PROCVAT TURIZMA

Pandemija izrodila hrvatski raj za koji je malo ljudi znalo: cijene su narasle tri puta!

 Duje Klarić/Cropix
Na ‘in‘ lokacijama nalik selu Hlevci u Ravnoj Gori, za dvije tisuće kvadrata zemljišta traži se čak 225 tisuća eura

U Gorskom kotaru događa se čudo, građevinskim zemljištima cijena je u zadnju godinu i pol dana višestruko skočila, s 20 do 25 eura po metru četvornom došla je na više od 80.

Na 'in' lokacijama nalik selu Hlevci u Ravnoj Gori, za dvije tisuće kvadrata traži se čak 225 tisuća eura. Upiti zainteresiranih ulagača dolaze za svih strana, u užurbanoj su potražnji za svojim malim komadićem goranskog raja, imanja s tradicionalnom drvenom kućom sa što većom okućnicom, koja im osiguravaju mir i izolaciju, piše Slobodna Dalmacija.

Ako je ikome korona-pandemija pogodovala, onda je to Goranima. Jer dok je na sve strane zatvorila vrata, njima je širom otvorila prozore. A kroz njih su uskočili investitori, koji intenzivno traže i ubrzano kupuju zemljišta s visokim potencijalom. Problem im je što ih je sve manje u ponudi, a ona s najboljih lokacija postižu astronomske cijene.

image
Duje Klarić/Cropix

Ista je stvar i s bookingom za novogodišnje blagdane. Luksuzne kuće za odmor već su odavno rezervirane. Ta se situacija događa i s objektima s manje zvjezdica koji su doslovce planuli. Čak su i objekti koji su godinama uvijek imali koji slobodnu sobu viška sada doživjeli traženje kreveta više.

U koroni su nas svi otkrili

- Korona je Gorskom kotaru donijela i nešto dobro. Ljudi su nas otkrili, možda je bolje reći pronašli. Iako smo mi uvijek bili tu. Uvidjeli su da se na ovom području nudi obilje mogućnosti u raznim segmentima. Zanimljivo je da mi Gorani možda ni sami nismo znali što sve imamo. Da, s ovakvim interesom kakav za nas vlada, otvara se definitivno i nova privredna grana.

Ali ima i ona druga strana, sve nas je ovo dočekalo pomalo nespremnima. Nismo ovakvu situaciju očekivali, pa nam nedostaje ugostiteljskih djelatnika. Imamo mi restorane, ali nema izučenih kuhara, konobara. Ipak, bit ćemo pozitivni, ova nova situacija može donijeti naše otvaranje svijetu, razvoj turističke ponude, nova radna mjesta – veli Ivana Pečnik Kastner, predsjednica Gradskog vijeća Delnica.

image
Duje Klarić/Cropix

Stanje stvari je ovakvo, u proteklih mjesec dana u Agenciji Remax Centar nekretnina Rijeka odrađeno je 15-ak goranskih prodaja, od čega četiri nova vlasnika imanja dolaze iz Zadra, te jedan iz Splita.

Od Božice Jurković saznajemo da u deset godina od kada radi u agenciji nije primijetila ovakav interes klijenata za ovim krajem. Broj upita je doslovce utrostručen. Traži se sve, kućice, tradicionalne drvene, imanja, građevinska, poljoprivredna zemljišta. Nekada su, kaže, imali puno nekretnina, a malo kupaca. Sada je kupaca toliko da im nemaju više što ponuditi.

Kada uvide da agencije ne nude ono što traže, i da oglašena nekretnina odmah pronalazi novog vlasnika, kupci se okreću oglasima, traže preko poznatih, raspituju se na sve strane. Cijene su počele skakati u nebo.

- Nešto što je lani prolazilo za 50 do 80 tisuća eura, ove godine ispod sto ne možete naći. Mislim da su potres i korona bili okidači. Ljude je uhvatila želja za mirom, izolacijom, prirodom...

Neki klijenti su mi naveli da ih je strah držati novac na banci. Misle da će s prelaskom na euro izgubiti, i radije investiraju u kupnju nekretnine. Neki koji su stalno ovdje dolazili uočili su da je interes za rezerviranjem sve veći, pa su shvatili da je bolje kupiti svoju nekretninu. I na kraju krajeva možda i krenuti u turistički biznis. Jer gostiju je sve više – kaže Božica Jurković.

600 kvadrata za 90 tisuća eura

Zanimljivo je i što se traži. Objekti s jako niskom cijenom od 20 do 40 tisuća eura s potrebnom adaptacijom, mahom stare kuće u centru goranskih naselja, mogu se još pronaći u ponudi. Oni koji se okreću turizmu idu na šire okućnice, imanja. Toga u ponudi ima, ali sve manje. Vrlo su tražena i građevinska zemljišta s cijenom do 50-ak tisuća eura. Prvi kupci su otkrivali Fužine, koje već godinama slove kao iznimno zanimljiva odmorišna destinacija.

