e-revolucija

Stvorena je prva hrvatska e-liga: evo zašto su gejmeri poludjeli za ovim turnirom

Richard Brešković, direktor Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma
photo: press
U velikom finalu Hrvatski Telekom e-Lige 20. prosinca prvi put u povijesti sraz esportaša Dinama, Hajduka, Rijeke i Osijeka

Esport industrija ove je godine prvi put premašila milijardu dolara prihoda! Gotovo pola milijarde fanova u svijetu prati esportove, a sa suzbijanjem pandemije esport se neće više igrati samo online - atraktivna natjecanja održavat će se opet i u sportskim dvoranama i na velikim svjetskim stadionima. Ekspanzija esporta događa se i u Hrvatskoj. Sve više ljudi igra i prati esportove, a imamo i našeg Luku Modrića esporta - Luka Perković Perkz najbolji je igrač najpopularnijeg esporta na svijetu, League of Legends!

image
Najpoznatiji hrvatski esportaš Luka Perković Perkz
photo Cropix

A upravo je u tijeku revolucionaran događaj - prvi put od hrvatske samostalnosti Hrvatski Telekom organizirao je e-Ligu u kojoj se nadmeću četiri najveća nogometna kluba u državi: Hajduk, Dinamo, Osijek i Rijeka. Uz vrlo kratki rok od svega nekoliko dana, čak 900 igrača prijavilo se za nastup, što je zavidna brojka u usporedbi sa sličnim natjecanjima u Europi! Sada ih je ostalo najboljih 32, a veliko finale igrat će se 20. prosinca. Hrvatski Telekom je samo lani uložio gotovo dvije milijarde kuna u infrastrukturu, optiku i 5G mobilnu mrežu, koja je, što će potvrditi svaki gejmer, ključna za razvoj esporta kod nas. A u 2021. ta kompanija planira postati važan igrač na hrvatskom esport tržištu, koji ima veliki potencijal za rast i razvoj.

O važnosti ovog turnira, u kojem premijerno sudjeluje kvartet naših najvećih klubova, razgovarali smo s Nikolom Stolnikom, direktorom tvrtke Good Game Global, koja je organizirala natjecanje, i Richardom Breškovićem, direktorom Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma.

- Nikad u povijesti Hrvatske nije postojalo esport natjecanje između sportskih klubova, a pogotovo četiri najveća nogometna kluba u zemlji. Vjerujemo kako će klubovi u budućnosti upravo svoj esport odjel graditi u paraleli sa svim svojim sportskim odjelima, kako bi pokazali izvrsnost i na digitalnom bojnom polju. Kroz e-Ligu nogometnim klubovima u doba najveće zabilježene krize otvaramo vrata prema novoj publici i fanovima, a kod mlađih generacija gradimo emotivnu poveznicu prema institucijama koje jesu nogometni klubovi, a s druge strane spajamo ono što mi zaista radimo – brzi Internet i najbolji sadržaj s onim što najviše volimo, a to je nogomet - kaže Richard Brešković, direktor Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma.

image
Nikola Stolnik, direktor firme Good Game Global, koja organizira e-Ligu.
Foto: Ronald Gorsic/CROPIX
CROPIX

- Više je razloga zašto je e-Liga baš revolucionaran događaj za Hrvatsku – ističe Stolnik i dodaje: - Esport je u Hrvatskoj do prije pet godina bio potpuno nezamijećen. Donedavno smo imali samo jednog profesionalnog igrača. No, stvari se brzo mijenjaju, pa će tako i ovaj turnir pridonijeti jačanju i povećanju konkurencije među hrvatskim esportašima, što, kao i uvijek, vodi do veće kvalitete natjecanja.

Stolnik je prije osnivanja vlastite tvrtke radio u Googleu i Nanobitu, a među prvima je u Hrvatskoj prepoznao eksponencijalni potencijal esporta.

- Posebnost ovog natjecanja je i u tome što Hrvatski Telekom nije samo ušao u neko obično esport natjecanje, nego je osigurao novu platformu za najpoznatije hrvatske klubove. Još se nikada nije dogodilo da top četiri kluba igraju zajedno na jednom turniru, a sada su i Hajduk i Dinamo i Osijek i Rijeka dobili priliku da osnaže svoj brend i kreiraju nove izvore prihoda – kaže Nikola.

