Do prije deset godina Rijeku je malo tko zamišljao uopće kao turistički grad, a kamoli grad nautičkog turizma. Sada se u Rijeci gradi marina s pet zvjezdica koja je, među ostalim, namijenjena za super i megajahte, dakle najelitniji segment nautičkog turizma. Čime jedan postindustrijski grad koji se po mnogočemu razlikuje od tipičnih turističkih destinacija na Jadranu može privući nautičke turiste, posebno one visoke platežne moći? To je prvo što pitamo Josipa Ostrogovića, člana Uprave za investicije, marketing i maloprodaju ACI d.d. koji nam je otrkio detalje vezane uz taj megaprojekt.
- Kroz cijelu svoju povijest Rijeka je bila prepoznata kao tranzitna luka i pomorsko središte Mediterana te u simboličnom smislu – "vrata Jadrana". Proteklih je nekoliko stoljeća obnašala važnu stratešku ulogu u prometnom povezivanju i gospodarskom razvitku cijelog geografskog prostora današnjeg Mediterana. Upravo izgradnjom nove ACI marine Rijeka u Porto Barošu grad koji teče transformirat će se u pravo nautičko središte i važno turističko odredište Jadrana. Riječka marina snažno će pozicionirati grad na nautičkoj karti Europe, a građanima i njihovim gostima bit će ponuđen široki spektar najrazličitijih nautičkih, ugostiteljskih i sličnih sadržaja. Vjerujem da će izgradnjom marine jednom zauvijek biti promijenjeno lice i naličje grada Rijeke, a grad će biti prepoznat diljem Europe. Stoga ćemo izgradnjom ACI marine Rijeka, kao 23. članice našeg nautičkog lanca, dobiti novu predvodnicu hrvatskog (nautičkog) turizma, ali i predvodnicu energetske tranzicije te tehnološki najsuvremeniju marinu na Jadranu. Buduća ACI marina Rijeka maksimizirat će sve potencijale – kako po pitanju povoljnog pomorskog položaja, tako i po pitanju duge pomorske tradicije i prepoznatljivosti grada Rijeke i to stvaranjem najmodernije i najluksuznije luke nautičkog turizma, ne samo u Hrvatskoj, već i na čitavom Sredozemlju. Više od 50 milijuna eura vrijedna investicija vratit će naš grad tamo gdje i pripada, u sam vrh, uz bok najpoznatijim mediteranskim destinacijama. Vjerujem da će izgradnja buduće ACI marine Rijeka privući ne samo goste, već i tvrtke iz zemlje i inozemstva da ulažu u grad te da svojim kapitalom Rijeci priskrbe dodatne sadržaje koji će posljedično grad razvijati u zacrtanom smjeru. Ukratko, Rijeci ćemo vratiti identitet pomorskog grada, ali snažno zakoračivši unaprijed.
ACI je u projekt riječke marine ušao u joint ventureu s Gitoneom, tvrtkom u vlasništvu njemačke obitelji Lurssen. Zašto ste se odlučili za to partnerstvo?
