KAKAV UZLET

Eksplozija nove hrvatske hit industrije: Usred pandemije ostvarili gotovo pola milijarde kuna prihoda!

Nikola Stolnik, Ivan Rado i Anita Mandić
Uoči finala druge Hrvatske Telekom e-Lige analiziramo kako je došlo do ekspanzije gaminga i esporta, rasta broja igrača i prihoda

“Ovo što se u hrvatskom gamingu danas događa prije pet ili šest godina nije se moglo ni sanjati, ni blizu”, govori nam Ivan Rado, Osječanin koji je za svojih više od četvrt milijuna pratitelja na YouTubeu poznatiji kao Malajski Tapir.

Kao jedan od prvih popularnih hrvatskih YouTubera, bio je u idealnoj poziciji promatrati razvoj našeg gaminga, esporta kao i scene streaminga videoigara u Hrvatskoj. Navodi da je regija u vrijeme kada je počinjao bila daleko razvijenija, ali da se u međuvremenu situacija u Hrvatskoj podigla za nekoliko razina. “Danas su velike tvrtke i sponzori svjesni da je to nešto vrijedno i veliko, nešto će samo još rasti. Scena raste i ja sada prelazim i u druge sfere, kao što je komentiranje, prikupljanje novih igrača za turnire, promocija esporta. Cilj mi je pokazati da kod nas postoje nenormalno dobri igrači, koji se mogu probiti u svijet. Što se tiče FIFA-e, kod nas ima igrača koji sigurno mogu biti i u TOP 100 u svijetu, potencijalno i bolji. Stvarno imamo jako velikih talenata”, govori Malajski Tapir.

image
Ivan Rado - Malajski Tapir

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Malajski Tapir odlučio je 2016. godine svoje opsesivno igranje nogometnih simulacija poput FIFA-e početi streamati na svom YouTube kanalu. Isprva se, kaže, dugo nije događalo ništa specijalno, ali pratitelji su počeli polagano dolaziti i glas o njemu se širio, da bi danas bio u situaciji o kojoj mnogi sanjaju - igranjem videoigara ostvaruje egzistenciju uz gotovo 300 tisuća pratitelja!

“Primaran cilj mi je bio pomoći drugima da bolje shvate igru, onako kao što su meni pomogli drugi dok sam ih gledao na YouTubeu kada sam tek počinjao igrati FIFA-u. Na početku mi kanal na YouTube ujedno duže vrijeme nije rastao, ali kada se počeo širiti glas, kada su me primijetili neki drugi streameri, jedan se mjesec dogodila veća ekspanzija, dobio sam nekih desetak tisuća novih followera i od tada se sve samo dizalo prema gore. Sada sam negdje na 268 tisuća pratitelja”, navodi Rado.

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Esport doživljava snažnu ekspanziju u svijetu: više od milijardu dolara prihoda u 2020. godini, više od pola milijarde fanova i brojni eminentni europski klubovi koji sa svojim emomčadima igraju na velikim natjecanjima. Turniri su, dok su okolnosti to dopuštale, punili velike sportske dvorane i odigravali se pred nekoliko desetaka tisuća gledatelja, a danas imaju postojanu publiku od nekoliko stotina tisuća online pratitelja. Hrvatski Telekom e-Liga dokaz je da raste interes za esport i u Hrvatskoj. Na prvu Hrvatski Telekom e-Ligu prijavilo se gotovo 900 igrača, a rekordi su padali i u gledanosti: više od 400 tisuća pogledalo je finale i humanitarnu utakmicu putem YouTubea i Facebook kanala. No, prvi rekordi već su srušeni tijekom travnja i svibnja ove godine. U novoj sezoni sudjeluje devet klubova: Dinamo, Osijek, Rijeka, Gorica, Istra, Lokomotiva, Šibenik, Varaždin i Slaven Belupo. Probijena je i magična granica od tisuću prijavljenih igrača, već je postignuto više od četiri i pol tisuće golova, nikad toliko ljudi nije pratilo neki FIFA spektakl u Hrvatskoj... A vrhunac tek slijedi!