Koliki interes za ovim goranskim lokalitetom i nadalje vlada, pokazuje i cijena prodanog građevinskog zemljišta od 600 kvadrata za 90 tisuća eura!

- Kada kupac plati 80 do 90 tisuća eura za zemljište, s pribavljenim dozvolama iznos već skače na 100 tisuća. Dok sagradi imanje, to je 200 tisuća. Prodajna cijena nekretnina bit će još viša. Imamo i hit zonu, selo Hlevci u Ravnoj gori, u kojem su niknule drvene, iznimno luksuzne kuće. Velika je potražnja za tim krajem. Ono što je ljudima bitno nije samo lokacija već i ugodno susjedstvo – veli agentica.

image

Kraljica šume

STUDIO SARŠON

Hlevci su goranski Beverly Hills. Uz malu sporednu cestu koja vodi kroz goranski krajolik niknule su građevine koje plijene pažnju. Miks je to nekolicine tradicionalnih objekata sagrađenih od debelih balvana, okruženih širokim zemljišnim posjedom.

I modernih luksuznih kuća s ogromnim staklenim stijenkama, kakve viđamo po najmodernijim svjetskim magazinima. Upravo u ovom lokalitetu, elitnom, kako nam ga predstavljaju domaći iz Ravne Gore, nudi se teren od dvije tisuće kvadrata za 225 tisuća eura.

- Lokacija je to što diže i drži cijenu, nju ne možete mijenjati. Kuća na takvom području sutra će vrijediti još puno više. Moja je preporuka, ako se već odlučite za kupnju, bolje i da uložite koju kunu više u teren, pa da cijena nekretnine bude sutra još i veća. Jer lokacija je ono što diže cijenu. Hlevci su momentalno goranski number one. Uz njih su na cijeni obližnja Ravna gora, Skrad, Lokve, Brod Moravice... Dosta ljudi je prije pet godina biralo Fužine, ali tamo je pozicionirana klijentela koja više traži apartmanski smještajni oblik. Ljudi se ovdje sve više okreću turizmu, obnavljaju se stare zapuštene kuće, dolazi nam puno stranaca. Oni su počeli prvi ulagati, a onda su za njima krenuli i domaći – kaže Božica Jurković.

Što se krije iza fenomena Hlevci? Koja je to bila prekretnica koja je ovo seoce pretvorila u ekskluzivni, elitni kraj? Držimo da je tome prethodio dolazak niza ljudi viših novčanih mogućnosti, koji su se odlučili za ulaganje u ovu zonu. U objekte ili tradicionalnog goranskog duha, ili one u planinskom izgledu, u kuće s bazenima, saunama, jacuzzijima...

S takvom ponudom u Hlevce je počela dolaziti klijentela visoke platežne moći. Imanje Selme Seifert, predivna, nagradama ovjenčana kuća Kraljica šume ima godišnji booking od čak 240 dana. Prije sedam godina Selma je čak imala namjeru prodati zemljište. No interesa nije bilo. Ni da ga je nudila za deset eura po kvadratu kupac se ne bi našao. A onda je napravila zaokret, i u biranju mjesta na kojem će napraviti kuću, Istru, već podosta izgrađenu, podredila je malim, mirnim Hlevcima.

Prije sedam godina sve je bilo 'besplatno'

- Ovakvom boomu je presudila korona koja je promijenila naš turizam. Gorski kotar je preko noći postao postao područje visokog turističkog interesa. S iznajmljivanjem kolibe smo krenuli 1. srpnja 2020. godine, okrenuli smo se inozemnom tržištu, stalno razmišljajući kako će se to realizirati u praksi s obzirom na korona-pandemiju.

Ali dogodio se preokret, tržište smo našli doma. U koroni smo mi zapravo profitirali.

I što sam primijetila, prije sedam godina ovaj teren nitko ne bi kupio, a danas me svaki gost pita ima li još slobodnih parcela. A onda su došli i investitori, sve ih je više – kaže Selma.

image
Duje Klarić/Cropix

Toliko, kako čujemo u Ravnoj Gori, da Hlevcima misle promijeniti vizualni identitet. Planira se izgradnja čak 20-ak novih objekata, apartmanski smještaj, pa se ljudi otvoreno pitaju zašto nadležni ne porazmisle o uvođenju tipizacije objekata?

Zašto ne promisle što Gorki kotar želi od svog turizma, hoće li dopustiti da se na nekim mjestima stvori goranski Vir? Hoće li se uvesti red već na početku turističke priče koja lako može preći u nered? I je li ovakav kraj, koji do sada nije živio s turizmom, spreman za, svi se boje, dolazak masovnog turizma?

- Možda je baš trebala doći korona da nam dođu investitori, da se vidi da imamo potencijala, da krenemo s nečim. Jer tek sada se s nečim počinje. Pandemija je bila okidač, ali pitanje je hoće li se to adekvatno iskoristiti. Hoćemo li znati, moći iskoristiti ovu veliku šansu – kažu nam domaći.

Stigli su im ljudi, stigao im je turizam, stigle su im i brige.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. svibanj 2022 00:29