- Partnerstvo između tvrtki ACI i GITONE Kvarner prirodno je partnerstvo dvaju lidera dvaju najvitalnijih sektora hrvatskog gospodarstva. GITONE Kvarner predstavlja regionalno etabliranu tvrtku specijaliziranu za hotelijerstvo i ugostiteljstvo s bogatim poslovnim portfeljem i iskustvom, stoga i ne čudi da će upravo ovaj gospodarski akter biti naš partner u izgradnji i djelovanju ACI marine Rijeka, kao buduće luke nautičkog turizma koja će zahtijevati visoke standarde, kako u nautičkom, tako i u ugostiteljskom segmentu poslovanja. Budući da je riječ o najvećoj investiciji u nautički turizam u povijesti Republike Hrvatske, vrijednoj više od 50 milijuna eura, koji će biti uloženi u izgradnju i razvoj infrastrukture i sadržaja unutar same marine, rekao bih da je apsolutno opravdano i očekivano što je nastala tvrtka ACI-GITONE čije su ravnopravne sastavnice nacionalni predvodnici u nautici i ugostiteljskoj djelatnosti. Ovdje valja istaknuti i da je od iznimnog značaja činjenica kako je GITONE Kvarner članica njemačke Lurssen grupe, najvećeg svjetskog proizvođača luksuznih jahti, zbog čega i više nego opravdano računamo kako će buduća riječka marina na svoje vezove privlačiti upravo turiste visoke platežne moći. Vjerujem i kako ćemo timskim radom i predanošću građanima Rijeke i njihovim gostima omogućiti najbolje iz svijeta nautičkog turizma i ugostiteljstva. Realizacijom projekta izgradnje i upravljanja lukom nautičkog turizma Rijeka konačno dobiva marinu, koja će gradu dati novu vizuru te pozicionirati ovaj dio Jadrana na nautičkoj karti. Zajednički cilj ovih tvrtki je izgraditi i urediti luku nautičkog turizma s prestižnih 5 sidara te podignuti kvalitetu ponude destinacije.
Što će tom joint ventureu donijeti ACI, a što Lurssen?
S obzirom na iskustvo u nautičkom turizmu i ulogu apsolutnog predvodnika nautičkog sektora na Mediteranu, brigu o nautičkom segmentu nove ACI marine Rijeka u Porto Barošu preuzet će ACI. Sa svoje 22 marine rasprostranjene diljem Jadrana te četrdesetogodišnjim iskustvom u upravljanju marinama, znanja, iskustava i resursa svakako nam ne manjka. Drago nam je što će nam izgradnja riječke marinu dati priliku da još jednom pokažemo koliko možemo i znamo.
Domenu upravljanja ugostiteljskim, hotelijerskim te ostalim popratnim sadržajima za goste, ali i građane Rijeke preuzet će tvrtka GITONE. Svoj poseban obol budućoj riječkoj marini zasigurno će dati i cjelokupna Lurssen grupacija, kao najveći svjetski proizvođač luksuznih plovila, koja će svojim imenom i brendom privući u Rijeku znatan broj gostiju. Budući da je Lurssen tvrtka koja predstavlja eminentno ime u nautičkoj zajednici suradnja s Lurssenom će biti ključna za dovođenje i uspostavu odnosa s prvim gostima marine u Porto Barošu, gostima koji će biti budućnost ACI-ja.
U ovom bih kontekstu volio istaknuti da sam upravo tijekom srpnja imenovan da u ime ACI-ja sudjelujem u radu Skupštine ACI-GITONE d.o.o., te da u ime i za račun ACI-ja poduzimam sve radnje u vezi s ostvarivanjem svih prava koja ACI-ju pripadaju kao jednakopravnom članu ACI-GITONE d.o.o. prilikom realizacije projekta izgradnje buduće ACI marine Rijeka na prostoru Porto Baroša. Izuzetna mi je čast da mi je, kao članu Uprave ACI d.d. zadužen, između ostalog, za investicije, ukazano povjerenje i pružena prilika da aktivno sudjelovati na projektu izgradnje buduće ACI marine Rijeka, najvećeg nautičkog projekta u hrvatskom nautičkom turizmu.
Kada kreće gradnja marine, koje su njene tehničke karakteristike i kada će biti puštena u promet?
