamo detalje o vlastitoj intimi, a aplikacije bilježe čitav niz podataka
 Biljana Blivajs / CROPIX
 

Jesam li razdražljiva, naduta ili možda raspoložena za koketiranje, koja mi je kilaža, osjećam li bol u vratu, jesam li bila seksualno aktivna, koristim li kontracepciju, kakva mi je kosa, jesam li plakala, jesam li gladna, kakve su mi promjene na koži, muči li me nesanica...

Sve to, poput najintimnije prijateljice, zanima moju mobilnu aplikaciju za praćenje menstrualnog ciklusa i ovulacije. Osobno, ne dijelim s njom redovito sve te podatke (isključivo zbog lijenosti), već obično jednim klikom mjesečno unesem početak mjesečnice, a aplikacija mi potom, na temelju prije unesenih podataka o duljini ciklusa, sama izračuna kada mogu očekivati sljedeću te kada je moja plodnost najveća. Ništa me ne može iznenaditi, nekoliko dana prije menstruacije notifikacijom mi javlja kada će krenuti bolovi u donjem dijelu abdomena, idealno! Moj kalendar, aplikacija koju već godinama koristim, u Trgovini Play ima preko 100 milijuna preuzimanja i ocjenu 4.8 od 5. Jednostavna je za korištenje, u njoj je sve ružičasto i mogu izabrati svog ljubimca (psa, macu, zeku, zebru...) koji mi javlja sve “novosti”.

Digitalni ginekolog

Što više informacija joj dajem i što me dulje prati, ona je točnija u svojim predviđanjima, čak mi može izračunati vjerojatnost za postizanje sljedećeg orgazma. U nekoliko klikova omogućuje mi da svom ginekologu na mail pošaljem statistiku o ciklusu, mogu koristiti i forum, razmjenjivati iskustva s drugim ženama (gotovo njih 300 tisuća) o temama poput make-upa, vježbanja, mode, problema u vezi, trudnoći i dojenju... Slava developerima, ova jednostavna, besplatna aplikacija napravljena je da meni olakša život i da mi pruži bolji uvid u rad mog tijela, zar ne? To je lice naše najintimnije prijateljice, a njeno naličje pokazuje zanimljivu činjenicu - žene, naša menstruacija druge čini bogatima! U zamjenu za aplikaciju koja olakšava naš život, mi moramo dati dosta svojih privatnih podataka, a da ne znamo što se točno s njima događa.

Nedavno provedena anketa Guardiana na koju sam naišla pokazala je da ni ne razmišljamo o činjenici gdje svi ti intimni podaci o nama odlaze, koliko su vrijedni istraživačima, developerima aplikacija, a posebice oglašivačima. Ukratko, nismo svjesne da drugi zarađuju na našoj menstruaciji, i to dobro, i da uopće ne znamo da su “ženske aplikacije” pravi rasadnik privatnih podataka koji odlaze tko zna gdje... U veljači ove godine otkriveno je da određene zdravstvene aplikacije, među kojima je najpopularnija američka aplikacija za praćenje menstrualnog ciklusa Flo (i kod nas iznimno popularna), dijele podatke iz svojih aplikacija s Facebookom.

To se, naravno, događalo bez znanja korisnika, a čak i bez znanja proizvođača najpopularnijih operativnih sustava, Applea i Googlea, koji su omogućili preuzimanje tih aplikacija iz svojih trgovina. Podaci su se koristili za poboljšavanje točnosti plasiranja oglasa unutar Facebookove oglasne mreže. Podaci koje su Flo i druge aplikacije slale Facebooku pokušavale su se povezati s Facebook profilom osoba, baš kako bi skup podataka bio što kompletniji, a oglašavanje što preciznije. Recenzije o Flo aplikaciji su gotovo besprijekorne (ocjena 4,9 u Trgovini Play) i stoga još više straši činjenica da Facebooku šalje osjetljive informacije, poput vremena mjesečnice ili kada korisnice pokušavaju zatrudnjeti.

Unosno tržište aplikacija
  • 100 milijuna žena diljem svijeta koristi mobilne aplikacije za praćenje menstrualnog ciklusa
  • 1 milijarda dolara uložena je u razvoj tih aplikacija u proteklih nekoliko godina
  • 350 milijuna dolara zaradili su vlasnici aplikacija u proteklih nekoliko godina
  • 93%preciznosti imaju ove aplikacije kad pogađaju detalje ciklusa svojih korisnica

Pravni labirint

“Taj je slučaj proglašen skandaloznim jer je riječ o osjetljivim zdravstvenim podacima, a s obzirom na to da mnoge aplikacije imaju pristup i našim osobnim podacima, poput broja kreditne kartice, postavilo se pitanje jesu li se i oni slali Facebooku. Iako Facebook tvrdi da nisu, čak i da jesu, navodno su ih brisali, ali tu je tvrdnju nemoguće provjeriti. Nažalost, čak i uz GDPR u Europskoj uniji, pa i uz pravila privatnosti za pacijente u SAD-u, zahvaljujući kojima određene certificirane aplikacije ne smiju prodavati prikupljene podatke trećim stranama (među njima su popularne aplikacije za praćenje ciklusa Clue i Ovia), teško je znati tko sve koristi naše podatke i u koje svrhe, objašnjava mi Mia Biberović, izvršna urednica i partnerica u Netokraciji, magazinu posvećenom internetu, digitalnom poslovanju, marketingu i kulturi. Dakle, sa sigurnošću ne možemo znati kome i u kojoj mjeri se naši intimni podaci prodaju te koliko zapravo povređuju našu privatnost.