To je posebno važno, naglašava, u vrijeme pandemije. - Navijači na stadione ne smiju, a klubovi trebaju vidljivost. A ako klubovi žele imati nove ozbiljne prihode iz esporta, najvažnije je da se na pravi način predstave mlađim generacijama. I baš to je Hrvatski Telekom osigurao ovom inovativnom e-Ligom. Klubovi su dobili mjesto na kojem mogu prepoznati esport talente te ih angažirati za razna natjecanja. Hrvatski Telekom je ovim turnirom napravio iskru koja će u Hrvatskoj zapaliti vatru esporta. Opremio je klubove infrastrukturom, znanjem i vještinama koji su im potrebni za pokretanje jednog novog smjera – priča Nikola.

- Uvjeren sam kako su domaći igrači koji su se prijavili na e-Ligu na svjetskoj razini. I po talentu i po kvaliteti - decidiran je Stolnik.

Ovo je, napominje, velika prilika hrvatskim klubovima da shvate potencijal esporta i krenu putem europskih uzora koji već imaju uigrane i snažne emomčadi.

- Tu prednjači njemački velikan Schalke 04, a jednu od jačih momčadi ima i Paris Saint Germain. Zatim su tu Bayern, Besiktas, Barcelona... Svi ti europski velikani su prepoznali važnost prisutnosti u esportu zbog jačeg brendiranja, ali i zbog zarade – tumači Stolnik.

Publika za ovakva natjecanja u Hrvatskoj, kaže Stolnik, postoji, samo što većinom konzumira sadržaj iz svijeta, a ne onaj koji nastaje kod nas.- To je nešto što želimo promijeniti. Velika svjetska natjecanja prate milijuni ljudi. Nastojimo razviti svijest o tome da se na tom polju nešto događa i u Hrvatskoj. Stoga je izvrsno da su važnost esporta prepoznali naši veliki klubovi i Hrvatski Telekom. U konačnici, uživat će i publika jer se radi o sadržaju visokih kvalitativnih i produkcijskih standarda. A profitiraju i igrači, esportaši čije su vještine iznimne, a trebaju tržište koje će ih se prepoznati – priča Stolnik.

image
Esportaš (Photo by Andrew LEESON/AFP)/To go with AFP story eSports-Australia-gaming-LoL, FOCUS by Johnny LIEU
AFP

Richard Brešković, direktor Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma, slaže se da je e-Liga iznimno važan događaj za hrvatski esport.

- Sudjelovanjem u e-Liga natjecanju nogometni klubovi napravili su korak u budućnost i otvorili velike prilike. Kako za novom vrstom sadržaja, tako i za nove vrste prihoda – kaže Brešković.

Na e-Ligu se prijavilo više od 900 igrača. - Nismo mogli predvidjeti toliko veliki interes, posebno zbog restrikcija koje smo nametnuli u kratkom roku za prijave od svega nekoliko dana. Također, većina drugih esport natjecanja otvorena je i prema natjecateljima cijele regije. Premda nas prate i u drugim zemljama, odlučili smo organizirati natjecanje s hrvatskim klubovima kako bi potaknuli domaću scenu jer Hrvatski Telekom uvijek stoji uz hrvatski nogomet. Imali smo još neka ograničenja poput godina (mlađi od 18 ne smiju igrati) i uvjeta da imate novu igru FIFA21. Prikupiti čak 900 prijavljenih u tako kratkom roku izniman je uspjeh na koji smo ponosni, pogotovo ako pogledamo slična natjecanja koja nemaju ograničenja, a gdje je broj prijavljenih puno manji nego na našem turniru. Ovakav rezultat je s jedne strane još jedan pokazatelj popularnosti hrvatskog nogometa, a s druge je strane dokaz kako postoji značajan interes igrača za domaćim virtualnim sadržajem, što nam daje i dodatan motiv za nove projekte u esportu – priča Brešković.

