EKSKLUZIVNO

Jutarnji na otvaranju ureda PlayStationa u Madridu: ‘Tijekom pandemije povezali smo ljude!‘

Cristina Infante

 Sony Interactive Entertainment/
‘Gejming je u porastu i sve je prihvaćeniji kao normalna zabava. Prebrodili smo krizu i gejmeri će PlayStation 5 konzole sada lako pronaći‘, rekla je Cristina Infante

Kada je glavni arhitekt Sonyjeve igraće konzole PlayStation 5 Mark Cerny u travnju 2019. godine časopisu Wired prvi put opisao kako će ona izgledati, njegov je intervju trebao poslužiti kao početak jedne uobičajene marketinške kampanje koja prethodi lansiranju svake nove igraće konzole.

Cerny je tada Wiredu otkrio neke od specifikacija novog sistema na kojem je Sony radio tijekom protekle četiri godine i naglasio da će PS5 (tada se o njemu pričalo kao "konzoli sljedeće generacije") biti znatno moćnija konzola od PlayStationa 4. Spomenuo je Cerny tada da će PS5 igračima priuštiti audiovizualne doživljaje kakvi prije toga nisu bili mogući te da će posjedovati i brz tvrdi disk koji će drastično skratiti vrijeme učitavanja. Cerny je s Wiredom ponovno razgovarao u listopadu 2019. godine te novinaru časopisa Peteru Rubinu tada opisao haptičkim opcijama krcat kontroler DualSense (tada nije imao ime) koji će doći s konzolom te sučelje i druge tehničke specifikacije. Još važnije, Sony je Wiredu otkrio da će konzola na tržište doći do kraja 2020. godine. Sony je istog mjeseca službeno otkrio sve tehničke specifikacije konzole.

Pitanje je kako bi se spomenuta marketinška kampanja nastavila da u prosincu 2019. iz Kine nisu počele stizati vijesti o novom virusu koji se pojavio u gradu Wuhanu u pokrajini Hubei.

Taj virus, koji je poslije identificiran i imenovan kao koronavirus SARS-CoV-2, u idućih se tjedan i više dana proširio Kinom, a broj je zaraženih toliko narastao da je Svjetska zdravstvena organizacija 30. siječnja 2020. epidemiju koronavirusa proglasila javnozdravstvenom prijetnjom od međunarodnog značaja. Virus je 31. siječnja iz Kine stigao u Italiju te se stao širiti Europom i svijetom. Prvi slučaj zaraze koronom u Hrvatskoj zabilježen je 25. veljače 2020. godine, i to u Zagrebu. Nastupila je opća mobilizacija svih dostupnih sredstava kako bi se pandemija stavila pod kontrolu i život vratio u normalu. Dok se radilo na cjepivu, uvedene su mjere poput zaštitnih maski, socijalnog distanciranja i karantene. Fotografije bolnica prepunih pacijenata na respiratorima, liječnika koji padaju s nogu od umora, pustih ulica, praznih polica u trgovinama te redova ispred istih brzo su obišle svijet i svima pokazale koliko je virus opasan i smrtonosan.

U tom svijetu lišenom dodira i topline, na koju su ljudi navikli i bez koje ne mogu, utjehu su pronalazili u svim aktivnostima koje su im omogućavale da se osjećaju koliko-toliko normalno. Ako se nisu mogli grliti i ljubiti s obitelji, rodbinom i prijateljima, odlučili su da će napraviti sve kako bi s njima nastavili komunicirati. Činit će se banalno, međutim, gejming je mnogima pomogao da izguraju te teške mjesece i godine.

PlayStation 5, moćan stroj koji igračima nudi mogućnost igranja u 4K rezoluciji, iznimno brz tvrdi disk te inovativan kontroler s naprednim haptičkim funkcionalnostima, na tržište je stigao 12. studenog 2020. godine i odmah je razgrabljen. Što zbog činjenice da je zaista dostavio sve ono što je obećano, a što zbog činjenice da je svijet bio prikovan za kaučeve i fotelje. Međutim, Sony je vrlo brzo upao u probleme jer je pandemija poremetila uobičajene lance opskrbe na koje se oslanjao i PlayStation 5 je ubrzo postao luksuzna roba do koje se nikako nije moglo doći i koja se na sekundarnom tržištu preprodavala po suludim cijenama. Sony je muku sa zalihama mučio dobre dvije godine, a situacija se značajno popravila tek početkom 2023. godine. Da se tržište konzola polako stabiliziralo, svjedoči podatak da je u posljednjem kvartalu na tržište isporučio 7,1 milijun konzola PlayStation 5 te da je do sada na tržište plasirao ukupno 32,1 milijun komada svoje najnovije konzole.