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Iako se gaming tipično doživljava kao muški svijet, to definitivno nije tako. U cijeloj vojsci hrvatskih gamera jedna od najzanimljivijih definitivno je Anita Mandić, koja svoje igranje streama pod nadimkom ZEFYxo na specijaliziranoj gaming platformi Twitch, koju je Amazon svojedobno kupio za 970 milijuna dolara. Anita je igrati počela već sa tri godine, ali intenzivnije je u gaming ušla, kaže, u srednjoj školi.

image
Anita Mandić - ZEFYxo

“Tada sam počela igrati Call of Duty 2, zbog jednog dečka ako ćemo biti iskreni, a kada sam 2018. godine kupila novi kompjuter krenula sam i s drugim igrama i sa streamanjem na Twitchu. Igram svaki dan nakon posla ako mi to dozvole obaveze. U idealnom svijetu, streamanje bi mi bilo jedino zanimanje i posao, ali to zasad financijski nije moguće. Meni je važnije biti u tom communityju, družiti se s ljudima, komunicirati. Da bi se dobro živjelo od streamanja na Twitchu, barem prema iskustvu ljudi koje ja znam, to se može već sa 300-tinjak followera. Ja sam imala neke pauze i sada sam na manjim brojkama, ali dok god je community okej, može se zaraditi i, recimo, sa 15 viewera u istom trenutku. To možda nekome može zvučati jako malo, ali na Twitchu je to drugačije, jer je riječ o platformi za gaming na kojoj je nešto starija ekipa, koja je i spremnija donirati gamerima i pomoći im na taj način”, kaže ZEFYxo, koja dodaje da se praktički cijela hrvatska Twitch zajednica i osobno poznaje i podržava te da se sastaju i u stvarnom svijetu.

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Primjer Malajskog tapira i ZEFYxo svojevrsni je lakmus papir čitave gaming scene u Hrvatskoj - iako je istaknutih pojedinaca bilo još početkom prošlog desetljeća, branša je u cjelini krenula u veliki uzlet negdje sredinom 2010-ih, da bi se rast ogromnim koracima nastavio sve do danas (i pandemiji usprkos). Međutim, domaći igrači videoigara - od kojih neki ostvaruju zapažene svjetske uspjehe i zarađuju milijune kuna od esporta - samo su jedan dio hrvatske gaming scene. Kako to sažeto objašnjava Nikola Stolnik, svojevrsni dobri duh hrvatskih gamera i vlasnik tvrtke Good Game Global, postoje tri stupa na kojima gaming u Hrvatskoj počiva i na kojima se može vidjeti da ta scena ide samo u jednom smjeru - prema gore.

image
Nikola Stolnik, direktor firme Good Game Global, koja organizira esport natjecanja
Ronald Gorsic/Cropix

Prvi su game developeri, dakle ljudi koji proizvode igre. Kada je riječ o developerima igara, Hrvatska je tu doista pravi mali div. Procjena je da bi prihodi na hrvatskom tržištu videoigara samo u 2020. godini mogli biti blizu 500 milijuna kuna! Domaća industrija videoigara godinama je rasla i do 50 posto godišnje, pa su tako od 2016. do 2018. godine prihodi porasli sa 130 na 325 milijuna kuna. Važno je naglasiti da je tu praktički u cijelosti riječ o izvoznom sektoru. Takav rast ne iznenađuje ako se pogleda globalni kontekst. Prema procjeni američke analitičke kompanije Newzoo, globalno tržište videoigara u prošloj, pandemijskoj godini, trebalo je u odnosu na prethodnu porasti skoro deset posto, na 160 milijardi dolara. Dodatno, do 2023. godine očekuju da bi tržište trebalo narasti do 200 milijardi dolara. S druge strane, globalna filmska industrija u 2019. godini bila je vrijedna oko 100 milijardi dolara, u što su uključene ne samo ulaznice za kina, nego i streaming platforme.

