Istraga koju je proveo medij ProPublica utvrdila je da Amazonovi algoritmi potiču kupce da plate više nego što bi trebali za popularne proizvode te da na vidljiva mjesta stavljaju proizvode čija bi prodaja pogodovala tvrtki, prenosi The Guardian.
Istraga je trajala nekoliko tjedana i u sklopu nje je pobliže proučeno 250 često kupovanih proizvoda kako bi se utvrdilo koji se proizvodi pojavljuju u visoko cijenjenom 'buy boxu'.
Osim što sam prodaje proizvode, Amazon dopušta i drugim trgovcima da prodaju proizvode putem svoje platforme. To znači da isti proizvod može nuditi nekoliko prodavača po različitim cijenama i različitim troškovima dostave.
Kada kupac pronađe i klikne na proizvod koji traži, Amazonov će algoritam odabrati ponudu jednog trgovca za 'buy box'. Pojavljivanje u 'buy boxu' velika je prednost za trgovca budući da većina kupaca klikne i kupi taj proizvod.
ProPublica je otkrila da bi Amazon u 75 posto slučajeva u 'buy box' stavljao svoje proizvode ili proizvode onih tvrtki koje plaćaju Amazonu da izvrši njihove narudžbe - unatoč tome što nisu uvijek najjeftiniji.
Pretočeno u brojke, kupac bi koristeći 'buy box' sve proizvode koje želi kupiti platio 20 posto više nego da ih je kupio drugdje na platformi.
Amazon u sklopu svog servisa nudi mogućnost uspoređivanja ukupne cijene istih proizvoda, cijene koja uključuje i cijenu proizvoda i trošak dostave, međutim čak i tom slučaju tvrtka sebe stavlja u bolju poziciju jer trošak dostave kada je riječ o njihovim proizvodima ne prikazuje. Korisnici usluge Amazon Prime (99 dolara na godinu) i oni koji u jednoj transakciji troše više od 49 dolara dobiju točnu usporedbu, dok svi ostali dobiju iskrivljenu.
'Uz Prime i Super Saver Shipping (koje ne zahtjeva članstvo i odnosi se na sve narudžbe u vrijednosti od 49 dolara i više), velika većina naručenih proizvoda - 9 od 10 - mogu biti dostavljena besplatn', stoji u izjavi Amazona. 'Algoritmi za sortiranje na koje se članak (ProPublice) referira dizajnirani su za sortiranje upravo tih 90 posto proizvoda, odnosno slučajeve gdje troškova dostave nema.'
Amazon inzistira da njegov algoritam proizvode za 'buy box' bira temeljem niza faktora koje neće otkriti, a koji uključuju cijenu proizvoda, ocjenu prodavatelja, udaljenost prodavatelja od kupca i mogućnost besplatne dostave.
Osnivač i direktor Amazona Jeff Bezos 2007. godine rekao je da tvrtka koristi 'vrlo objektive i ka kupcu usmjerene algoritme' kako bi u 'buy box' smjestio prodavače koji nude najnižu cijenu za proizvod, pod uvjetom da je imaju na stanju te da je mogu dostaviti.
Međutim, prema istraživanju ProPublice, 94 posto prodavatelja koji su odabrani za 'buy box' nisu imali najbolju ponudu te su bili ili Amazon ili one tvrtke koje plaćaju Amazonu za ispunjavanje njihovih narudžbi. Tvrtke koje ne plaćaju Amazonu za ispunjenje narudžbi vrlo su rijetko odabrane za 'buy box'.
Recenzije s poticajima iskrivljuju ocjene
Osim problema sa selekcijom proizvoda za 'buy box', Amazon ima problema i s ocjenama proizvoda zbog tzv. recenzija s poticajima. Naime, ocjene koje proizlaze iz recenzija s poticajima pribrajaju se ocjeni proizvoda i kreiraju prosječnu ocjenu proizvoda, prenose iz The Guardiana.
ReviewMeta analizirao je 7 milijuna Amazonovih proizvoda te je otkrio da recenzije s poticajima proizvode ocjenjuju s 0,38 zvijezdica više od onih koje nisu potaknute.
Svaki recenzent koji je za svoju recenziju dobio određeni poticaj, bez obzira o tome radi li se o besplatnom proizvodu ili proizvodu s popustom, mora to navesti.
ReviewMeta otkrio je da je 12 puta manje vjerojatno da će potaknuti recenzent ostaviti recenziju od jedne zvijezdice te da je 4 puta manje vjerojatno da će njihova recenzija biti kritična prema proizvodu. Broj recenzija s poticajem u porastu je od veljače ove godine.
'Uzimajući u obzir da je prosječna ocjena nekog proizvoda na Amazonu 4.4, povećanje ocjene s 4.36 na 4.74 može znači da će proizvod biti prebačen u kategoriju top proizvoda', rekli su iz ReviewMeta. 'Recenzija s poticajem su nove i vrlo brzo se šire. Premda ih mnogi smatraju 'lažnima', one te ne zaslužuju jer proizvode vjerojatno recenziraju obični ljudi koji su proizvod stvarno i koristili. Međutim, podaci koji se iz njih mogu izvući sugeriraju da recenzenti prema proizvodima pokazuju predrasude.'
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....