Budućnost esporta je, smatra Brešković, sjajna. Broj gledatelja i ukupnih prihoda raste iz godine u godinu.

- U 2020. prihod industrije prešao je milijardu dolara, a esport trenutno prati preko 495 milijuna fanova širom svijeta. Možemo zaključiti da je izolacija zbog pandemije, nažalost, naškodila tradicionalnom sportu, ali je pomogla esportu jer dobre stvari uvijek pronalaze svoj put. Olakšavanje mjera u nadolazećem razdoblju omogućit će obogaćivanje esporta natjecanjima u sportskim dvoranama i na stadionima širom svijeta u još većem obujmu. Na primjer, u Berlinu je 2019. preko 800 tisuća ljudi uživo i simultano gledalo Counter-strike StarLadder prvenstvo. Iznimne brojke za bilo koju zabavnu industriju, pogotovo za tako mladu industriju, staru tek 20 godina – govori Brešković.

U Hrvatskom Telekomu očekuju da hrvatski klubovi prepoznaju mlade talente u esportu te potiču njihov razvoj. - Mislim da ima prostora u sazrijevanju cijele jedne nove generacije talenata kako bi Hrvatska imala više predstavnika u svijetu poput Luke Perkovića Perkza. Prisustvo klubova u igri FIFA zahtijeva suradnju dosta dionika: HNS-a, klubova, sponzora, organizatora te u krajnjem slučaju FIFA-e kao krovne organizacije. Nemamo informacije o planovima klubova i same FIFA-e za uključenje više hrvatskih klubova, no raduje nas svaki početak poput naše, Hrvatski Telekom e-Lige – kaže Brešković.

A ovo i jest tek početak.

- Hrvatski Telekom digitalizira Hrvatsku u svakom kutku - samo u prošloj godini uložili smo 1,9 milijardi kuna u infrastrukturu i razvoj inovativnih usluga, a da predvodimo trendove još smo jednom dokazali nedavnim lansiranjem prve komercijalne 5G mreže u Hrvatskoj. Uz to, pojačali smo naše aktivnosti kada je u pitanju razvoj optičke infrastrukture. Ulaganja u optiku i 5G mobilnu mrežu su ključna za digitalizaciju društva, a kvalitetna infrastruktura iznimno je važna za razvoj društva u cjelini, pa tako i za esport. Budući da ne možemo još otkrivati naše esport planove za 2021., reći ću samo da želimo postati važan akter razvoja esport scene u Hrvatskoj i pritom želimo da nas tržište prati. Vjerujem da ćemo to i postići – zaključuje Brešković.

Luka Modrić hrvatskog esporta prodan za 11 milijuna dolara?

Hrvati su iznimno talentirani za sport, to je već odavno poznata činjenica, pa ne čudi da su dobri i u esportu. Neki već sad i vrhunski u svjetskim razmjerima:

- Luka Perković Perkz koji igra League of Legends ozbiljan je esportaš. Iz tima G2 jenavodno prodan u Cloud9 za 11 milijuna dolara! Broj ljudi koji profesionalno igraju FIFA-u nešto je manji, no u svijetu postoje tisuće igrača koji žive od esporta. Strani im klubovi mogu ponuditi više jer naše momčadi zasad imaju manju vidljivost. Veliki znaju kako prodati sponzoru prisutnost na dresu. No, vjerujem da ćemo i u Hrvatskoj krenuti prema tome kada klubovi uvide sve beneficije esporta – kaže Nikola.

U konačnici nam otkriva koje su, po njemu, osobine koje mora imati svaki dobar esportaš. - Talent je veliki dio cijele priče, najbolji se nekako uvijek probiju na vrh. Ne nužno zato što treniraju velik dio dana, nego i zato jer su kompletne osobe koje su s obje noge na zemlji. U kombinaciji s talentom to im omogućuje da za milisekundu uvijek donesu bolju odluku od drugih. Ljubav prema esportu i samodisciplina su važni, no naravno da ulogu ima i urođeni dar; savršena koordinacija oka i ruke, emocionalna inteligencija, komunikacija s timom... Sve je to važno – zaključuje Stolnik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 23:28