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Koliko je hrvatska industrija proizvodnje igara ojačala pokazuje i podatak da je švedska kompanija Stillfront Group lani za čak 125 milijuna eura ili približno milijardu kuna preuzela najveći hrvatski studio za izradu mobilnih igara Nanobit, čije su igre dosad preuzete više od 145 milijuna puta. Nanobit je dosezanjem te magične milijarde postao prvi “jednorog” među hrvatskim game developerima. Sudeći po tome kako se razvija ostatak scene, teško je vjerovati da će biti posljednji. “Negdje 2010. godine smo kao predvodnike imali CroTeam i LGM, pa narednih godina začetke novih nada kao što su Nanobit, Exordium i Gamepires, dok bi ih danas bilo teško i nabrojati, sigurno ih je dvadesetak koji odlično rade. Imamo puno više i studija i zaposlenika. Ekstremno se povećao broj ljudi jer su mladi koji su s time odrasli napokon došli na svoje. Drugo, broj fanova igara i casual igrača je također višestruko porastao, ponajviše zbog pojeftinjenja tehnologije koja je potrebna da bi se ušlo u tu priču, jer se tome može pribrojati i broj mobilnih korisnika. I treći stup je esport, koji još uvijek ima najviše prostora za napredak i još nije dosegao razinu ova prva dva generatora rasta”, kaže Stolnik.

PRATI SPEKTAKULARNO FIFA NATJECANJE I OSVOJI ZANIMLJIVE NAGRADE! EVO KAKO

Dobro je, dodaje, to što nikad prije nije bilo toliko podrške sponzora, institucija i drugih u esportu. “Još uvijek smo daleko od usporedivih zemalja, ali ako se pogleda unazad desetak godina, napokon se danas može živjeti od toga. Prije se to nije moglo. Puno je više zainteresiranih ulagača i nogometnih klubova, koji su masovno pokrenuli esport sekcije i žele ulagati. Tako da je ovo što je danas moguće u esportu zapravo prava polazišna točka za nešto što u Hrvatskoj tek dolazi. U sljedećoj godini očekujem da će kod nas početi dolaziti oni pravi, veliki regionalni esport projekti, u koje je uloženo doista puno novca”, smatra Stolnik, koji ističe i da je, što se tiče infrastrukture za organiziranje takvih događaja, potencijal koji donosi 5G vrlo obećavajući.

„Preduvjet za razvoj esporta je kvalitetna infrastruktura, jer on izravno povezan sa implementacijom optike i korištenjem širokopojasnog interneta te 5G tehnologijom. Oni su ključni za vrhunsko gamersko iskustvo zbog omogućavanja velike brzine internete bez ikakvog zastajkivanja, brzine odaziva s bržim učitavanjem sadržaja, kvalitetne slike… Tako da će optika i posebno 5G dići doživljaj igranja na jednu skroz višu razinu. To bi ne samo pomoglo s produkcijske strane, nego i u brzini konekcije i odziva u samim igrama”.

FIFA 21 SPEKTAKL U HRVATSKOJ - Prati na www.eliga.hr

Druga sezona Hrvatski Telekom e-Lige, koja je počela s prijavama 23. ožujka, obara rekorde. Dosad je postignut 4631 gol, što je čak 2044 više u odnosu na prvu sezonu. Nove potencijalne esport zvijezde možete pratiti na YouTube kanalu Hrvatskog Telekoma.

- Svakog tjedna natjecatelji i fanovi Hrvatski Telekom e-Lige putem društvenih mreža mogu osvojiti vrijedne i atraktivne nagrade - vaučere od 150 do 350 kuna te će se u zadnjem krugu boriti i za PlayStation 5, trenutačno najtraženiju igraću konzolu u Hrvatskoj.


- Utakmice druge sezone Hrvatski Telekom e-Lige prati na www.eliga.hr

- Veliko finale druge sezone Hrvatski Telekom e-Lige održat će se 5. lipnja 2021. godine.


- Nagradni fond iznosi 18.000 kuna, tako da će pobjednik osvojiti 10.000 kuna, drugoplasirani 5000 kuna, trećeplasirani 2000 kuna, a četvrtoplasiranog očekuje nagrada u iznosu od 1000 kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 18:40