HT DONOSI

INOVACIJAMA DO RASTA: 80 posto menadžera svjesno je da će bez inovacija gubiti profit, pandemija je bila dodatni 'game changer' digitalizacije

Analiziramo zašto inovacije više nisu samo 'nice to have' dio IT budžeta, nego preduvjet za rast poslovanja i nezaobilazan dio cjelokupne poslovne strategije kompanija.

U trenutku kada zemlje polako otvaraju svoje granice i izrađuju se procjene utjecaja globalne pandemije na poslovanje, jedno je sigurno - navike potrošača zauvijek su se promijenile. U samo tjedan dana ožujka rast online kupovine porastao je više od 200 posto, a broj dnevno aktivnih korisnika online platforme za kolaboraciju Microsoft Teams skočio je sa 32 na čak 44 milijuna. "Novo normalno" je tu - većina poduzeća najavljuje rad od kuće do daljnjega, a više od 55 posto korisnika namjerava zadržati svoje novousvojene navike i mogućnosti koje im pruža tehnologija.

Jedna od najviše dijeljenih slika na društvenim mrežama posljednjih mjesec dana bila je ona s pitanjem "Tko je odgovoran za digitalnu transformaciju vašeg poduzeća: a) CEO b) CTO c) Covid-19?" i s debelo zaokruženim odgovorom c).

Za poduzeća, ova je pandemija bila poziv na buđenje. Tehnološke inovacije poput poslovanja u oblaku i digitalizacija nisu više "nice to have", "buzzword" i dio samo IT budžeta, nego preduvjet za rast poslovanja u novoj realnosti i dio cjelokupne poslovne strategije.

Upravo su navike i očekivanja korisnika ono što pokreće digitalizaciju, a one se drastično mijenjaju - više od polovice korisnika napustit će web stranicu ako se ona učitava dulje od 3 sekunde, a kupnja putem mobilnog uređaja postaje jednako popularna kao ona putem weba te će uskoro činiti udjel veći od 50 posto u online kupovini. O važnosti prepoznavanja očekivanja korisnika govori i činjenica da bi čak dvije trećine korisnika donijelo odluku o promjeni svoje banke ako bi smatrali da komunikacija s trenutnom nije u skladu s njihovim očekivanjima - personalizirana, pravovremena i relevantna (ona koja odgovara na postavljeno pitanje i uzima u obzir prethodnu komunikaciju s korisnikom).

INOVIRAJ I RASTI: POGLEDAJ NAJDETALJNIJI SPECIJAL O INOVACIJAMA U HRVATSKOJ

Ovo su samo neki od primjera kako digitalizacija i primjena inovacija pomažu poduzećima da se istaknu od konkurencije, dođu brže do svojih korisnika te im pritom pruže odlično korisničko iskustvo i uslugu. Sve više poduzeća koristi digitalne kanale poput WhatsAppa i Chatbota za direktnu komunikaciju sa svojim korisnicima, a trgovine uvode inovativnu AR tehnologiju za realniji prikaz artikala, pa tako korisnici sada mogu jednostavno putem mobilne aplikacije, iz vlastitog kauča, "sjesti" u novi model automobila ili "probati" tenisice i lakše se odlučiti na kupnju. Poduzeća koja pametno koriste podatke primjenom strojnog učenja za kreiranje personaliziranih ponuda imaju i nekoliko puta veće prihode od onih koja ne koriste tu inovaciju.