- Gradnja marine, odnosno njenog morskog dijela trebala bi započeti do kraja ove godine, a bude li sve teklo prema planu vjerujemo kako će 2025. morski dio marine moći primiti svoje prve goste. Cjelokupna marina sa svojih 106 tisuća četvornih metara trebala bi biti u funkciji godinu kasnije, odnosno 2026. godine. Nova marina u Porto Barošu imat će kapacitet priveza 230 plovila prosječne duljine 16 metara. Po izgradnji marine postoji mogućnost pripojenja prostora Putničke luke koji bi onda prvenstveno bio namijenjen prihvatu velikih brodova do 100 metara, megajahti. Osim vezova za velika plovila, u marini su predviđeni vezovi za čarter plovila, te općenito i za manja plovila. Riječka marina bit će otvorena za sve građane Rijeke i Kvarnera, ali i za njihove goste. Među sadržajem koji će marina nuditi građanima možemo izdvojiti prekrasnu šetnicu na gornjem platou lukobrana, koja će s obje strane imati pogled na more i biti zapravo stopljena s morem. Uvjeren sam da će šetnica postati omiljeno mjesto okupljanja Riječana i novi centar grada. Također, u centralnoj zgradi predviđen je i trgovački centar s manjim butik trgovinama, a građanima i gostima na raspolaganju će biti i restorani te caffe barovi. U jednoj od zgrada u prizemlju predviđen je prostor za čarter agencije, čija će plovila biti smještena u dijelu marine, dok će u podnožju lukobrana biti prostori za sportski jedriličarski klub.
Marina će promijeniti vizuru grada, a i cijeli potez riječke obale promijeniti će se jednom kada bude gotova i kada Putnička obala, za koju je ACI - GITONE više puta iskazao interes, bude dodijeljena u koncesiju. Kakav će biti suživot grada s takvim sadržajima, što će se promijeniti za Riječane? Što će Rijeka dobiti s novom marinom?
- Kao što sam već ranije naveo, zaista vjerujem kako će izgradnjom ACI marine Rijeka grad Rijeka doživjeti potpunu transformaciju iz nekoć tranzitne luke u turističko središte prepoznatljivo bilo gdje u svijetu. Nova marina u potpunosti će promijeniti vizuru grada koji teče, a zahvaljujući bogatoj ponudi sadržaja, najsuvremenijoj infrastrukturi te naprednim tehnološkim rješenjima uvelike će (pozitivno) utjecati na život stanovništva. Od samih početaka, odnosno stvaranja vizije i ideje ovog projekta, građani Rijeke i svi ostali posjetitelji imaju ključnu ulogu i važno nam je da upravo oni po završetku izgradnje ACI marine Rijeka budu zadovoljni investicijom u unaprjeđenje infrastrukture, ali i sadržaja i ponude koju njihov grad nudi njima i njihovim gostima. Kontinuirano provodimo istraživanja tržišta o svim ovim pitanjima i mogu reći da prema zadnjem ispitivanju, čak 81% ispitanika podržava projekt izgradnje marine u Porto Barošu. Drago nam je da su građani prepoznali važnost ovog projekta za naš grad. Kroz sljedećih 30 godina, koliko traje koncesija, ACI marina Rijeka pružit će izniman doprinos razvoju lokalnog i regionalnog gospodarstva te lokalne zajednice, koja će značajno profitirati novom lukom nautičkog turizma. Osim brojnih sadržaja, ACI marina Rijeka, otvorit će i prostor za nova radna mjesta i poslovne mogućnosti, čime će unaprijediti kvalitetu života stanovnika cijele riječke regije. U samoj marini bit će zaposleno nešto više od 130 djelatnika, a vjerujemo kako će konačna brojka, nakon što se pribroje i prateće djelatnosti i objekti, ipak biti znatno veća. Držim da će ova investicija transformirati riječku obalu te cijeloj Rijeci, ali i regiji udahnuti potpuno novi život.
Hoće li Rijeka i izgubiti nešto s marinom? Neki se pribojavaju da pristup građana obali, jednom kada tamo budu takvi sadržaji, više neće biti moguć...