“S jedne strane, tu su slučajevi koji tek tu i tamo procure u javnost, poput skandala s aplikacijom Flo i prosljeđivanja podataka Facebooku, a s druge je tu slaba zaštita podataka kod određenih aplikacija, odnosno činjenice da se prečesto događaju propusti u zaštiti i potencijalni slučajevi hakiranja podataka. S time se 2016. susrela popularna aplikacija Glow, također za praćenje ženskog ciklusa i ovulacije”, kaže mi Mia.

Osim toga, unatoč čuvenom GDPR-u aplikacija može prikupljati podatke i preusmjeriti ih u druge svrhe jer smo mi na to pristali, često nesvjesno, prilikom instaliranja, automatski i bez razmišljanja stišćući tipku “dopusti”, ne proučavajući često duge i teško čitljive izjave o privatnosti. Neke od njih zaista zahtijevaju dobru vještinu čitanja između redaka kako bi se razumjelo da se podaci dijele s “partnerima” (Moj kalendar tvrdi da informacije ne daje trećoj strani, ali uostalom, tvrdio je i Flo). No, čak i da podaci koje ovakve aplikacije prikupljaju ne odlaze trećim stranama, poput oglašivačkih mreža ili u istraživačke svrhe, treba imati na umu da ih tvrtka, vlasnik aplikacije, zasigurno obrađuje i koristi - bilo da daje više značajnih informacija korisniku ili korisnici aplikacije, bilo da unutar aplikacije pokušava monetizirati svoju uslugu, primjerice, prodajom premium usluga koje su relevantne za tog korisnika (to Moj kalendar čini).

Što se internetskih oglasa tiče, vjerojatno osjetljivost mojih grudi ili nadutost nisu naročito interesantni oglašivačima, ali praćenje ciklusa aplikacije automatski pribavljaju informacije o mogućem početku jednog od najzanimljivijih perioda našeg života trgovcima - majčinstva.

“Primjerice, ako vrlo rano doznate da netko planira dijete ili da ga već očekuje, to omogućuje vrlo, vrlo precizno plasiranje oglasa. A, prema mom skromnom iskustvu, upravo su takvi potencijalni kupci spremni potrošiti ogromnu količinu novca dok se spremaju za novu životnu avanturu”, otkriva nam Mia. Kristina Durante, profesorica marketinga i socijalni psiholog, za Guardian je potvrdila da marketingaši već godinama proučavaju ženski ciklus što znatno pomaže plasiranju oglasa, što znači da nam se prikazuju oglasi za stvari za koje nismo ni svjesne da ih želimo, a “hormonski” su određene.

Vladavina hormona

“Prema našim istraživanjima, od prvog do 14. dana ženama vlada hormon estrogen, okrenute smo reprodukciji i sklonije kupnji seksi odjeće i kozmetike, a od 14. do 28. dana ciklusa dominantniji je hormon progesteron, pa smo više posvećene domu i kupnji stvari za opremanje kuće”, tvrdi Durante. Sudeći po tome, moje trenutno skrolanje po Facebooku i prikaz jednog oglasa vezanog uz uređenje doma i jednog za neko žensko recikliranje nije nimalo slučajno, zapravo se poklapa s trenutnom fazom mog ciklusa, ali u to nikako ne mogu biti potpuno sigurna. Za bolje razumijevanje ove igre s našim hormonima upitala sam za mišljenje ginekologa dr. med. Marka Kisića, specijalista ginekologije i opstetricije koji radi u Klinici za ženske bolesti i porode KBC-a Zagreb te zagrebačkoj Poliklinici Sinteza. On također smatra da postoje dvije jasne faze ciklusa koje digitalni marketingaši lako mogu “iskoristiti”.

“Žene su tijekom ciklusa pod utjecajem hormonskih promjena koje su neminovno prisutne i utječu na ponašanje. Možemo definirati dvije faze u smislu najvećih promjena raspoloženja. Kada govorimo o ženama u generativnoj dobi u fazi prije ovulacije, one teže reprodukciji. Libido raste, žele biti privlačnije, osjećaju se dobro u svome tijelu, a ako me pitate jesu li otvorenije shoppingu, sigurno njihova kupovina ide u smjeru artikala koji imaju veze s ljepotom, sa svime onime što će je učiniti ljepšom i privlačnijom, a možda i kupovinom seksi donjeg rublja”, opisuje Kisić.

“U drugoj fazi ciklusa promjene raspoloženja znaju biti izraženije, žene mogu biti razdražljive, nekima se pogoršava ten, libido pada, moguće su glavobolje, imaju potrebu češće ostajati kod kuće. Predmenstrualni sindrom svakako povezujemo s povećanom željom za slatkišima, sladoledom, za hranom općenito, pa možemo tvrditi da žene tada teže kupovanju više hrane...”, objašnjava mi dr. Kisić.

I zaista, tko bi rekao da je tržišna vrijednost podataka o našim menstruacijama toliko velika?!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 14:26