Jutarnji je list u veljači prisustvovao otvaranju PlayStationova ureda u Madridu te imao priliku o njegovoj budućnosti razgovarati s Cristinom Infante, voditeljicom marketinga brenda PlayStation za Španjolsku i Portugal.

Gdje je PlayStation 5 u svojoj trećoj godini?

Živimo u najboljem vremenu za PlayStation 5. Pušten je u prodaju 2020., usred pandemije, ljudi se nisu mogli slobodno kretati i gejming zajednica prigrlila je PlayStation 5. Potražnja za konzolom nije prestala rasti i s velikim uzbuđenjem možemo reći da smo prebrodili krizu koja je pogodila globalne lance opskrbe te da smo u poziciji gejming zajednici dostaviti više konzola.

Nestašica konzola više nema?

Gejmeri će konzole lako pronaći. To je velika vijest za PlayStation 5, pogotovo zato što smo nedavno na tržište plasirali i nove inovativne tehnologije kao što su kontroler DualSense Edge, podesivi kontroler koji igračima pomaže da budu kompetitivniji i pobijede te PlayStation VR2. Što se tiče softvera, imamo snažno intelektualno vlasništvo. Prošla je godina za nas bila izvrsna zbog naslova kao što su ‘God of War Ragnarök‘, imamo i televizijsku seriju ‘The Last of Us‘, koja je izvrsna. U budućnosti će biti još odličnih igara. Zbog ta tri faktora, PlayStation 5 je u najboljoj fazi otkad se pojavio.

Budući da su PlayStation VR2 i DualSense Edge sofisticirani i skupi proizvodi, kako biste opisali PlayStationovu poziciju na tržištu?

Mi interesantne priče i imerzivne igre pokušavamo dostaviti svim kategorijama gejmera. Za zahtjevnije i natjecateljski orijentirane igrače, tu je hardver poput DualSense Edgea. Kad je riječ o virtualnoj stvarnosti, ne morate biti stručnjak za videoigre. Najrazličitiji ljudi vole igrati igre. Unijeli smo zato i promjene u pretplatu PlayStation Plus. Imate tri različite mogućnosti, a sve ovisi o tome želite li igrati najnovije igre ili želite igrati starije naslove. Pokušavamo igračima dostaviti sve opcije, koji će onda na temelju svojih preferencija odlučiti što će igrati.

Ima li Sony dovoljno igara za održavanje ekosustava koji čine konzola PlayStation 5, VR2 i DualSense Edge s obzirom na to da je razvoj igara dugotrajan i skup?

Pokušavamo surađivati s mnogo studija za razvoj videoigara, a platformu pokušavamo otvoriti što većem broju developera. Opet, povratne informacije koje dobivamo od studija vrlo su pozitivne. Ugodno im je raditi igre za PlayStation 5. Pokušavamo spojiti velike naslove i one na kojima rade nezavisni studiji. Developerima pokušavamo olakšati posao.

Mislite li da je pandemija, zbog koje su ljudi bili primorani ostati kuće, a PlayStation je konzola koja je vezana uz dom, na neki čudan način pomogla da se više ljudi zainteresira za igranje videoigara?

Bili smo ponosni zbog činjenice da su ljudi zahvaljujući igrama ostali u dodiru jedni s drugima, da su tijekom pandemije ostali povezani. To je bio jedan način za održavanje zajedništva. Tada su, vjerojatno, više vremena posvećivali igranju. Zajednica otad ne prestaje rasti. Sretni smo što im sada možemo omogućiti konzolu koju žele.

Je li to bila konačna potvrda da je gejming društveno iskustvo? Naime, prati ga reputacija hobija samotnjaka.

U tvrtki sam više od 20 godina i gejming je prije bio niša, međutim, sada je popularan i ‘normalan‘. Svi znamo ljude koji igraju igre. Mislim da je gejming danas oblik zabave koji je jako dobro etabliran.

