Europska komisija

‘Naš je cilj da Europa održivim turizmom ostane vodeće turističko odredište‘

Zaštita okoliša

 Nazar_ab/Getty Images
Čak 82 posto građana iz 27 zemalja spremno je promijeniti neke od navika putovanja kako bi ono bilo održivo

Klimatske promjene i globalno zagrijavanje značajno će utjecati na turizam - sektor koji izravno i neizravno stvara čak pet posto BDP-a Europske unije. Ako dođe do značajnog zagrijavanja od tri do četiri Celzijeva stupnja, obalne regije južne Europe mogle bi izgubiti najviše turista, dok bi one na sjevernim obalama mogle privući goste koji im inače nisu bili skloni. Prema studiji "Regionalni utjecaj klimatskih promjena na europsku turističku potražnju", ukupni bi utjecaj tih promjena trebao biti pozitivan jer se očekuje rast od 1,58 posto za scenarij najvećeg zagrijavanja (4 °C).

Kada se pak pogledaju pojedine regije, razlike među njima su značajne - primjerice, dok bi se grčki Jonski otoci mogli suočiti s padom od 9,12 posto, zapadni Wales očekuje porast od 15,93 posto. Uz to, najveći gubici – više od pet posto – predviđaju se u regijama Cipra, Grčke, Španjolske, Italije i Portugala, dok su najveći dobici raspoređeni u Njemačkoj, Danskoj, Finskoj, Francuskoj, Irskoj, Nizozemskoj, Švedskoj i Velikoj Britaniji.

Dio turista će umjesto nove destinacije radije samo promijeniti termin u kojem dolaze jer će inače najpopularniji srpanj i kolovoz postati prevrući. Očekuje se da će u obalnim regijama sjeverne Europe potražnja tijekom ljetnih i ranih jesenskih mjeseci porasti za više od pet posto, dok će južne obalne regije u istom razdoblju izgubiti gotovo desetinu ljetnih turista.

S obzirom na nepredvidive vremenske uvjete i rast temperatura, mjera za održivost u turizmu sve su važnije. Kako bi zadržala status Europe kao vodećeg turističkog odredišta (na koji otpada 51 posto svih međunarodnih dolazaka), Europska komisija je 2022. pokrenula plan za postizanje dvostruke (zelene i digitalne) tranzicije i promicanje otpornosti u turizmu. "Tranzicijski put za turizam" poziva turističku zajednicu da provede mjere u 27 područja. Među njima su ulaganje u kružno gospodarstvo, unapređenje praksi razmjene podataka kako bi se omogućile nove inovativne turističke usluge i poboljšalo održivo upravljanje odredištima te ulaganje u vještine kako bi se osigurala kvalificirana radna snaga.

image

Održivost

Daniel Balakov/Getty Images

- Udruženim snagama osmislili smo zajedničku viziju turizma Europske unije i dogovorili načine kako je ostvariti. Ovaj plan odredit će smjer europskog turizma u sljedećem desetljeću pa pozivam sve dionike da se pridruže njegovoj zajedničkoj provedbi - poručio je europski povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton.

U prosincu 2022. godine Hrvatski sabor je donio Strategiju razvoja održivog turizma do 2030.

"Poštujući prirodno i kulturno nasljeđe i jedinstveni identitet svih regija, stvorit ćemo održiv cjelogodišnji turizam poželjan za investicije, rad i život, koji doprinosi skladnom gospodarskom razvoju Hrvatske", vizija je te strategije koja skreće pažnju na postojeće izazove. Konkurentnost, inovativnost i turizam koji istovremeno čuva okoliš, prostor i klimu samo su neki od strateških ciljeva.

Održivost je i gostima sve važnija. Prema istraživanju Europske komisije provedenom 2021., u kojem su sudjelovali građani 27 zemalja EU, čak 82 posto njih je spremno promijeniti neke od navika putovanja kako bi njihovo putovanje bilo održivo. Na primjer, skloni su konzumirati domaće proizvode na odmoru (55 posto), putovati izvan turističke sezone (42 posto) ili u manje posjećena odredišta (41 posto). Oko trećine ispitanika spremno je platiti više za zaštitu prirodnog okoliša ili dobrobit lokalne zajednice, smanjiti potrošnju vode ili čak sudjelovati u aktivnostima poput sadnje drveća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
Linker
29. listopad 2024 10:18