Iza naizgled jednostavne priče stoji niz složenih procesa u pozadini - da bi to omogućila, poduzeća trebaju znati pametno analizirati podatke i automatizirati procese, poštujući pritom regulativu vezanu uz privatnost i sigurnost. To može predstavljati izazov posebno manjim poduzećima - ne samo da je potrebno uložiti u licence i infrastrukturu za poslovne sustave, kakva su, primjerice, serveri, nego i dobro znati koju od tehnologija odabrati, razumijeti njihove različitosti, odnosno prednosti i mogućnosti, kao i troškove - a često su to tvrtke kojima je preskupo zapošljavati IT odjel koji bi te aktivnosti i podržao. Upravo tu stvara se jaz - s jedne strane, očekivanja potrošača brzo se mijenjaju i očekivanja rastu, a s druge poduzeća sporo uvode tehnološke inovacije. Korisnici se okreću naprednima. Vidljivo je to pogotovo sada, u vrijeme globalne pandemije, kada je potreba za online dostupnošću usluga i proizvoda gotovo preko noći zamijenila tradicionalne kanale komunikacije s korisnicima. Vidjelo se to i za nedavnog potresa, kada je većina ureda u centru Zagreba bila u opasnosti ili nedostupna, i to sa serverima na kojima su cjelokupno poslovanje i podaci velikog broja odvjetničkih i računovodstvenih ureda, što je onemogućilo bezbolan prelazak na rad od kuće i komunikaciju s klijentima, a time i značajno usporilo, ako ne i ugrozilo njihovo poslovanje.

Sada su više nego ikad vidljive prednosti korištenja tehnologije i primjena inovacija poput poslovanja u oblaku (engl. cloud computing). Iako hrvatski prijevod engleske fraze daje dojam pjesničkog i apstraktnog, poslovanje u oblaku vrlo je stvarna tehnološka inovacija s dokazanim koristima u povećanju prihoda i profitablinosti. Da je tako, uostalom, potvrđuje i činjenica da je čak 95 posto poduzeća s liste Fortune 500, godišnjeg poretka vodećih američkih poduzeća po prihodu, upravo korisnik Microsoft Azurea, jednog od najvećih svjetskih pružatelja poslovanja u oblaku i alata za digitalizaciju poduzeća.

Poslovanje u oblaku usporedivo je s najmom poslovnog prostora. Većina poduzeća svoje poslovne prostore unajmljuje jer im to omogućava fleksibilnost - s rastom ili smanjenjem broja zaposlenika, jednostavno prilagodi veličinu i izgled prostora. Uz najam prostora moguće je dodatno unajmiti i opremu - stolove, stolce i ormare, ali i usluge montaže i preseljenja te osiguranja i održavanja prostora. Ono što je najam poslovnog prostora za zaposlenike, to je poslovanje u oblaku za poslovne sustave i opremu nužnu za poslovanje poduzeća.

INOVIRAJ I RASTI: POGLEDAJ NAJDETALJNIJI SPECIJAL O INOVACIJAMA U HRVATSKOJ

Drugim riječima, korištenje platformi za poslovanje u oblaku omogućava infrastrukturu kao što su serveri i baze podataka prijeko potrebni za rad različitih poslovnih sustava (engl. Infrastructure as a Service, IaaS), i to sa skalabilnom upotrebom gotovo neograničenih resursa. Na primjer, poduzeće koje koristi CRM ili sustav za upravljanje dokumentima u svakodnevnom poslovanju ne treba kupovati vlastite servere i plaćati skupo održavanje, nego se odlučiti za poslovanje u oblaku. S rastom poslovanja, može jednostavno dodati resurse poput proširenja baze podataka, plaćajući pritom samo ono što koristi.

Jasno je da korištenje poslovanja u oblaku omogućava skalabilnost poslovanja i smanjenje troškova, i to do 90 posto. Ipak, ključna je prednost ovakvog poslovnog modela jednak pristup najnovijoj tehnologiji i inovacijama današnjice - bilo da se radi o malom obiteljskom poduzeću ili korporaciji, hotelu, odvjetničkom uredu ili proizvođaču opreme - svi imaju pristup istoj tehnologiji i alatima za digitalizaciju, baš kao i tvrtke u Njemačkoj, Danskoj ili SAD-u.

