NAKON 21 GODINE

Gadget koji je promijenio glazbu: Bio je dizajnerska revolucija, ‘sahranio‘ je albume, a sada i sam ide u povijest

 Justin Sullivan/AFP
Pod je postao slamka spasa glazbenoj industriji u vrijeme enormno rastućeg piratstva.

Apple je rekao posljednje zbogom iPodu, ikoničnom gadgetu koji je promijenio način kako slušamo glazbu, ali i uvelike definirao sve kasnije Appleove proizvode. Ovih su dana iz gigantske kompanije objavili da prestaju proizvoditi iPod touch, posljednji model koji se radio pod tim imenom, pa kultna sprava koja je brojnima obilježila život, sada postaje relikvija povijesti. Objavili su da će gadget i dalje ostati u prodaji, no samo do isteka zaliha, za koje se pretpostavlja da će sada planuti.

image
Ryan Anson/AFP

Može se reći da je Apple već odavno odustao od iPoda; posljednji su model predstavili 2019. godine, no radilo se o minornoj izmjeni postojećeg gadgeta. Pravo je čudo i to da se iPod držao do danas, što ekipa iz tehnološkog svijeta objašnjava time da su ga brojni roditelji kupovali svojoj djeci, kako su ga vidjeli kao svojevrsnu zamjenu za iPhone.

Elegantan dizajn

A iz Applea sada poručuju upravo to - da će iPod nastaviti živjeti u iPho­neovima i iPadovima.

"Prvi iPod predstavljen je 2001. godine i proizvod je tijekom godina dolazio u brojnim varijacijama, među kojima su bili Mini, Shuffle, Nano i drugi. Model koji smo imali do danas iPod touch, došao je na tržište 2007. godine. On je u suštini bio sličan iPhoneu, samo što nije imao funkciju koja bi omogućila pozive", stoji u oproštajnom Appleovom press-priopćenju.

"Izum" iPoda bio je svojevrsna "točka na i" propasti fizičkih glazbenih izdanja, koja se dogodila na prijelazu u novo tisućljeće. iPod je postao svojevrsna slamka spasa, koja je bila protuteža tada enormno rastućem piratstvu u glazbenoj industriji, koje je bilo posljedica pojave interneta i ilegalnog skidanja i "prženja" glazbe. Ako ste htjeli slušati glazbu na iPodu, morali ste do nje doći legalnim putem, što ga je, uz elegantan dizajn, izdvajalo od MP3 gadgeta, čiji su se prvi oblici pojavljivali krajem 1998. i početkom 1999. godine.

Dizajnu iPoda pisali su se brojni hvalospjevi. Jobs je htio što jednostavniji dizajn, a za njega je zaslužan Appleov tadašnji šef marketinga Phil Schiller, koji je osmislio kružnu navigaciju i kontrolu uređajem bez tipkovnice.

Prvotni plan bio je da iPod bude kompatibilan samo s Mac računalima, koja su tada činila tek pet posto cijeloga tržišta. No prvotni je uspjeh uvjerio vodstvo kompanije da učine spravu kompatibilnom i s Windowsima, što je otvorilo novo gigantsko tržište. Apple je ulupao desetke milijuna dolara u marketing za novi gadget, što se tada činilo kao sumanut potez, premda je danas jasno da je trebalo učiniti upravo to.

Pojavi iPoda prethodila je pojava iTunesa, koji je bio prilično kockarski potez Stevea Jobsa, no vremenom su izdavači shvatili da je bolje surađivati nego se boriti protiv nove tehnologije. iTunes Store lansiran je 2003. godine u Americi, a godinu kasnije i u Europi, te je bio ključ Appleove dolazeće dominacije digitalnim formatom glazbe.

Ideja je za ono vrijeme bila revolucionarna, ali i kontroverzna. Jobs je htio model pretplate, koji je danas postao standard. Zamislio je da za cijenu manju od jednog dolara korisniku bude dostupna sva glazba koju ima na iTunesu, što je značilo da konzumenti glazbe više ne moraju kupovati cijele albume. Na svojem vrhuncu, 2007. godine, Apple je tako kontrolirao 70 posto tržišta legalnog downloada glazbe. No, prema pisanju The Guardiana, bio to je njihov marginalni biznis. Pravi je novac ležao upravo u prodaji sprave koja se zvala iPod.

Već spomenuti bombastični marketing išao je i u smjeru suradnje s velikim glazbenim zvijezdama. Grupa U2 izdala je album "How to Dismantle an Atomic Bomb", a u tom su povodu lansirani crni i crveni iPodi. U2 postao je svojevrsni Appleov partner te se pojavljivao u njihovim reklamama.

Tisuće pjesama u džepu

Model koji je označio konačnu dominaciju iPoda bio je iPod Mini, koji je konačno eliminirao svaku konkurenciju, zahvaljujući svojem malom "pakiranju". Prije Minija iPod je imao 31 posto tržišta prijenosnih uređaja za reprodukciju glazbe, a za 18 mjeseci od lansiranja novog modela, taj postotak porastao je na 74. Početkom 2007. godine, iPod je Appleu donosio preko polovice sveukupne zarade. Iste te godine, prodaja uređaja premašila je brojku od sto milijuna već u travnju.

Appleovci tu nisu stali, nego su na samome vrhuncu iPodove slave, iste, ključne 2007. godine, lansirali iPhone, te iPode već lagano slali u mirovinu.

Sprava koja je iznenada omogućila da korisnik ima tisuću pjesama u svojem džepu promijenila je svijet glazbe. Zasluge iPodu idu za to što je dijelom smanjio piratstvo, ali i za to što je kompletno preokrenuo način kako se konzumira glazba. Bilo to dobro ili ne, zbog njega su se pjesme počele slušati nasumičnim redoslijedom, a, premda to možda nije odmah bilo do kraja jasno, ujedno je to bila i sahrana formatu albuma. Upravo je dizajn iPoda postavio temelje dizajnu iPhonea, ali i svih ostalih smartphonea, koji danas obično dolaze bez tipki, a neko su vrijeme baš svi težili tome da imaju samo jednu tipku. U svakom slučaju, iPod je obilježio jednu eru povijesti tehnologije i zaslužio svoju mirovinu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 13:10