Rekli ste da reorganizirani sustav pretplate PlayStation Plus igračima nudi nove i stare igre te igre koje su negdje između novih i starih. Gejming zajednica gaji veliku strast prema starijim igrama, međutim, nekima ne može pristupiti, a druge nisu lako dostupne. To je sve dio problema koji gejming ima s konzervacijom i pristupom starijim naslovima. Mislite li da je PlayStation Plus dobar korak prema još većem otvaranju kataloga starijih igara?

Trudimo se potrošačima dati ono što žele. Iz naše perspektive, mi uvijek pomičemo granice igranja i na tržište donosimo inovacije. Istovremeno, potrošači su naš glavni fokus. Naša je pozicija da im omogućimo da biraju. Rekli su nam tako da žele klasike i omogućili smo im da ih igraju. Pokušavamo biti što je raznovrsniji i to nam je cilj.

Mislite li da igranje u virtualnoj stvarnosti s PlayStationovim VR2 uređajem konačno može ući u mainstream?

Ne morate biti vrhunski igrač da biste se igrali u VR-u. Mislim da igračima koji traže nešto intenzivniju senzaciju nudi imerzivnije iskustvo. To smo iskustvo u VR-u 2 pomoću haptičkih povratnih informacija koje igrač prima uspjeli učiniti još imerzivnijim. Generacija kojoj pripada PlayStation 5 generacija je u kojoj je dodir ukomponiran u igranje. To igračko iskustvo čini bogatijim. Nastavit ćemo ići tim smjerom.

Mislite li da će PlayStation VR2 u konačnici biti nešto što će vlasnici PlayStationa 5 morati imati jer će igre koje će pomoću njega moći igrati biti toliko drukčije od uobičajenih igara?

Nismo rekli da ćemo se od tradicionalnog igranja udaljiti ni kada je izašao naš prvi VR uređaj. Mislim da jednostavno proširujemo opcije koje gejmeri imaju i nudimo drukčije iskustvo. Iskustva u virtualnoj stvarnosti možete spojiti s tradicionalnim igranjem.

Kako i koliko PlayStationovu brendu pomaže činjenica da Sony proizvodi i filmove te televizijske serije?

Apsolutno mu pomaže. Gejming je u porastu i sve je prihvaćeniji kao normalan način zabave. Već ima i status jedne kulture. Neke su igre remek-djela. Do većeg broja ljudi pokušavamo doći preko objavljivanja PlayStationovih naslova na računalima, preko igranja na mobitelima i suradnji sa svim oblicima zabave. Producirali smo film ‘Uncharted‘ i on je doživio velik uspjeh, a sada imamo HBO-ovu seriju ‘The Last of Us‘, čije su kritike izvrsne i svi o njoj pričaju. Najavili smo i seriju prema igri ‘God of War‘. Tako se s gejmerske publike širimo na širu publiku. Svatko tko nakon gledanja serije ‘The Last of Us‘ poželi zaigrati igru bit će dobrodošao. Serija će potaknuti njihovu radoznalost i zainteresirati ih za interaktivni oblik te priče i dobrodošli su iskušati je.

Što mislite o gejmingu kao umjetničkom pothvatu? Videoigre su relativno mlad medij. S nama su 50-ak godina. Usporedbe radi, film je star oko 120 godina, a neki drugi oblici umjetnosti više tisuća godina. Možete li mi reći gdje će gejming biti u budućnosti i kako Sony planira u tome sudjelovati?

To je teško pitanje, osobnije pitanje. Gejming je evolucija različitih umjetnosti i umjetničkih područja. Imate vizualni dio, glazbu, pripovijedanje, koje je jako važno. U virtualnoj stvarnosti morate pripovijedati na malo drukčiji način. Morate voditi računa o tome kako će igrači igrati. Mislim da je gejming prošao čudesnu evoluciju od igara u kojima ste se kretali u dva smjera do kompleksnih svjetova koje vidimo kada se slobodno krećete. Imate duboke priče s jakim likovima. Mislim da će se gejming nastaviti razvijati i iskoristiti mogućnosti novih tehnologija koje će tek doći. Gejming nasljeđuje ono što je došlo prije njega. Na njega utječu druge umjetnosti - glazba, vizualna umjetnost, kazalište, književnost. Igranje je kompilacija tih umjetnosti. I filmovi su tu. Sve to utječe na gejming. Mislim da je igranje vrlo sofisticiran spoj tih umjetničkih disciplina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 16:56