Naime, osim skalabilne i tehnološki napredne infrastrukture, poslovanje u oblaku omogućava osobito sada bitnu prednost za poduzeća koja se žele digitalizirati ili se bave razvojem alata za digitalizaciju, a to je pristup alatima za siguran razvoj, testiranje i upravljanje aplikacijama (engl. Platform as a Service, PaaS). Poduzeća odnosno njihovi developeri tako mogu razviti svoje aplikacije dvostruko brže, a primjenjujući napredne tehnologije poput umjetne inteligencije, strojnog učenja i interneta stvari (engl. Internet of Things, IoT). Primjerice, poduzeće koje se bavi razvojem IoT rješenja za nadzor brodova tako može bez velikih kapitalnih ulaganja u kratkom roku jednostavno spojiti IoT uređaje, omogućiti njihovu komunikaciju te razviti, testirati i lansirati aplikaciju za svoje korisnike u upola kraćem roku. Trgovina može brzo izraditi AR prikaz artikla ili lansirati eCommerce trgovinu u samo nekoliko tjedana. Inovativnom upotrebom podataka i gradovi mogu doći do rješenja te olakšati pronalazak parkinga i smanjiti prometne gužve. Koristeći umjetnu inteligenciju i naprednu analitiku, trgovački lanci mogu u stvarnom vremenu pratiti kretanja te proaktivno optimizirati cijene i predviđati trendove kupnje - prema danu ili čak dijelu dana - a onda i promovirati personalizirane ponude putem aplikacije. Ubrzana inovacija postaje stvarnost za poduzeća, a upravo je razina inovativnosti brenda od kojeg kupuje današnjem potrošaču jedan od ključnih faktora u odlučivanju. Zna to i više od 80 posto menadžera koji smatraju da su tehnološke inovacije nužan dio strategije za rast poslovanja. Uostalom, to da inovativnost poduzeća direktno rezultira većim prihodom i profitom i nije novost - pogledamo li samo bilo koju listu najvećih tvrtki na svijetu ili najbrže rastućih startupa, vidjet ćemo da su to redom tehnološki inovativna poduzeća.

Udio digitalne ekonomije činit će više od 50 posto u svakom suvremenom gospodarstvu tijekom sljedećih pet godina. Globalna pandemija dodatni je "game changer" koji je naglasio važnost ulaganja u digitalizaciju. Povratka na staro nema, poduzeća trebaju osmisliti nove poslovne modele i više se nego ikad osloniti na tehnologiju i inovacije, i to bez ogromnih kapitalnih ulaganja. Fraza "reinvent yourself" postala je važnija nego ikada, ali i, s nikad pristupačnijom tehnologijom, pozitivan izazov i poziv na ubrzanu inovaciju i promjenu nabolje.

6 RAZLOGA ZAŠTO TREBA POTICATI INOVACIJE U KOMPANIJAMA

• 84% menadžera tvrdi da su tehnološke inovacije nužne za strategiju rasta poslovanja
• 782 milijarde dolara investiralo je u istraživanje i razvoj 1000 top kompanija investitora u R&D 2018.godine
• 10% kompanija vodećih inovatora imalo je 2,6 puta veći rast prodaje od prosjeka 1000 top kompanija
• Pretjerana regulativa, politička neizvjesnost i dostupnost ključnih vještina čelni ljudi kompanija vide kao najveću prijetnju u 2019.
• 78% predsjednika uprava kompanija u Hrvatskoj digitalne tehnologije vide kao alat za povećanje operativne učinkovitosti
• 91% industrijskih kompanija investira u digitalne tvornice u Europi

Izvori:
'Growth & Innovation' McKinsey 2015; 'Azure Costumers Fortune 500' 2018; 'Global Innovation 1000', PwC 2018; 'Annual Global CEO Survey' 2019; 'Growing during distruption' 2015; 'Overcoming th Four Big Barriers ti Innovation Success' BCG 2019)


Najmodernija tehnologija s kojom mala tvrtka u Hrvatskoj može inovirati jednako kao i velika bilo gdje u svijetu, od sada postoji i u Hrvatskoj. Hrvatski Telekom jedini u Hrvatskoj tvrtkama omogućava korištenje više od 200 najnaprednijih Azure Stack alata za digitalizaciju, rast i razvoj poslovanja. Tvrtke mogu koristiti jednu od najbrže rastućih cloud platformi u svijetu, uz lokalnu podršku certificiranog tima i potpunu zaštitu podataka koji ostaju u Hrvatskoj. Saznajte više!


Prilog je napravljen u skladu s najvišim profesionalnim standardima u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma, u suradnji s agencijom za premium sadržaj i tehnologiju
01 Content & Technology - C3 Croatia

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 20:31