- Građani Rijeke od samog početka ovog projekta imaju središnju ulogu u izgradnji nove ACI marine Rijeka. Ona će biti otvorena za sve građane i njihove goste, a upravo njima će biti ponuđen čitav niz najrazličitijih sadržaja u kojima će moći neometano uživati. Riječka ACI marina će, zahvaljujući izvrsnoj infrastrukturi, bogatim nautičkim sadržajima te najsuvremenijim tehnologijama i tehnološkim inovacijama, privući goste visoke platežne moći, dakle upravo onaj profil gostiju kakav stalno govorimo da želimo privući i zadržati u Hrvatskoj, donijet će važne iskorake za cjelokupni domaći pomorski sektor, ali posebice za lokalnu zajednicu. Ako će Rijeka u sklopu ovoga projekta nešto izgubiti, izgubit će prostor koji je dosad bi nedostupan, zatvoren i neuređen, i to u samom centru grada. Taj prostor s početkom radova na ACI marini Rijeka otići će u povijest, a Rijeka i njeni građani dobit će suvremenu marinu s mnoštvom sadržaja dostupnima svima i novi centar grada. Smatram kako građani Rijeke imaju razloga za zadovoljstvo, budući da će realizacijom projekta izgradnje nove marine dobiti sadržaj kojeg se ne bi posramile niti najveće svjetske mondene destinacije, a posljedično će svakako doći i do porasta kvalitete života cijele lokalne zajednice. Pribrojimo li svemu navedenom i broj radnih mjesta koja se otvaraju zajedno s marinom, mislim da su prvenstveno građani apsolutno na dobitku.
Planira li se ACI zajedno s Gitoneom javiti na natječaj i za putničku obalu od boonkera do terminala, jednom kada bude raspisan? Koji su planovi za taj dio obale?
- Naravno, ACI je voljan s partnerskom kompanijom GITONE Kvarner ponuditi opciju proširenja koncesijskog područja na prostor cijele Putničke luke. Naime, prema odredbama iz koncesijskog ugovora, ACI marina Rijeka moći će se proširiti na cijelo to područje – od Rive Boduli do DeFranceschijevog gata, točnije Boonkera i zgrade Lučke uprave. Već smo ranije za to iskazali interes, a samim time, iskazali smo i zajednički interes za dodatnu modernizaciju i obogaćivanje sadržaja u ovom dijelu Rijeke, a koji bi, prije svega, također pružili značajne dobrobiti za lokalnu zajednicu. Ovdje govorimo o brojnim novim mogućnostima za provođenje slobodnog vremena, ali i za mogućnost razvoja poslovnog aspekta našega grada.
Koje će biti posebnosti buduće marine na Porto Barošu? Po čemu će se izdvajati?
- Riječka ACI marina bit će od izuzetne važnosti upravo u pogledu neophodne zelene i digitalne tranzicije, ne samo kao primjer lokalnog, već i globalnog lidera u polju napredne i primijenjene tehnologije. Tehnološka moć koja će premijerno biti implementirana u ACI marini Rijeka, u budućnosti će biti primjenjiva i u ostalim marinama sustava, a vjerojatno i šire. Razvoj pogona brodova, digitalizacije, autonomne ili djelomično autonomne plovidbe uz pomoć najsuvremenijih 3D projekcija podmorskog i nadmorskog prostora obilježit će budućnost nautičkog turizma. Nova ACI marina Rijeka u potpunosti će promijeniti vizuru grada Rijeke i njene obrise, obogatiti turističku ponudu čitavog Kvarnera i Republike Hrvatske, a svojim brojnim sadržajima, novim radnim mjestima te poslovnim mogućnostima unaprijedit će kvalitetu života stanovnika cijele riječke regije. Ipak, naš je cilj marinu prije svega istaknuti naprednim visokotehnološkim rješenjima, poput automatskog prepoznavanja plovila, proizvodnjom zelene energije iz obnovljivih izvore energije i visokotehnološkim rješenjima za konverziju otpada u energiju.
ACI marina Rijeka bit će dosad najljepša i tehnološki najnaprednija marina u Hrvatskoj, a vrlo vjerojatno i na cijelom Mediteranu. Riječ je o marini koja će biti regionalni predvodnik u zelenom poslovanju, nositelj digitalne transformacije te razvoja zelenih modela poslovanja nautičkog sektora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....